פחות משבוע וחצי לראש השנה, ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הציגו הערב (רביעי) יחד עם גורמים במערכת הביטחון לראש הממשלה בנימין נתניהו את האפשרויות שבעיניהם ניתן לנקוט לקראת החגים ולאור הזינוק בתחלואה.
4 צפייה בגלריה
שליש ביג ראשית רוני גמזו בנימין נתניהו יולי אדלשטיין
שליש ביג ראשית רוני גמזו בנימין נתניהו יולי אדלשטיין
גמזו, נתניהו ואדלשטיין
(צילום: תומר אפלבאום, אלכס קולומויסקי )
השניים הציעו ארבעה תרחישים אפשריים, בהם עוצר קבוע לכל תקופת החגים, עוצר בימי החג בלבד, עוצר חלקי או יישום של תוכנית הרמזור במתכונת מהודקת.
לפי האפשרויות שהוצגו, במקרה של עוצר מוחלט ייאסרו כל סוגי ההתקהלויות, וכל המסעדות ומקומות העבודה שמקבלים קהל ייסגרו מלבד עסקים חיוניים כמו סופרמרקטים ובתי מרקחת.
4 צפייה בגלריה
הטיילת בתל אביב
הטיילת בתל אביב
לקראת החמרת ההגבלות בחגים
(צילום: מוטי קמחי)
בתרחיש של עוצר בימי החג בלבד, ההגבלות יפעלו בדומה לליל הסדר: מערב החג ועד צאתו. אסור יהיה להתרחק יותר מ-500 מטרים מהבית בראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה. ביתר הימים, מערכת החינוך תפעל רק בכיתות א'-ד'. מגבלת ההתקהלות תעמוד על עד 10 בני אדם במקום סגור ו-20 במקום פתוח. מסעדות, עסקי תיירות פנים והמגזר הציבורי לא יפעלו, ומקומות עבודה שלא מקבלים קהל יישארו פתוחים.
במקרה של עוצר חלקי, ההגבלות דומות לתרחיש העוצר במהלך ימי החג. עם זאת, המסעדות ייסגרו החל מ-17:00, וענף תיירות הפנים יישאר פתוח. כיתות א'-ד' ימשיכו ללמוד בכיתות ולא מרחוק.
התרחיש האחרון והפחות מחמיר הוא עוצר בימי החג בלבד לצד הגבלות מקלות יותר. הערים יחולקו לשני צבעים: אדומות וצהובות. מסעדות ומקומות בילוי ייפתחו לפי מתווה הרמזור, המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום, מקומות עבודה שלא מקבלים קהל יישארו פתוחים וכך גם ענף תיירות הפנים.
"ברור לכולם שצריך לעשות מהלך משמעותי", אמר גורם בכיר במערכת הבריאות ל-ynet. נתניהו לא קיבל החלטה בתום הדיון, וייתכן שגם מחר לא, במהלך קבינט הקורונה שצפוי להיות טעון. קיים סיכוי שבסופו של דבר יוחלט לשלב בין המודלים.
4 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
"זה התפקיד הכי כפוי טובה שיש". גמזו מדבר מהבידוד
(צילום: המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות)
אחר הצהריים התייחס גמזו למתקפות עליו ולהתנגדויות השונות לתוכניות שניסה להביא לאישור הממשלה. "זה התפקיד הכי כפוי טובה שיש במדינת ישראל היום", אמר בכינוס מקוון של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בנושא תקשורת ואמון הציבור במשבר הקורונה. "אתה לא נותן מתנות, רק הגבלות. מציעים דברים רוחביים – וכולם צועקים 'למה אני אדום והוא ירוק'. בסוף יש פה וירוס שימשיך לשגע את העולם עד שיהיה חיסון".
לדברי גמזו, שנכנס אמש לבידוד אחרי שבא במגע עם הממונה על החברה הערבית במטה "מגן ישראל" שבראשו הוא עומד, "אני מקבל תמיכה. זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי. מעולם לא קיבלתי תפקידים קלים שמחפשים רק מחמאות. לקבל צעקות, קללות וביקורת זה חלק מהחיים שלנו".
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי אתמול אובחנו 3,496 חולים חדשים שנדבקו בנגיף הקורונה. מתחילת השבוע אובחנו 9,571 חולים חדשים. על פי הנתונים, בישראל 30,079 חולים פעילים, 925 מהם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. 458 חולים מאושפזים במצב קשה, 138 מהם מחוברים למכונות הנשמה.