2 צפייה בגלריה
חיידר בדווי סאדק
חיידר בדווי סאדק
חיידר בדווי סאדק
דובר משרד החוץ בסודן, חיידר בדווי סאדק, הודח מתפקידו לאחר שאישר כי ישראל מנהלת מגעים לכינון יחסים עם ארצו, הצהרה שהוכחשה בהמשך על-ידי המשרד עצמו. כך דווח היום (רביעי) ברשת "אל-ג'זירה".
בריאיון לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית אמר אתמול הדובר כי "ישראל וסודן ירוויחו מהסכם שלום. אנחנו מסתכלים על הסכם מהסוג הזה מתוך אינטרסים סודניים ומבלי לוותר על הערכים והעקרונות שלנו".
עוד ציין כי "הצעד של איחוד האמירויות הערביות לחתום על הסכם עם ישראל הוא צעד אמיץ שסלל את הדרך הנכונה עבור יתר מדינות העולם הערבי. משרד החוץ הסודני מביט בציפייה להוביל את ההתקשרות עם הצד הישראלי לעבר הסכם שלום".
2 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית בסודן
הפיכה צבאית בסודן
ארכיון
(צילום: רויטרס)

הסתירה בין דבריו של הדובר לפרסום הרשמי במדינה העלתה סימני שאלה ותהיות על אמינות דבריו: בעקבות ההכחשות הוציא סאדק ציוץ הבהרה שבו כתב כי התבקש להגיב לדבריו של שר המודיעין אלי כהן, לפיהם ישראל סוללת את הדרך לכינון יחסים עם סודן. "הבנתי מכך שזה אישור לדברים ושזה הקו של הממשלה ועל כך התבססתי", צייץ.
עוד לפני ההכחשות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד החוץ בירכו על דבריו. נתניהו אמר כי דבריו של סאדק משקפים את החלטתו של יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, שתומך בקידום היחסים בין המדינות. "ישראל, סודן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות", אמר נתניהו.
המגעים עם סודן בחודשים האחרונים רשמו התקדמות בעיקר בכל הנוגע לטיסות מעל שטחה, אך בישראל מעריכים כי הסודנים לא ימהרו לחתום על הסכם גלוי. גם דובר משרד החוץ הישראלי, ליאור חייט, בירך על הדברים של עמיתו הסודני, ואמר כי "מדינת ישראל רואה בחיוב כל צעד שיוביל הליך של נורמליזציה והסכמי שלום עם מדינות האזור". גורם ישראלי הוסיף, כי ככל שהסכם עם סודאן ייצא לפועל - הוא יוכל לסלול את הדרך גם לפתרון סוגיית המסתננים.
בחודש פברואר האחרון נפגש נתניהו עם יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, באנטבה שבאוגנדה. בפגישה שנמשכה כשעתיים הסכימו נתניהו ואל-בורהאן להתחיל בשיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות.