משרד הבריאות בעזה דיווח אמש (יום ג') על מאות הרוגים בפיצוץ בבית החולים הבפטיסטי אל-אהלי, בשכונת זיתון בעיר. בקרב הפלסטינים ישנם דיווחים סותרים על מספר ההרוגים: לפי משרד הבריאות העזתי מספרם עומד על 500, גורמים אחרים ברצועה דיווחו על 200 הרוגים.
לפי הפלסטינים, בבית החולים העזתי שהו אלפי פליטים שבתיהם נהרסו במלחמה. בכלי תקשורת בעולם התייחסו אמש בהרחבה לפיצוץ בבית החולים - יום לפני הגעתו לישראל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ועל רקע רצונם של האמריקנים שישראל תאפשר כניסה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה.
לפי חמאס בית החולים הותקף על-ידי צה"ל, אך בישראל טוענים כי הסיבה לפיצוץ היא שיגור רקטי כושל של הג'יהאד האיסלאמי. "בדקתי יחד עם אוגדת עזה ועם מתאם הפעולות בשטחים את האירוע הזה", אמר הערב דובר צה"ל דניאל הגרי על הפיצוץ בבית החולים העזתי, בהתייחסותו הראשונה לאירוע.
כשעתיים לאחר מכן מסר דובר צה"ל: "מניתוח המערכות המבצעיות של צה״ל בוצע מטח רקטי של האויב לעבר ישראל, שעבר בסביבת בית החולים, בשעת הפגיעה בו. על פי מידע מודיעיני, ממספר מקורות הקיים בידינו, ארגון הג'יהאד האיסלאמי אחראי לירי הכושל שפגע בבית החולים". ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בהמשך: "שכל העולם ידע: המחבלים הברברים בעזה הם אלה שתקפו את בית החולים בעזה, ולא צה״ל. מי שרצח באכזריות את ילדינו, רוצח גם את ילדיו".
צה"ל הכריז רשמית שלא תקף את בית החולים כמה שעות לאחר מכן: "מתחקיר מקיף והצלבת כלל המערכות המבצעיות והמודיעיניות, עולה בברור כי צה"ל לא תקף את בית החולים בעזה. בית החולים נפגע כתוצאה משיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי. ארגוני הטרור ברצועת עזה יורים ללא הבחנה לעבר ישראל, מסכנים ופוגעים גם בתושבי רצועת עזה. מאז תחילת המלחמה שוגרו כ-450 רקטות על ידי ארגוני הטרור שנפלו בשטח הרצועה".
הג'יהאד האיסלאמי הכחיש את הטענה הישראלית על שיגור כושל. בשעות הערב שידרה רשת אל-גז'ירה תיעוד של פיצוץ בעזה, סמוך לשעה שבה נפגע בית החולים.

בחמאס אמרו מוקדם יותר: "הטבח הלאומי בבית החולים הבפטיסטי הוא פשע של רצח עם. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית ולמדינות ערב והאיסלאם לקחת על עצמם את האחריות ולהתערב מיד, כדי לעצור את ההתנשאות של הכיבוש והצבא הפשיסטי שלו".
דובר ההגנה האזרחית של עזה מסר לרשת אל-ג'זירה: "נכנסנו לחצר בית החולים הבפטיסטי ולא מצאנו פצועים. מצאנו מאות הרוגים. אנחנו לא יכולים לענות על הצרכים והטבח גדול". הוא אמר כי העובדה שהפיצוץ היה במרכז בית החולים מוכיחה שמדובר בהפצצה ישראלית מכוונת.
בעקבות הפיצוץ בבית החולים בעזה חמאס קרא לתושבי הגדה המערבית לצאת לנקודות העימות ו"לנקום על הטבח". בג'נין ובחברון, וגם במזרח ירושלים, החלו אחרי השעה 21:00 התפרעויות של פלסטינים שנענו לקריאת חמאס. ברמאללה מחו המפגינים בקרבת המוקטעה. כוחות הביטחון הפלסטיניים הגיעו לפזר את המפגינים, שקראו נגד אבו מאזן: "העם רוצה להפיל את הראיס". המפגינים התעמתו עם הכוחות, שהשתמשו בגז מדמיע וברימוני הלם.
איסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, קרא לפלסטינים לצאת לרחובות ולהתעמת עם הכוחות הישראליים. הוא טען כי ארה"ב אחראית להפצצת בית החולים, לאור הגיבוי שלה לתוקפנות הישראלית.

בגלל עזה: אבו מאזן ביטל פגישה עם ביידן בירדן

ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז אמש על שלושה ימי אבל. הוא הורה להוריד את הדגלים לחצי התורן בעקבות "הרוגי הטבח בבית החולים הבפטיסטי וכל הרוגי העם". דובר לשכתו של אבו מאזן אמר כי תקיפת בית החולים היא "רצח עם" ו"אסון הומניטרי".
הפלסטינים דיווחו כי בגלל התקיפה בעזה ביטל אבו מאזן את השתתפותו בפסגה שהייתה אמורה להיערך מחר בירדן, שם אמור היה לפגוש את נשיא ארה"ב ביידן, את עבדאללה מלך ירדן ואת נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. אבו מאזן עושה את דרכו חזרה לרמאללה והורה לכנס ישיבת חירום.

