בית המשפט העליון קיצר היום (רביעי) לשלוש שנות מאסר את עונשו של הכדורגלן יצחק אספה, שהורשע בהפקרתו של ארי נשר ז"ל לפני כשנתיים. על אספה נגזרו בחודש ינואר האחרון 4.5 שנות מאסר על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב.
השופטים ענת ברון, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין קבעו כי עונש המאסר שנגזר על אספה חורג באופן קיצוני מהעונשים שנגזרו במקרים דומים, וציינו כי העונש קרוב יותר לעונשים של נהגים שהורשעו באחריות למותם של נפגעים בתאונות דרכים.
3 צפייה בגלריה
דיון על תנאים מגבילים של יצחק אספה הדורס של ארי נשר ז"ל
דיון על תנאים מגבילים של יצחק אספה הדורס של ארי נשר ז"ל
יצחק אספה
(צילום: מוטי קמחי)
בהחלטתו קבע העליון כי "צדק בית המשפט המחוזי בכך שביקש למצות את הדין עם אספה, וכי נכון היה להטיל עליו עונש מאסר שיש בו משום החמרה של רף הענישה בעבירות ההפקרה. ואולם כלל יסוד הוא שהחמרת ענישה צריכה להיעשות במתינות ובהדרגתיות, ולא היה מקום להפוך את עניינו של אספה ל'תיק דגל' ולחולל רביזיה קיצונית בענישה על גבו של נאשם אחד".
בית המשפט העליון סקר באריכות שורה של פסקי דין מן העת האחרונה, המלמדים כי עונש המאסר בפועל שנגזר על אספה חורג באופן מובהק לחומרה מרף הענישה המקובל. "עונש מעין זה פוגע בעקרון השוויון בפני החוק, ויוצר עיוות במדרג הענישה ביחס לעבירות חמורות יותר", קבעו השופטים.
3 צפייה בגלריה
ארי נשר
ארי נשר
ארי נשר ז"ל
(צילום: דוברות מד"א)


באחרית הדברים ציין העליון כי "משפחתו של ארי נשר ז"ל נותרה עם חלל עצום שהשאיר אחריו בנם שכל עתידו היה לפניו, וכי אין להקל ראש בצער הנוסף והבלתי נמנע שנגרם למשפחה כתוצאה מהפחתת העונש. ואולם התאונה נגרמה שלא באשמתו של אספה, הוא נקלע אליה בעל כורחו והיא הסיטה גם את חייו ואת חיי משפחתו ממסלולם. מעשיו הם ללא ספק חמורים; ואולם אין מקום להשוות את עונשו של אספה לעונשם של נהגים שנוסף על הפקרה נמצאו אחראים גם לגרימת התאונה ולמות הנפגעים".
ממשפחתו של ארי נשר ז"ל נמסר לאחר ההחלטה: "המשפחה לא מסכימה עם החלטת בית המשפט העליון, אך מכירה בצורך לכבד החלטות בית משפט, גם אם הן נתפסות כשגויות. בימים אלה בהם יש ניסיונות לעשות דה-לגיטימציה למערכת המשפט הישראלית, טובת הכלל מכתיבה לנו לחיות בכאב עם החלטה זו".
סנגוריו של אספה מסרו בתגובה להחלטה:"פסק הדין מאזן כראוי בין נסיבות התאונה, נסיבותיו האישיות של אספה ויסוד ההרתעה. אנו שבים ומביעים את השתתפותנו באבלה הכבד של משפחת נשר".

אספה החל לרצות את עונשו בכלא חרמון ב-25 בפברואר. בנוסף על עונש המאסר, רישיונו נפסל לשש שנים והוטל עליו לשלם פיצוי בסך 20 אלף שקלים להוריו של נשר.
בערעור שהגישו סנגוריו של אספה, אילן סופר, יונתן דורי וספיר גבאי, ביקש הכדורגלן הקלה משמעותית בעונש המאסר שהושת עליו. עורכי הדין כתבו כי "המערער מבקש לפתוח את דבריו בהתנצלות כנה ועמוקה בפני משפחת נשר אשר איבדה את היקר לה מכל. אין יום שחולף מבלי שיצחק נותן את דעתו על העבירות שביצע ומבלי שיחוש חרטה עמוקה על מעשיו. המערער מבין שטעה טעות מרה כאשר פעל כפי שפעל, דקות קריטיות לאחר התאונה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד אילן סופר
עו"ד אילן סופר
עו"ד אילן סופר
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נכתב כי "נוכח הנסיבות המיוחדות של התאונה, בשים לב לקביעתו העובדתית של בית משפט קודם לפיה התאונה נגרמה שלא באשמתו של אספה והוא לא יכול היה למנוע אותה, הוא מבקש להקל בעונשו".
בגזר הדין קבע שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב צבי גורפינקל, כי "הנאשם כפר בעבירות שיוחסו לו באישום וטען כי לא הרגיש כלל שפגע במישהו וסבר שנגרם לו תקר בגלגל. הנאשם לא הואשם באחריות לגרימת התאונה עצמה. בהכרעת הדין נקבע כי בעת התאונה נשמע רעש חזק מאד כתוצאה מפגיעת הרכב, ונהגים עצרו את רכבם כששמעו רעש יוצא דופן. נקבע כי אין להאמין לנאשם שלא הבחין בפגיעה". הוא הוסיף: "על בית המשפט להטמיע נורמות של סיוע לזולת. העונש צריך גם לשמש הרתעה".
אביו של הנער המנוח, אבי נשר, אמר אז: "הוא היה יכול לצאת ולהושיט עזרה לבננו, זה היה המעשה האנושי והנכון והוא ידע שהוא בורח וחורץ את דינו למוות. זה מה שהוא עשה – ממש ככה".