"יום של גאווה לאומית, חבל שרונה לא כאן": נאומי ריבלין וסטיבה
(צילום: אבי קנר, לע"מ)

הוא טס תחת פיקודו של אילן רמון, משמש כחבר הוועד המנהל ב"קרן רמון" ובשנה הבאה – 18 שנים אחרי הטרגדיה הגדולה – איתן סטיבה אמור להיות האסטרונאוט הישראלי השני בחלל. היום (ב') הוכרז בטקס מיוחד בבית הנשיא כי סטיבה, איש עסקים בן 62 וטייס קרב בעברו, צפוי להמריא לחלל בסוף השנה הבאה מטעם קרן רמון, ולשהות 200 שעות בתחנת החלל הבינלאומית.
סטיבה, אלוף משנה במילואים, שימש כטייס קרב בחיל האוויר במשך 43 שנים והשתתף בעשרות מבצעים צבאיים. לאחר שסיים קורס טיס בשנת 1978, הוא הטיס בין היתר סקייהוקים, פנטומים ומטוסי F-16. במהלך מלחמת לבנון הראשונה הוא הפיל חמישה כלי טיס, ובכך הפך ל"אלוף הפלות" - הכינוי של טייס שהפיל חמישה כלי טיס או יותר.
איתן סטיבה איתן סטיבה
איתן סטיבה, היום בטקס
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
איתן סטיבהאיתן סטיבה
המסע לחלל: בסוף השנה הבאה
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
ב-9 ביוני הפיל סטיבה מטוס מיג 23 ויומיים לאחר מכן השתתף בקרב אוויר מעל לבקעת הלבנון, אז רביעיית מטוסי F-16 הפילה תשעה כלי טיס. לא פחות מארבעה מהם הופלו על ידי סטיבה, תוך דקות ספורות: שני מטוסי סוחוי 22, מיג 23 ומסוק גאזל.

הנץ שעשה היסטוריה

סטיבה הוא אחד מארבעה טייסים ישראלים בלבד שהפילו ארבעה כלי טיס באותה גיחה, וככל הנראה טייס ה-F-16 היחיד בעולם שהפיל ארבעה כלי טיס בגיחה בודדת. המטוס שהטיס באותו קרב אוויר היסטורי, נץ 107, השתתף גם בתקיפת הכור העיראקי ויצא משירות מבצעי בשנת 2014. סטיבה עצמו המשיך לשרת במילואים עד שנת 2019, בשנים האחרונות כמדריך טיסה.
ראובן ריבלין ואיתן סטיבהראובן ריבלין ואיתן סטיבה
הנשיא ריבלין ו
סטיבה
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
טל רמוןטל רמון
טל רמון, בנו של אילן רמון ז"ל
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
במהלך הטיסות המשותפות תחת פיקודו של אילן רמון בטייסת ה-F-16 מספר 117 הפכו איתן סטיבה, אילן רמון ומשפחותיהם לחברים קרובים. "לאחר האובדן הכואב של אילן ואסף הקמנו יחד עם רונה את קרן רמון וראינו כיצד חקר החלל מגרה את כל החושים, מעורר את הסקרנות ואפילו מאתגר את הדמיון הפרוע ביותר", אמר היום סטיבה, ממייסדי קרן רמון וחבר בוועד המנהל של הקרן. "תקוותי שמסענו המשותף לחלל יפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה, לשלום ולאמונה ביכולתנו לשמור על הכוכב היפה שלנו, לטובת הדורות הבאים".
סטיבה היה "אלוף הפלות" עוד לפני שעלה על מטוס קרב. בצעירותו היה אלוף ישראל לנוער בג'ודו והתאמן עם יו"ר האיגוד כיום משה פונטי. סטיבה הפילנתרופ ממשיך לתרום גם כיום לאיגוד הג'ודו.
בנוסף הוא בעלי החברה שמפעילה את מטוס המנהלים M-ANGO שלקח את נתניהו לביקור הסודי בנסיכות עומאן ב-2018. הוא מייסד ויו"ר קרן Vital Capital Fund ועוסק ב-35 השנים האחרונות בפיתוח יזמות עסקית ומימון פרויקטים במדינות מתפתחות, בהן מדינות אפריקניות. יחד עם טייסי קרב נוספים במילואים הוא גרף מאות מיליונים בעסקי נשק ונפט, בעיקר באנגולה.

פעמון השלום לזכר האב שנפל בשבי היפני

אמו של סטיבה, אלמה, חגגה היום את יום הולדתה ה-95. האב אהוד, שנפטר ב-2007, נולד באינדונזיה ושירת במדינה כחייל הולנדי. הוא נפל בשבי היפני ב-1941 ושהה בו עד תום מלחמת העולם השנייה. השניים הכירו באמסטרדם בעת שהדריכו במחנה קיץ של הנוער הציוני. לישראל הם עלו ב-1953. בארץ האב עבד כחוקר קרקע ומים במכון הוולקני ברחובות. לזכר אביו הביא אשתקד איתן סטיבה ללוד את פעמון השלום.
איתן סטיבה ונאקמורה קאזוהיקו לצד פעמון השלוםאיתן סטיבה ונאקמורה קאזוהיקו לצד פעמון השלום
סטיבה וסגן שגריר יפן לצד פעמון השלום בלוד
(צילום: יוסי זליגר)
אלמה סטיבה בזיכרון בסלון בבית הנשיא, לפני 4 שנים. היום היא בת 95אלמה סטיבה בזיכרון בסלון בבית הנשיא, לפני 4 שנים. היום היא בת 95
אלמה סטיבה בזיכרון בסלון בבית הנשיא, לפני 4 שנים. היום היא בת 95
(צילום: מארק ניימן)
מטוס מנהלים M-ANGOמטוס מנהלים M-ANGO
מטוס המנהלים שהביא את נתניהו לעומאן. סטיבה הוא בעלי החברה
האסטרונאוט הישראלי השני בחלל עתיד לשהות בתחנת החלל 200 שעות במהלכן יבצע שורת ניסויים. בחודשים הקרובים יחל סטיבה את הכשרתו לקראת הנסיעה לחלל, כאשר בשלושת החודשים שלפני המסע יעבור סדרת אימונים מרוכזת בארצות הברית, בגרמניה וברוסיה. מעבורת החלל תשוגר מפלורידה בסוף שנת 2021. סטיבה יתרום את כל עלויות הנסיעה, לרבות שיגור הציוד הנדרש לניסויים ואחסונם.
לצד סטיבה ייקחו חלק במשימה שמוגדרת כ"לאומית, היסטורית ומדעית" שני אסטרונאוטים פרטיים נוספים. מפקד המשימה מטעם חברת Axiom Space הוא האסטרונאוט האמריקני-ספרדי הוותיק וסגן נשיא החברה מייקל לופס אלגריה. לופס אלגרייה טס לחלל בעבר ארבע פעמים, ביצע 10 הליכות חלל ופיקד על המשימה ה-14 לתחנת החלל הבינלאומית, בשנת 2007.
אורן אהרוני השתתף בהכנת הכתבה