בשעה שנגיף הקורונה ממשיך להתפשט ביתר שאת, כשרק אתמול (יום ד') אובחנו 3,904 חולים חדשים - יותר מפי שלושה מבחודש מאי - אומר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בריאיון לאולפן ynet כי ימליץ לקבינט הקורונה שיתכנס בצהריים על הגבלות רוחביות קשות כולל סגירת מערכת החינוך בחגים: "במצב שאנו נמצאים אנחנו צריכים לסגור את הפעילות לתקופה מוגבלת, עם כל הקושי, אנחנו עם 4,000 מאומתים היום, לאן אנחנו רוצים להגיע?".
בביקורת מרומזת על מתווה הרמזור, אמר כי ההגבלות הדיפרנציאליות לא הורידו את התחלואה, "ולכן צריך לעשות משהו דרסטי יותר". הוא נשאל בריאיון האם הוא מרגיש ששיקולים פוליטיים גברו על החלטות ענייניות: "בחלק מההחלטות נכנסו שיקולים פוליטיים של ציבור זה או אחר. ללא ספק".
הוא הזהיר מפני ירידה באיכות הטיפול בבתי החולים בגלל הקושי, העומס והשחיקה: "אנחנו בריצת אמוק עם עלייה בתחלואה, עלייה במונשמים, אנחנו הולכים וצוברים יותר ויותר חולים בבתי החולים, דבר שמקשה מאוד על הטיפול", אמר פרופ' לוי. "אני לפחות חושב שצריך ללכת לצעדים מחמירים ולהגבלות רוחביות קשות. הצעדים שאנחנו מציעים הם לכל התקופה, יש שאומרים שהגבלת תנועה תהיה מערב חג עד צאת החג. אני חושב שנצטרך לנקוט צעדים חמורים יותר, מכיוון שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להמשיך בתחלואה כזאת כי בקרוב יכול להיות שנגיע למקום שלא יהיה מענה מספק טוב". עוד הזהיר כי ההפגנות בבלפור הן "מנוע להגברת ההדבקה", והדגיש "אמליץ לסגור את מערכת החינוך בחגים".
על הביקורת על משרד הבריאות אמר לוי כי "אנחנו לוקחים אחריות. ישראל חיה כמעט רגיל מהגל הראשון. לא הקפדנו לשמור, וזה נותן את אותותיו בהחלט. ההתמודדות עם התחלואה מתחילה גם בהתנדבות של כולם, כל אחד מאיתנו".
הבוקר מסר משרד הבריאות כי מאז חצות נוספו 405 חולים חדשים. 474 מאושפזים במצב קשה. מספר המונשמים שומר על יציבות - 133 בני אדם. אין שינוי במספר הנפטרים, העומד על 1,054 בני אדם. אתמול התקבלו תוצאות של כ-43,500 בדיקות כש-9% מהן היו חיוביות. כלומר, אחד מכל 11 נבדקים נמצא חיובי לקורונה.
3 צפייה בגלריה
צוות רפואי קורונה בית חולים מאיר כפר סבא
צוות רפואי קורונה בית חולים מאיר כפר סבא
צוות רפואי קורונה בבית החולים מאיר בכפר סבא
(צילום: AFP)
מאז תחילת השבוע אובחנו בארץ 13,428 חולים חדשים. לשם השוואה, בכל חודש אפריל אובחנו 10,182 ישראלים עם קורונה ובחודש מאי 1,183. כפי שצוין, הנתון אתמול גבוה יותר מפי שלושה מהנתון של כל חודש מאי.
בתוך כך, ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, יחד עם גורמים במערכת הביטחון, הציגו אמש לראש הממשלה בנימין נתניהו את האפשרויות שבעיניהם ניתן לנקוט לקראת החגים לנוכח הזינוק בתחלואה. ארבעה תרחישים אפשריים הוצגו: עוצר קבוע לכל תקופת החגים, עוצר בימי החג בלבד, עוצר חלקי או יישום של תוכנית הרמזור במתכונת מהודקת. קבינט הקורונה יתכנס ב-14:00 בצהריים כדי לדון בהגבלות בחגים.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
"לצעדים האלה אין שום תועלת". סגר לילי בבני ברק
(צילום: AP)

ראשי ערים ותושבים נגד אפשרות של סגר בחגים: "יהיה פה מרד"

אמש, אחרי הטלת הסגר הלילי ביישובים האדומים ולקראת אפשרות של סגר כללי בתקופת החגים, ראשי ערים ותושבים תקפו את התנהלות הממשלה. "גם עם 40 מעלות חום אני אלך להתפלל בבית כנסת ביום כיפור ושום שוטר לא יעצור אותי. יהיה פה מרד אזרחי שאף אחד לא יוכל לאכוף", אמרו בעמנואל ובביתר עילית.

3 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לעמנואל בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לעמנואל בעקבות הסגר הלילי
"נעיף כאן מחסומים". סגר לילי בעמנואל
(צילום: יריב כץ)
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין אמר בישיבת מועצת העיר כי הסגר הלילי שהוטל אמש על העיר אינו יעיל ופוגע קשות בתושבים. "אנחנו, כמייצגים את התושבים שלנו כלפי הרשויות, אומרים שאין שום טעם בסגר הזה", אמר רובינשטיין. "אנחנו מתנגדים אליו, מתנגדים להיותנו עיר אדומה בוהקת ולא רואים שיש לצעדים האלה שום תועלת".
לדבריו, השבתת מערכת החינוך העירונית רק מחריפה את שיעורי ההדבקה. "בגני הילדים ובבתי הספר יש לילדים לפחות הגנה", אמר ראש העיר והסביר: "יש סוג של קפסולות, יש השגחה של הגננות, של הרב, השגחה של המנהלים ויש סדר בכל מקום. יש גם חומרי היגיינה ובבתי הספר שומרים מכל משמר על הילדים. עכשיו כשהילדים בבית, הם מסתובבים בחצרות וברחובות, דבר שהוא הפקרות שאין כדוגמתה, וזה גורם להדבקה".
רובינשטיין הוסיף ואמר כי הוא "קורא לממשלת ישראל ואומר בשם כל מי שיושב כאן: זה דבר מיותר, דבר פסול שפוגע בתושבים ויוצר סטיגמה. צריך להפסיק את המשחקים המתמטיים האלה, כן אדום או לא אדום". בנוסף, בעמנואל ובביתר עילית הבהירו תושבים כי לא יעבירו את החגים בלי תפילות וארוחות חג. בכיר בעיריית עמנואל אף הוסיף כי "אין מצב לעצור את הציבור. עברנו את פרעה בפסח, נעבור גם את זה".
איציק ויינברג (50), אב לשמונה ומשגיח כשרות שמתגורר בעיר החרדית הוסיף כי "יש לממשלה הזו את השבוע הנוכחי לשים אותנו בסגר. מי שחושב שביום כיפור אני לא אלך להתפלל לא מבין באיזו מציאות הוא חי. אנחנו נעיף כאן מחסומים. יהיה פה מרד אזרחי שאף אחד לא יוכל לאכוף".