מדינות בארה"ב ממשיכות לדווח על שיאי תחלואה ותמותה מנגיף הקורונה, ותקוותו של הנשיא דונלד טראמפ שבתי הספר ייפתחו מיד אחרי חופשת הקיץ – מהלך שלהערכתו עשוי לשפר את מצב הכלכלה ולסייע לו בבחירות – נראית פחות ופחות ריאלית. בתי ספר מקליפורניה ועד וויסקונסין נערכים כעת לקיים את הלמידה גם בשנת הלימודים הבאה באמצעות שיעורים מקוונים, ולא בכיתות.

5 צפייה בגלריה
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הנשיא טראמפ. ישלול את הפטור ממס
(צילום: רויטרס)
פלורידה, שהפכה בשבועות האחרונים למוקד ההתפרצות החמורה ביותר בארה"ב, דיווחה היום (ג') על שיא חדש במספר המתים היומי – 133. השיא הקודם, שנקבע ב-9 ביולי, עמד על 120. בכך הגיע מספר המתים מהנגיף בפלורידה ליותר מ-4,500.
ארה"ב, נזכיר, היא המדינה שנפגעה קשה מכול מנגיף הקורונה. עד כה אובחנו בה יותר מ-3.3 מיליון נדבקים בנגיף, וכ-135 אלף בני אדם מתו ממנו בתחומיה. ארה"ב מדורגת ראשונה בעולם במספר הנדבקים לנפש, ומבין 20 המדינות בעלות מספר הנדבקים הגבוה ביותר היא מדורגת שביעית במספר המתים לנפש. אם לא די בכך, ב-46 מ-50 מדינות ארה"ב חלה בשבוע האחרון עלייה במספר הנדבקים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה בית ספר יסודי ב קליפורניה
ארה"ב נגיף קורונה בית ספר יסודי ב קליפורניה
בבית ספר יסודי בקליפורניה. גם מורים פוחדים
(צילום: AFP)
בצל הנתונים האלה מודיעות כעת עוד ועוד רשויות מקומיות כי שנת הלימודים שתחל אחרי חופשת הקיץ בבתי הספר הציבוריים לא תיפתח בכיתות, אלא תתנהל לפחות בראשיתה באופן מקוון. החלטה כזו קיבלו בין השאר הרשויות בלוס אנג'לס ובסן דייגו – שני המחוזות הגדולים ביותר במערכת החינוך של קליפורניה – ואליהן מצטרפים כעת גם בתי ספר ממילווקי שבוויסקונסין ומפורט בנד שבטקסס.
החלטתם של בתי ספר ציבוריים שלא לפתוח את שעריהם בשנת הלימודים הקרובה מציבה אותם על מסלול התנגשות עם טראמפ. נשיא ארה"ב איים בימים האחרונים למנוע מימון פדרלי מבתי ספר ציבוריים שלא יקיימו את הלימודים בכיתות או לשלול מהם פטור ממס. בפועל, יצוין, לבית הלבן יש השפעה מוגבלת בלבד על האופן שבו ייפתחו בתי הספר האלה, משום שרק כ-8% מהמימון שלהם מקורו בממשל הפדרלי.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה אוטובוסים של בית ספר חונים ב וירג'יניה
ארה"ב נגיף קורונה אוטובוסים של בית ספר חונים ב וירג'יניה
אוטובוסים להסעת תלמידים בווירג'יניה. להסתמך על מדע
(צילום: EPA)
טראמפ, נזכיר, מקווה להיבחר לכהונה שנייה בבחירות לנשיאות שייערכו ב-3 בנובמבר, אבל בצל מגפת הקורונה ומחאת ג'ורג' פלויד מצבו בסקרים עגום, ובקמפיין שלו רואים בפתיחת בתי הספר יעד אסטרטגי ראשון במעלה: חזרת התלמידים לכיתות תאפשר להוריהם לשוב לעבודה ולהניע את גלגלי הכלכלה, אמצעי רב חשיבות להחזרת המצביעים אליו. לפי הערכות, כ-26.8 מיליון אמריקנים – 16% מכוח העבודה בארה"ב – תלויים במציאת מסגרת לילד כדי שיוכלו לחזור לעבוד.
בארה"ב יש 98 אלף בתי ספר ציבוריים המוגדרים כבתי ספר K-12 (כלומר כאלה הכוללים כיתות מגיל גן עד לכיתה י"ב), והם נחשבים למנוע כלכלי חשוב ביותר. קרוב ל-51 מיליון ילדים אמריקנים לומדים בהם לעומת שישה מיליון הלומדים בבתי ספר פרטיים. לפני המגפה עבדו בבתי הספר האלה כשמונה מיליון אמריקנים, מה שהופך אותם לאחד מענפי התעסוקה הגדולים ביותר בארה"ב – יותר מענפי הבנייה, הבריאות, הפיננסים, הביטוח או התחבורה.