6 צפייה בגלריה
המוני מפגינים נגד אבו מאזן ברמאללה: "העם רוצה להפיל את הראיס
המוני מפגינים נגד אבו מאזן ברמאללה: "העם רוצה להפיל את הראיס
המפגינים ברמאללה. מוחים גם נגד אבו מאזן
כאמור, הדיווח הפלסטיני על הפצצת בית החולים מסוקר בהרחבה בכלי התקשורת בעולם. לפני הודעת צה"ל על השיגור הכושל של הג'יהאד האיסלאמי פורסמו גינויים רבים נגד ישראל. מצרים מסרה כי היא מגנה בחריפות את התקיפה הישראלית, וקראה לקהילה הבינלאומית להתערב. משרד החוץ בקהיר מסר כי הפצצת בית החולים הביאה למותם של חפים מפשע. "מצרים רואה בהפצצה מכוונת של מתקנים ויעדים אזרחיים כהפרה חמורה של המשפט הבינלאומי ושל ערכיים אנושיים בסיסיים, וקוראת לישראל להפסיק לאלתר את מדיניות הענישה הקולקטיבית נגד תושבי עזה".
"מצרים קוראת לכל מדינות העולם, במיוחד המדינות הגדולות והמשפיעות, להתערב על מנת להפסיק את ההפרות הללו", נמסר מקהיר. לאחר מכן מסר מזכ"ל הליגה הערבית על הפיצוץ בבית החולים העזתי: "אנחנו מתעדים פשעי מלחמה - והפושעים לא יימלטו".
משרד החוץ הירדני מסר כי עמאן מגנה בחריפות את התוקפנות הישראלית, והכריז על שלושה ימי אבל. "המעשה לא עולה בקנה אחד עם כל הערכים האנושיים והמוסריים ועם המשפט הבינלאומי. אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחות הנפגעים ומאחלים החלמה מלאה לפצועים". מפגינים זועמים ניסו הערב לפרוץ לשגרירות הישראלית בעמאן, שפונתה בתחילת המערכה.

חיזבאללה הכריז על "יום זעם חסר תקדים"

בעקבות הפיצוץ החולים בעזה הכריז אמש חיזבאללה על "יום זעם חסר תקדים" נגד ישראל שיתקיים היום, בזמן ביקורו בארץ של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אחרי יום קרב נוסף בצפון מסר ארגון הטרור על הפיצוץ בעזה: "פשעים אלה חושפים את הפנים האמיתיות של ישראל ושל השטן והפושעת הגדולה ביותר - ארה"ב, הנושאת באחריות ישירה ומלאה על כל הפשעים שביצעה ישראל".

טרודו: תקיפה לא חוקית; ארדואן: ישראל לא אנושית

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הגיב גם הוא לפיצוץ שמיוחס לישראל ברצועת עזה ואמר כי "תקיפה של בית חולים היא לא-חוקית". טרודו הוסיף כי החדשות שמגיעות מעזה "מחרידות ולא-מקובלות". נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי "הפגיעה בבית החולים היא הדוגמה האחרונה לכך שהתקיפות של ישראל מתבצעות ללא הערכים האנושיים הבסיסיים ביותר". גם קטאר, איחוד האמירויות ועומאן גינו את ישראל הערב, ואיראן אמרה שמדובר ב"פשע מלחמה אכזרי" של ישראל. בטוויטר של האו"ם בערבית נכתב: "בתי חולים אינם יעד".
סעודיה, שבעקבות המלחמה הקפיאה את המגעים על הסכם נורמליזציה עם ישראל, גינתה גם היא את צה"ל. משרד החוץ בריאד אמר כי ישראל אחראית ל"פשע מתועב" בבית החולים בעזה. "מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי והאנושי. ישראל לא מפסיקה את פגיעתה באזרחים. אנו דורשים להעביר מזון ותרופות לאזרחי עזה".
6 צפייה בגלריה
"בתי חולים אינם יעד"
"בתי חולים אינם יעד"
"בתי חולים אינם יעד". הציוץ של האו"ם
נשיא המועצה האירופית, שרל מישל, גינה את התקיפה הישראלית ואמר שהיא מנוגדת לחוק הבינלאומי. גם בארגון הבריאות העולמי פרסמו גינוי נגד ישראל.
מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר: "אסון מחריד בבית החולים אל-אהלי. מדובר בהפרה של כל כללי המוסר והחוק הבינלאומי. כשבתי חולים מופצצים, אזרחים מנותקים מחשמל והעזרה ההומניטרית טרם אושרה – זו עדות להחלטה מודעת ולמדיניות רשמית של ממשלת ישראל, עם השלכות ברורות של מותם של עשרות ומאות חולים ופצועים".
פורסם לראשונה: 20:33, 17.10.23