הורים רבים תובעים להחזיר את ילדי הגנים ותלמידי בית הספר למוסדות החינוך וקובלים על כך שאינם יכולים לצאת לעבודה. לטענתם, הלמידה מרחוק לא יעילה, והילדים מתמודדים במהלכה עם ניתוקים רבים בתקשורת ותסכול רב של כל המשפחה. ביום רביעי, נזכיר, יתקיים דיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט, ויו"ר הוועדה חבר הכנסת רם שפע כבר הצהיר שמטרתו היא להחזיר את ילדי הגנים והכיתות הנמוכות ללימודים כבר ביום חמישי.
4 צפייה בגלריה
אר שלו ושחר
אר שלו ושחר
"הלמידה מרחוק בלתי אפשרית". אור, שלו ושחר, ילדיה של צופית
4 צפייה בגלריה
שירלי ובנה הלל
שירלי ובנה הלל
"עלה לכיתה ג' למרות שלא בדיוק סיים את ב' בגלל הקורונה". שירלי ובנה הלל
יו"ר משותף של ועד הגנים הארצי, אחז אגם, קרא להורי גני הילדים להחרים את הזום והלמידה מרחוק במסגרת המאבק להחזרת הפעילות בגני הילדים. לטענת הוועד, ההורים נאלצים להישאר בבית עם הילדים, לתפעל את הזום ולפקח עליהם, ולא יכולים לצאת לעבודה.
אגם, אב לארבעה ילדים בני 3, 5, 11 ו-13, לא הלך היום לעבודה כדי להיות עם ילדיו הקטנים. "המצב הזה בלתי אפשרי", טען. "אין שום הצדקה שהילדים לא ילמדו בגנים, במיוחד כשההורים עובדים. הלמידה מרחוק לא יעילה ומשביתה את ההורים מעבודה, משום שילד בגן זקוק לסיוע של ההורים".
לדבריו, "עשרים דקות בזום עם ילדי הגן לפי בחירת הגננת לא מהווים יום לימודים", ולכן קרא ועד הגנים להורים להחרים את ההוראה מרחוק. "אנו נדרוש את החזרת ימי הלימודים", הבהיר אגם.
4 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
"אם מקומות העבודה פתוחים - גם גני הילדים והכיתות הנמוכות יהיו". ח"כ שפע
שירלי אסולין מלוד, אמא של הלל שלומד בכיתה ג', סיפרה: "הבן שלי עלה לכיתה ג' למרות שלא בדיוק סיים את כיתה ב' בגלל הקורונה, הסגר הראשון והלמידה מרחוק. אי אפשר להמשיך בצורה כזו של למידה בזום, קשה להתרכז זמן ממושך - ואני עוד לא מדברת על ילדים עם בעיות קשב".
"השידור נקטע כל פעם מחדש", הוסיפה אסולין. "המורים עושים ככל יכולתם, אבל גם הם מסתבכים עם התפעול. חלק ניכר מהזמן מוקדש להתארגנות ושאלות האם שומעים, לא שומעים, כן שומעים, צעקות וכעסים".
"אני לא מבינה את ההיגיון של סגירת בתי הספר כשרוב הילדים אינם נדבקים בבית הספר", טענה. "להיפך, שם הם מוגנים יותר. הרי המשק עובד ואין שום סיבה שבתי הספר יישארו סגורים".
צופית גולן, אמא של שחר שלומד בכיתה ז', שלו שלומד בכיתה ד' ויאיר שלומד בגן חובה, אומרת גם היא שהגיעו מים עד נפש. "שיפתחו את בתי הספר לאור התחלואה הנמוכה במוסדות החינוך", אמרה. "הלמידה מרחוק בלתי אפשרית - ועוד אומרים לנו שזה חובה".

