פייסבוק הסירה הלילה (בין רביעי לחמישי) סרטון שפורסם בחשבונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובו קטע מראיון שלו לרשת "פוקס ניוז" – שבו אמר כי ילדים יכולים לחזור לבתי הספר כיוון שהם "חסינים כמעט לגמרי" מפני נגיף הקורונה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טען שילדים חסינים, הבטיח שהנגיף ייעלם. טראמפ לא "ממלכתי" עוד
(צילום: MCT)
"הסרטון כולל טענות שגויות על כך שלקבוצת אנשים יש חסינות ל-COVID-19, וזוהי הפרה של המדיניות שלנו בנוגע למידע שגוי ופוגעני סביב נגיף הקורונה", מסרה הרשת בהודעה מיוחדת. קישור לסרטון שהוסר מוביל כעת להודעה שבה נכתב "מצטערים, תוכן זה אינו זמין כרגע". יודגש כי בעוד ילדים נוטים לסבול פחות מתסמינים חמורים של קורונה, הם יכולים להידבק בנגיף ולהפיץ אותו – וקרו כבר מקרים של ילדים שחלו ומתו מסיבוכי הנגיף.
אנדי סטון, דובר מטעם פייסבוק, ציין כי מדובר בפעם הראשונה שבה הרשת מסירה פוסט של טראמפ בגלל הפצת מידע שגוי בנוגע למגפה. בסוכנות הידיעות רויטרס מציינים כי נראה שמדובר גם בפעם הראשונה שבה הרשת מסירה פוסט כלשהו של טראמפ בגלל הפרה של הכללים הנוגעים למידע כוזב. יצוין כי ביוני האחרון הסירה פייסבוק פרסומות של קמפיין טראמפ שבהן הוצג סמל שבו השתמשו הנאצים לתיוג אסירים פוליטיים בתקופת מלחמת העולם השנייה.

פייסבוק, נזכיר, סופגת ביקורת משני צדי המתרס הפוליטי בארה"ב, כאשר טראמפ ורפובליקנים רבים טוענים כי היא ורשתות חברתיות אחרות מוטות נגדם ומפעילות צנזורה לא-הוגנת כלפיהם. טראמפ אף הבטיח לפעול נגד הרשתות הללו מסיבה זו.
מנגד, בצד השמאלי של המפה הפוליטית תקפו את פייסבוק על סירובה בעבר להסיר פוסטים שונים של טראמפ, כמו זה שבו אמר – בתחילת המחאה הסוערת על רצח ג'ורג' פלויד – כי "כאשר הביזה מתחילה, היריות מתחילות", אמירה שרבים ראו בה קריאה לאלימות נגד המפגינים והמתפרעים באותה עת.
כמה שעות לאחר שפייסבוק הסירה את הסרטון מחשבונו של טראמפ, גם בטוויטר פעלו נגד הפצתו וחסמו באופן זמני את החשבון הרשמי של קמפיין הבחירות של הנשיא, עד אשר יסיר את הסרטון. בטוויטר מסרו כי שיתוף הסרטון מפר את הכללים שלה בנוגע להפצת מידע שגוי על הנגיף. כאשר משתמש כלשהו מפר את הכללים הללו, הרשת מבקשת ממנו להסיר את הציוץ המדובר ואוסרת עליו לצייץ כל דבר אחר עד שיעשה זאת.
בראיון המדובר של טראמפ לרשת פוקס ניוז, לתוכנית האהובה עליו Fox & Friends, הוא שב וחזר על טענות שבעבר נראה היה כי הוא מנסה לחזור בו מהן על מנת להציג קו ממלכתי יותר בנוגע למגפת הקורונה – בצל מצבו העגום בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ  דונלד טראמפ  בארון טראמפ
מלניה טראמפ  דונלד טראמפ  בארון טראמפ
טראמפ קורא לפתוח את בתי הספר, אבל גם בנו בארון ילמד מהבית
(צילום: gettyimages)
בראיון שב טראמפ וקרא לפתיחת בתי הספר, קריאה שאותה השמיע לא אחת בשבועות האחרונים. טראמפ אף איים בחודש שעבר למנוע מימון פדרלי מבתי ספר ציבוריים שלא יקיימו את הלימודים בכיתות או לשלול מהם פטור ממס. בפועל, יצוין, לבית הלבן יש השפעה מוגבלת בלבד על האופן שבו ייפתחו בתי הספר האלה, משום שרק כ-8% מהמימון שלהם מקורו בממשל הפדרלי.
בקמפיין של טראמפ רואים בפתיחת בתי הספר יעד אסטרטגי: חזרת התלמידים לכיתות תאפשר להוריהם לשוב לעבודה ולהניע את גלגלי הכלכלה, אמצעי רב חשיבות להחזרת המצביעים אליו. לפי הערכות, כ-26.8 מיליון אמריקנים – 16% מכוח העבודה בארה"ב – תלויים במציאת מסגרת לילד כדי שיוכלו לחזור לעבוד.
למרות קריאותיו של טראמפ, רשויות מקומיות רבות בוחרות להמשיך במתכונת של למידה מקוונת. אפילו בית הספר הפרטי שבו לומד בנו בן ה-14 של טראמפ, בארון, החליט שלא לפתוח את שעריו עם תחילת שנת הלימודים בספטמבר. בית הספר האפיסקופלי סיינט אדרוז במרילנד הודיע כי הלימודים במוסד ייערכו באופן מקוון.
3 צפייה בגלריה
חולה קורונה בבית חולים ביוסטון, טקסס
חולה קורונה בבית חולים ביוסטון, טקסס
חולה קורונה בבית חולים ביוסטון, טקסס
(צילום: רויטרס)
בראיון לפוקס ניוז טראמפ חזר גם על הטענה שהנגיף הולך "להיעלם" בקרוב. "הדבר הזה הולך להיעלם – הוא הולך להיעלם כמו שדברים רבים נעלמים", אמר טראמפ בראיון שנמשך שעה שלמה.
בארה"ב נדבקו בנגיף יותר מ-4.8 מיליון בני אדם ויותר מ-158 אלף חולים מתו. בימים האחרונים מתים בארה"ב יותר מאלף איש בכל יממה, וביום שלישי מספר המתים שעליו דיווחו הרשויות ברחבי המדינה עמד לפי ספירה של העיתון "ניו יורק טיימס" על 1,358. באותה יממה אובחנו עוד 53,395 נדבקים חדשים לפי ספירה זו.