שינזו אבה שבר את שיא הכהונה הרצופה הארוכה ביותר של ראש ממשלה ביפן, והצליח לשרוד סערות פוליטיות ולהוביל רפורמות כלכליות. אתמול, בפעם השנייה, הוא נאלץ להתפטר מתפקידו בגלל מצבו הבריאותי.
אחרי יותר משבע שנים בתפקיד הודיע אבה בן ה-65 על התפטרותו בגלל מחלה כרונית שהתפרצה שוב. קוליטיס כיבית, מחלת מעי דלקתית שממנה סבל בכהונתו הראשונה כראש ממשלה, התפרצה כשנה לפני שאבה אמור לסיים את הכהונה האחרונה שלו.
7 צפייה בגלריה
יפן ראש הממשלה המתפטר שינזו אבה
יפן ראש הממשלה המתפטר שינזו אבה
ראש הממשלה אבה מודיע על התפטרותו
(צילום: רויטרס)
כהונתו השנייה ברציפות של אבה, והשלישית בסך הכול, הייתה אמורה להסתיים בספטמבר 2021. הוא היה אמור לקחת חלק ברגע היסטורי אחרון - אירוח אולימפיאדת טוקיו, שנדחתה בגלל נגיף הקורונה ולא נערכה הקיץ.
אבה, איש המפלגה הליברל-דמוקרטית, היה בן 52 כשנבחר לראש ממשלה ב-2006. הוא היה האדם הצעיר ביותר שמכהן בתפקיד, והפך לסמל לשינוי ולנציג הדור הצעיר.
במדינה שבה למסורת יש תפקיד חשוב מאוד, אבה גם הביא את אילן היוחסין שלו ללשכת ראש הממשלה: הוא דור שלישי של פוליטיקאים במשפחה שמרנית מהאליטה היפנית. סבא של אבה היה ראש ממשלה ואביו היה שר חוץ.
7 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שיעור התמיכה צלל ל-36% בזמן הקורונה
(צילום: gettyimages)
הכהונה הראשונה שלו הייתה סוערת. הוא התמודד עם שערוריות ומחלוקות רבות, והכהונה נגמרה בהתפטרות מפתיעה אחרי שנה אחת בלבד. ההתפטרות ההיא הייתה אופיינית לפוליטיקה היפנית, שבה ראשי ממשלה רבים מסיימים את תפקידם תוך זמן קצר. אחרי שהתפטר אמר אבה שהוא עוזב מסיבות פוליטיות. בסופו של דבר הודה שהוא סובל ממחלת מעי דלקתית. הוא החלים אחרי טיפולים שנמשכו כמה חודשים.
ב-2012 חזר אבה ללשכת ראש הממשלה, כשיפן עדיין המומה מנזקי הצונאמי ב-2011 והאסון הגרעיני בפוקושימה. עם ממשלה חסרת ניסיון וחסרת יכולת נחשב אבה לדמות שהעם יכול לסמוך עליה.
7 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
התפטר ב-2007 וחזר ב-2012
(צילום: gettyimages)
כשאבה חזר לשלטון הוא הציג תוכנית כלכלית, שאותה כינה "אבנומיקס" (Abenomics). התוכנית נועדה לשקם את הכלכלה היפנית שאמנם הייתה השלישית בגודלה בעולם, אך סבלה מקיפאון של יותר משני עשורים. אבה הוביל מדיניות של הזרמת כספים רבים שיעודדו צריכה והשקעות. היא כללה הוצאות גדולות של הממשלה, הקלות מוניטריות ומאבק בבירוקרטיה.
אבה גם ניסה להעלות את שיעור הילודה של יפן באמצעות הפיכת מקומות העבודה לידידותיים יותר להורים – בייחוד לאמהות. במהלך שינוי במחלוקת הוא העלה את מס הקנייה, בין השאר כדי לממן גנים בחינם לילדים ולפתור ליקויים במערכת הביטוח הלאומי.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
אבה מגיע לבדיקות בבית החולים
(צילום: EPA)
לרפורמות של אבה הייתה אמנם הצלחה מסוימת, אך הבעיות המבניות הגדולות של הכלכלה לא נעלמו. Abenomics לא הצליחה לשים סוף לדפלציה שהייתה ביפן בעשרות השנים האחרונות, והצמיחה נותרה אנמית. מגפת הקורונה רק החריפה את המצב ומחקה את ההישגים של הרפורמות.