"הפכו אותנו, ההורים, למורים", הוסיפה צופית. "נהיינו אנשי תחזוקת מחשבים שמתפעלים את הלמידה מרחוק. אני לא יכולה לעבוד, ולא ניתן לקיים למידה מרחוק כשכולם צריכים להתחבר במקביל, וגם אם לא במקביל אז צריך לשמור על שקט. קיבלנו מערכת חלקית, ואני צריכה להיות פנויה כי אם משהו לא מסתדר או לא מתחבר, אני צריכה לפענח את זה ולהרכיב קוד כדי שנדע מתי כל אחד מהילדים צריך להתחבר.
"הבוקר אתר אופק של מטח קרס, וזה גרם לבכי ולתסכולים משום שיש חובה להתחבר לשיעור", אמרה גולן. "הבן הקטן רוצה ללכת לגן ולפגוש חברים. כל הבית בתסכול רב. הגננת נהדרת ועושה ככל יכולתה, אבל זה בלתי אפשרי".
בשבוע שעבר, נזכיר, ועדת החינוך צמצמה את השבתת מערכת החינוך – שהממשלה תכננה לשלושה שבועות לפחות – לשבוע אחד בלבד. ביום רביעי יתקיים דיון נוסף בוועדת החינוך, התרבות והספורט, ויו"ר הוועדה, חבר הכנסת רם שפע, הודיע לשר הבריאות ולפרויקטור הקורונה כי "אם מקומות העבודה יישארו פתוחים בסגר, גם גני הילדים והכיתות הנמוכות ייפתחו". שפע אמר כי יפעל יחד עם חברי ועדת החינוך לאפשר החזרת ילדי הגנים והכיתות הנמוכות למוסדות החינוך כבר ביום חמישי הקרוב.
החלטת הוועדה בשבוע שעבר התבססה על נתונים שהציגה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שהראו כי נתוני התחלואה בקרב ילדים עד גיל 6 הינם נמוכים משמעותית משיעורם באוכלוסייה. על פי הנתונים, שיעור המאומתים עד גיל 9 נע בין 250-200 ילדים, בעוד שיעור המאומתים בקרב גילאי 18-14 קרוב ל-800 ביום.

גנים פרטיים נפתחו: "אנחנו חיוניים"

למרות הסגר, חלק מהגנים הפרטיים נפתחו היום כרגיל. שושי אייזנשטט, שמנהלת רשת גנים פרטיים, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו חיוניים למשק, מכיוון שאנחנו מאפשרים להורים לצאת לעבודה בצורה מסודרת". לדבריה, "אנחנו שומרים על ההנחיות ועל הכיתות. יש לנו צוות מיומן ויש לנו קפסולות שלא מתפרקות, כך שהילדים לא מתערבבים".

"כל ההורים שבאו אליי לגן הם עובדים חיוניים, עם אישורים ממקום העבודה", הוסיפה. "וזה לא רק שההורים צריכים ללכת לעבודה, הילדים עוברים עכשיו תהליך הסתגלות לגן".
"יש אפשרות לפתוח את הגן לשישה ילדים, שזה מה שהיה בגל הראשון", אמרה אייזנשטט. "בגל הראשון פנו לפיקוד העורף גם בתי חולים ומקומות עבודה חיוניים אחרים, וקיבלו מהם אישור להפעיל כיתות בין 10 ל-15 ילדים. אני חושבת שכן נכון לפתוח את המסגרות שלנו כי הן חיוניות ומאפשרות שגרה של חיי משפחה ועבודה".
גלי גורודצקי, גננת בגן פרטי, סיפרה כי "יש בגן אמא אחת שעובדת בבית חולים, ויום לפני הסגירה היא אמרה לנו: 'מה אני עושה, אין לי מה לעשות. אני חייבת ללכת לעבודה, אני מוכנה להעביר את הילד שלי לבית שלך'. התחלתי לחשוב מה לעשות באמת, ואז ראיתי שנתנו אישור לפתוח לעובדים חיוניים וכך זה התחיל. שאלתי בקבוצה של הגן אם יש עוד אנשים שעובדים חיוניים וחייבים סידור לילד".
לטענת גורודצקי, פתיחת הגן לא משתלמת לה כלכלית. "יש רק חמישה-שישה ילדים שנכנסים, אני אשלם יותר הוצאות", אמרה. "אני גם אמא, גידלתי שלושה ילדים. אני יודעת מה זה כשאת צריכה ללכת לעבודה. אם הייתה אפשרות הייתי מכניסה עוד ילדים, כי עוד הורים ביקשו, אבל כרגע יש הנחיות ואנחנו פועלים לפיהן".