חיסול המחבלים שניסו להניח מטען הלילה (בין ראשון לשני) בגבול סוריה המחיש שוב את האחריות העצומה המוטלת על כתפיהן של תצפיתניות צה"ל. כשבוע לאחר התקרית בהר דוב, זיהו שוב תצפיתניות חוליית מחבלים שחצתה את הגבול במטרה להניח מטען, וזו חוסלה על ידי כוח מיוחד של יחידת מגלן. תא"ל אמיר אבשטיין, קצין איסוף ראשי ומפקד חיל הגנת הגבולות, התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet להתחממות בגזרת הצפון, ולתפקידן הקריטי של התצפיתניות בסיכול אירועי החדירה.
"אנחנו רואים בחודשים האחרונים הרבה מאוד הצלחות מבצעיות של התצפיתניות שלנו, כמובן גם בתקרית אמש", אמר אבשטיין.
בעצם התצפיתניות שתחת פיקודך, הן אלו שזיהו את החוליה?
"נכון. יש לנו סד"כ מאוד גדול ומאוד איכותי של תצפיתניות שעושות כל העת פעילות אינטנסיבית בכל הגבולות - מגבול הצפון, כפי שראינו אמש ברמת הגולן, בשבוע שעבר בגבול לבנון ועד הדרום לגבול בעזה. אנחנו ערוכים בכל הגזרות עם מאות רבות של תצפיתניות שעושות עבודה מאוד מקצועית ומצילות בעצם חיים של חיילים וגם של אזרחים".
1 צפייה בגלריה
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
אפשר כבר להפנות אצבע מאשימה? אנחנו מדברים בימים האחרונים על חיזבאללה, אבל יש גם את אסד
"אני חושב שזה עדיין מוקדם מדי לקבוע, ואני מעדיף להסתכל על ההצלחה המבצעית שלנו בשלב הזה. גם אתמול וגם בשבוע שעבר, אנחנו רואים איך התצפיתניות בעזרת טכנולוגיה מתקדמת אבל בעיקר בזכות הרבה מאוד מקצועיות, מוטיבציה ורצון להצליח, גם מזהות איומים, גם מכווינות כוחות, ועושות את כל מה שנדרש כדי שלא נגיע למצב שבו אנחנו בעצם מופתעים על ידי האויב.
"אנחנו בשבוע מאוד חגיגי, אתמול גייסנו מאה תצפיתניות חדשות לצה"ל והיום אנחנו מגייסים את הלוחמות, גם לאיסוף הקרבי וגם לחי"ר, ואני חושב שזה מראה גם את התהליך הזה, מהגיוס שאנחנו עושים השבוע ועד לרמה המקצועית שמגיעים אליה בגבולות".
אפשר לזהות לאור הגיוס הזה עלייה במוטיבציה לשרת בתפקידים הללו?
"כן, אני יכול להגיד שבשנה-שנתיים האחרונות, יש עלייה במוטיבציה של מתגייסות להיות תצפיתניות. ישנה הבנה של גודל האחריות שכרוכה בתפקיד. אנחנו מפעילים היום המון טכנולוגיות שבעבר לא הפעלנו. יש לנו מקצועות שונים או כל מיני תתי מקצועות בעולם התצפית, בקריות איסוף, חיילות שאחראיות על מודיעין ועוד, כל הדברים האלה הם גם מאוד מעניינים ואנחנו רואים בהחלט שיש עלייה בגיוס לתפקידי המערך".