בחודשים האחרונים מעמדו של אבה נחלש בגלל הטיפול במגפת הקורונה. המבקרים אמרו שהוא מגיב באיטיות ובצורה מבולבלת למשבר. שיעור התמיכה בו ירד ל-36% - השיעור השני הכי נמוך מאז חזרתו לשלטון ב-2012.
בזירה הבינלאומית נקט אבה מדיניות תקיפה מול צפון קוריאה, וניסה לגשר בין ארה"ב לאיראן. הוא שם לעצמו מטרה לפתח יחסים קרובים עם דונלד טראמפ כדי להגן על הברית המרכזית של יפן, למרות מדיניות "אמריקה תחילה" של הנשיא האמריקני. בנוסף ניסה לשקם את היחסים של יפן עם רוסיה וסין.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקור יפן שינזו אבה גולף
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקור יפן שינזו אבה גולף
יחסים טובים. אבה וטראמפ משחקים גולף
(צילום: AFP)
אבה אמר שהוא גיבש ברית ביטחונית חזקה במיוחד עם ארה"ב, והתגאה בכך שבמהלך כהונתו הגיע נשיא אמריקני מכהן ראשון לביקור בהירושימה (ברק אובמה ב-2016). אך מנגד טראמפ עדיין רוצה לאלץ את יפן לשלם יותר תמורת הצבת הכוחות האמריקניים במדינה.
טוקיו נכשלה במגעים לפתרון המחלוקת עם רוסיה סביב הריבונות על האיים הצפוניים שלה. גם ביחסים עם סין לא נרשמה פריצת דרך, ויוזמה להזמין את נשיא סין שי ג'ינפינג לביקור רשמי נכשלה על רקע מחלוקת הולכת וגוברת עם ביי'ינג.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקור יפן שינזו אבה גולף
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקור יפן שינזו אבה גולף
למרות היחסים, ההצלחה חלקית
(צילום: רויטרס)
בשנת 2013 הכעיס אבה את סין, דרום קוריאה וארה"ב כשביקר במקדש לזכרם של החללים היפנים במלחמות למען הקיסר, כולל במלחמת העולם השנייה. סין זעמה על הביקור בגלל מה שהיא רואה כ"חגיגת" העבר המיליטריסטי של ארץ השמש העולה ובשל החשש שיפן עשויה לסטות בחזרה לכיוון המיליטריסטי והתוקפני. אבה לא ביקר שוב במקדש, אך הוביל קו תקיף מול דרום קוריאה בעניין מחלוקות שלא נפתרו מאז המלחמה.
אחת האכזבות הגדולות של אבה היא העובדה שלא הצליח לבטל את החוקה הפציפיסטית של ארצו, שנקבעה אחרי הכניעה במלחמת העולם השנייה. הוא לא הצליח לשכנע את הציבור בחשיבות של תיקון החוקה וחיזוק הצבא. "הבטן מתהפכת מהעובדה שאני עוזב את תפקידי לפני שאעמוד ביעדים שלי", אמר אתמול אבה. הוא הזכיר בין השאר את הסכסוך הטריטוריאלי עם רוסיה, את תיקון החוקה ואת היפנים שנחטפו לפני שנים בצפון קוריאה.
7 צפייה בגלריה
אבה עם שי בפגישה היסטורית בבייג'ינג
אבה עם שי בפגישה היסטורית בבייג'ינג
אבה עם שי בפגישה היסטורית בבייג'ינג
(צילום: gettyimages)
במהלך כהונתו של אבה הוא הצליח להתמודד מול סערות פוליטיות, כולל האשמות על מינוי מקורבים. ההאשמות גרמו לירידה בסקרים, אך לא היוו סכנה לשלטונו – בין השאר לאור החולשה של האופוזיציה ביפן. עם זאת נראה שלמרות היעדר אלטרנטיבה, לבוחרים רבים כבר נמאס מאבה.
בשיחה עם AFP בטוקיו אחד התושבים, טצויה דיימון, מזכיר בתסכול את השערוריות שליוו את כהונתו של אבה ואומר שהגיע הזמן של אבה ללכת: "הוא היה בלשכת ראש הממשלה יותר מדי זמן. בכנות, אני לא רוצה לראות את הפרצוף שלו. שבע שנים ושמונה חודשים זה יותר מדי!".