3 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
"לא השלמתי את משימותיי". שינזו אבה, ראש ממשלת יפן
(צילום: gettyimages)
ראש ממשלת יפן שינזו אבה הודיע היום (שישי) על התפטרותו בעקבות החמרה במצבו הבריאותי. "אני נדרש לעזוב את תפקידי לפני שהספקתי להשלים את משימותיי", אמר בהודעת ההתפטרות. "אני מתנצל מעומק ליבי בפני האזרחים".
אבה הסביר כי הוא סובל ממחלה כרונית שהתפרצה מחדש, וכי מצבו הבריאותי החל להחמיר לפני כחודש. לפי הערכות מדובר במחלת קוליטיס כיבית (מחלת מעי דלקתית). הוא סבל ממחלה זו כבר בכהונתו הראשונה, לפני יותר מעשור, וההתפרצות ההיא תרמה אז להחלטתו להתפטר מראשות הממשלה אחרי שנה אחת בלבד בתפקיד.
כבר בשעה מוקדמת הבוקר דווח בתאגיד השידור הציבורי של יפן (NHK) כי אבה צפוי להתפטר, כדי לא לפגוע בתפקודה של הממשלה. לאחר הדיווח צנח מדד הניקיי בבורסה בטוקיו בכ-2%.
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התייחס לפרישתו של אבה. "אני מבקש להביע הערכה על הידידות שנרקמה בין מדינותינו, ידידות שבמסגרתה גם גדלו ההשקעות היפניות בעשרות מונים. שיתוף הפעולה בין המדינות פרח בתחומים רבים. ידידי אבה, בריאות והצלחה בהמשך דרכך. תמיד תתקבל בברכה בישראל", מסר נתניהו.
ביום שני האחרון הגיע אבה בפעם השנייה בתוך שבוע לבדיקות בבית חולים בטוקיו. הגעתו לשם השבוע באה בדיוק ביום שבו שבר את שיא הכהונה הרצופה לראש ממשלה ביפן – 2,799 ימים. אבה כיהן כאמור כהונה קצרצרה אחת, בת שנה, כראש הממשלה החל מיולי 2006, וב-2012 שב לתפקיד. כעת הוא נמצא בעיצומה של כהונתו הרצופה השנייה. הוא שבר את שיא הימים הרצופים בתפקיד ראש הממשלה שבו החזיק דודו מדרגה שנייה, אייסקו סאטו, שכיהן בשנים 1972-1964.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
אבה מגיע לבדיקות בבית החולים
(צילום: EPA)
אלא שלאחרונה הגיעה התמיכה הציבורית בממשלתו של אבה כמעט לשפל בצל משבר הקורונה והאופן שבו ניהל אותו. סקר שפרסמה השבוע סוכנות הידיעות היפנית "קיודו" מלמד ששיעור התמיכה בממשלתו של אבה עומד על 36% – השיעור השני הכי הנמוך מאז חזרתו לשלטון ב-2012.
לפי הסקר, 58.4% מהיפנים אינם מרוצים מהטיפול של ממשלתם במשבר הקורונה. אמנם במישור הבריאותי הפגיעה של הנגיף ביפן לא הייתה גדולה יחסית – נרשמו בה כ-62 אלף נדבקים וקרוב ל-1,200 מתים – אבל אבה סופג ביקורת חריפה על הטיפול שלו בפגיעה הכלכלית שנגרמה למשק היפני.
3 צפייה בגלריה
יפן שינזו אבה הכרז על מצב חירום ב טוקיו ובאזורים נוספים בגלל נגיף קורונה
יפן שינזו אבה הכרז על מצב חירום ב טוקיו ובאזורים נוספים בגלל נגיף קורונה
אבה מכריז על מצב חירום בטוקיו בשל נגיף הקורונה. ארכיון
(צילום: AP)
הדאגה בנוגע למצבו של אבה בן ה-66 התעוררה כבר ביום שני בשבוע שעבר, 17 באוגוסט, כשראש הממשלה הגיע לביקור לא מתוכנן באותו בית חולים שבו טופל אחרי התפטרותו לפני יותר מעשור. בביקורו שם בשבוע שעבר שהה במתקן במשך יותר משבע שעות, ועוזריו אמרו שהוא עובר בדיקות – אך לא הסבירו אילו. את הבדיקות השגרתיות שלו הוא השלים כבר ביוני השנה, ולפיכך עלו תהיות בנוגע לנסיבות ההערכה המחודשת שנערכה לו.
כשאבה שב לתפקיד ראש הממשלה ב-2012 הוא עדכן כי התגבר על התפרצות הקוליטיס הכיבית, אולם נראה שכעת הוא סובל מהתפרצות מחודשת שלה. ביפן דיווחו בימים האחרונים שראש הממשלה אבה מקיא דם, וגורמים בסביבתו, בהם שר האוצר, טוענים שהוא עובד הרבה יותר מדי – ושהוא חייב לנוח בדחיפות. עיתונאים המסקרים את הנעשה בלשכת ראש הממשלה אומרים גם הם שאבה נראה לאחרונה עייף וזז לאט יותר מהרגיל.
פורסם לראשונה: 08:58, 28.08.20