זה היה כמעט טוב על מנת להיות אמיתי: חברת חשמל הודיעה ש-14 עמודי המתח הגבוה שהוצבו במכתש רמון, אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בישראל, יוסרו ויוטמנו באדמה כדי שלא לצלק את הנוף הבראשיתי. תושבי מצפה רמון והסביבה, תיירנים וראשי רשויות וארגוני סביבה שמיהרו לברך על המהלך נותרו היום (ה') המומים, לאחר שנודע כי העמודים יחוברו לרשת החשמל. "עבדו על כולנו", אמר מדריך הטיולים אפי פרי, תושב מצפה רמון שהצית את המחאה. "קודם יחברו את קו המתח הגבוה ואחר כך יפרקו? לא אמין".
3 צפייה בגלריה
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים
(צילום: אפי פרי)
עמודי החשמל הוצבו במסגרת תוכנית של חברת חשמל, המאפשרת הקמת קו בתחום המכתש מצפון לכביש 40, על מנת להחליף קו קיים בתוך המכתש מדרום לכביש 40 באזור רגיש. מטרת הקו היא שיפור יכולת אספקת החשמל לדרום הארץ ומתן אפשרות לקליטת אנרגיה מתחדשת לאורך הערבה. מדובר בסך הכול ב-7.5 ק"מ קו תת קרקעי ו-3 ק"מ של קווי מתח עיליים.
מכתש רמון, שהינו המכתש האירוזי (שמקורו כתוצאה מפעולות סחיפה ולא ממטאוריטים) הגדול בעולם, הוא חלק משמורות הטבע מצוק הצינים והר הנגב ומעליו מתנשא מרכז המבקרים מכתש רמון. נופו של המכתש, שמתפרס על אורך של כ-40 ק"מ, רוחב מרבי של כ-9 ק"מ ועומק מרבי של כ-350 מטר, נחשב לייחודי בעולם וכאחד מאתרי הטיולים הפופולריים בישראל.
בשלב מסוים נדמה היה כי המחאה הצליחה. בחברת חשמל מיהרו לפרסם הודעה לפיה בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, לפיה הוחלט לפעול להטמנת קו המתח, דבר שיעלה למשלם המיסים כ-60 מיליון שקל. במקביל, הודיעו כי יפנו לוועדת התכנון על מנת להשלים את המהלך. כולם בירכו על ההודעה, אך כעבור כמה ימים בחברת חשמל הבהירו כי בכוונתם "לחשמל" את הקו. כלומר, לחבר אותו לרשת החשמל. רק לאחר מכן, עם מציאת תקציב ופיתרון טכנולוגי, שכבר קיים, "תאות לבחון פיתרונות נוספים".
3 צפייה בגלריה
מחאה ליד עמוד חשמל
מחאה ליד עמוד חשמל
מחאה ליד עמוד חשמל
(צילום: אפרת קדם סילברט)
כעת חוששים באזור כי המהלך הזה יהפוך לקבוע, כיוון שלא יוטמנו קווים - שכבר פועלים. "כך למעשה מתנערת חברת החשמל מפתרון הטמנת קו החשמל כבר בעת הזו, עוד בטרם חשמול הקו", כתבה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן בפנייתה לשר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ, בדרישה להתערב בהחלטה. "הצעת חברת החשמל כי העמודים יחושמלו ורק לאחר מכן... היא תיבחן את הטמנת שאר הקו, אינה מקובלת, מאחר ואנו למודי ניסיון שבמדינת ישראל 'הזמני הוא הקבוע'. ואם הקו אכן יחושמל זה יהיה בבחינת קביעת עובדות בשטח והעמודים, הפוצעים את המכתש, אזור כל כל ייחודי בישראל, יישארו שם לעד". לסיכום ביקשה "אנא, פעל בנושא באופן מיידי. נופי מכתש רמון נמצאים בידך. אנא פעל לתיקון הטעות שנעשתה, למען הדור הנוכחי והדורות הבאים". 
כאמור, מחאה גדולה פרצה בעקבות הצבת קווי המתח. אוהבי טבע הגיעו להפגין במקום בשיירת רכבי שטח, ותושבי האזור הציבו במקום אוהלים. "המאבק יסתיים רק כשקו המתח יירד מתחת לאדמה", אמרו הפעילים. "אנו מזמינים את המוני ישראל לבוא ולהיפרד מעמודי החשמל במכתש". כעת הסיירת הירוקה מבקשת לסלק את המוחים מהעמודים. "הבוקר הגיע פקח של הסיירת הירוקה והוציא לנו צו כדי לפנות אותנו. זה שיתוף פעולה שנועד להרוג את המחאה", אמרו המוחים. 
אתמול הגיע שר החקלאות, אלון שוסטר, על מנת לתמוך במוחים. בדף הפייסבוק שלו הוא כתב: " מכתש רמון הוא נכס אדיר וייחודי למדינת ישראל, המהווה מוקד משיכה תיירותי בשל נופיו ותופעות הטבע הגלומות בו.
3 צפייה בגלריה
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
(צילום: שרון פישר)
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "רשות הטבע והגנים וחברת החשמל פועלות לקידום הטמנת המשך הקו. עם קבלת האישורים הסטטוטוריים ומקור תקציבי נפעל לביצוע מייטבי של הפרוייקט כפי שהיה עד כה, צמוד לתוכנית שאושרה בממשלה. תהליך כזה, גם אם כל הגורמים יפעלו מהר ככל שניתן, יימשך חודשים ארוכים ואף יותר מכך, עד לקבלת היתרים מרשויות התכנון. חברת החשמל תחשמל את הקו הקיים במועד, כדי לא לפגוע ביזמי האנרגיות המתחדשות ובשדרוג איכות אספקת החשמל לתושבי הנגב".
גורמים במשרד האנרגיה ציינו כי קו המתח המדובר מוקם בראש ובראשונה כדי להזרים את החשמל הסולארי שמיוצר בשדות הסולאריים בדרום, למשל בחבל אילות. "התוכנית אושרה לאחר שגובשה בתיאום, בהסכמה ועל דעת רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע ולשביעות רצונן. למרות זאת, השר שטייניץ מתכוון לבחון את הנושא ולגבש את עמדתו לאחר השלמת בדיקתם של כלל ההיבטים הרלוונטיים, לרבות, תכניות הפיתוח, העלויות הכספיות, תכנון ולוחות הזמנים", אמרו הגורמים.