סיפור הפרברים של טראמפ

דרישתו של טראמפ להשיב את התלמידים לכיתות נתפסת בעיני פרשנים פוליטיים כחלק מהניסיון שלו להחזיר אליו מצביעים ומצביעות מהפרברים. בבחירות של 2016 גרף טראמפ 49% מהקולות של פלח האוכלוסייה הזה (לעומת 45% שהלכו ליריבתו הילרי קלינטון), אבל לפי סקרים עדכניים, מאז התרחקו ממנו מאוד תושבי הפרברים וכעת הוא מפגר בפלח הזה בפער עצום אחרי מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן – 35% לעומת 60%. בניסיון להשיבם אליו מנסה טראמפ להציג עצמו כאיש שישיב לאמריקה את החוק, הסדר והיציבות הכלכלית, ובין השאר הוא מקפיד להזהיר מעלייה בפשיעה בערים ומהאיום לסדר הציבורי שנשקף ממהומות ג'ורג' פלויד.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה בדיקות קורונה ב אורלנדו פלורידה
ארה"ב נגיף קורונה בדיקות קורונה ב אורלנדו פלורידה
עורכים בדיקות קורונה באורלנדו, פלורידה. שיא מתים
(צילום: AP)
הפרברים במדינות מפתח בבחירות כמו פנסילבניה, וויסקונסין ופלורידה מלאים במצביעים שאינם משתייכים בהכרח לאחת המפלגות, וברבים מהן יש מערכות חינוך ציבוריות גדולות. אם הן ייפתחו ומצבם של המצביעים בהם ישתפר, הדבר עשוי להועיל לנשיא. הבעיה של טראמפ היא שגם המצביעים מודעים לכך שמניעיו בדרישה לפתוח את בתי הספר אינם בהכרח טהורים.
שאנון אלסופ, רופאה בת 39 ואם לשני תלמידים בבאקס קאונטי, ליד פילדלפיה, טוענת שטראמפ מנצל את סוגיית הפתיחה של בתי הספר למטרות פוליטיות משום שהוא מאמין שפתיחתם תועיל לקמפיין שלו. "בסופו של דבר, אנחנו ההורים רוצים רק שהמשפחות שלנו יהיו בטוחות", היא אומרת. "השאלה היא – האם אנחנו יכולים לפתוח את בתי הספר ושהם יהיו בטוחים? אני רוצה שההחלטה תתבסס על מחקר ועל מדע. אני לא בוטחת בנשיא שידאג לזה עבורנו".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה מסעדה ריקה מיאמי ביץ' פלורידה
ארה"ב נגיף קורונה מסעדה ריקה מיאמי ביץ' פלורידה
מסעדה ריקה במיאמי ביץ', פלורידה. הנגיף משתולל
(צילום: AP)
מנגד, יש הורים שמוכנים כבר לשלוח את הילדים לכיתות. וירג'יניה לי, בת 37, העובדת כאחות וגרה גם היא בבאקס קאונטי, אומרת כי אף שהיא אינה תומכת של טראמפ – היא מסכימה איתו שיש לפתוח את בתי הספר. לדבריה שני הילדים שלה למדו מעט מאוד בשיעורים המקוונים: "בדרך כלל אני לא מסכימה עם שום דבר שקשור לטראמפ, אבל אני כן מסכימה איתו שצריך לפתוח את בתי הספר מחדש. הגיע הזמן לחזור לשגרה".
מועמד הדמוקרטים ביידן, אגב, מצדד באופן כללי בעמדת ארגוני המורים התומכים במועמדותו לנשיאות – ארגונים הטוענים כי דרישותיו של טראמפ מבתי הספר מסוכנות, וכי אי אפשר לפתוח את מוסדות הלימוד בלי הנחיות ברורות ואמצעי מיגון ראויים. נשיא התאחדות המורים האמריקנית רנדי וויינגרטן הזהיר לפני כשבועיים כי פתיחה מלאה של בתי הספר עלולה להוביל לבריחה של מורים.