כשהתחלואה בקורונה מזנקת בקצב מדאיג, והלחץ בציבור גואה – מתנדבים בארגון מד"א מנצלים את סמכותם ואת גישתם למערכות, ומנהלים מערך בדיקות קורונה פיראטי. כך עולה מתיעוד שחשפו כתבי ynet במצלמה נסתרת. בתיעוד נראה מתנדב בכיר באזור ירושלים, מתאם בדיקת קורונה "אנונימית", תמורת מאות שקלים. הבדיקה מתבצעת על ידי מתנדב אחר, שמגיע ברכב חשוך, ללא מיגון, על אף החשד להידבקות.
בתיעוד נוסף הגיע מ' עצמו לדגום אישה שהתחזתה לאם חד-הורית וביקשה בדיקה בדחיפות. אמנם ממנה מ' לא דרש תשלום, אך הוא גם סירב להיפגש במקום ציבורי. ככל הנראה, השתמש המתנדב בתקן בדיקה ממתחם היבדק וסע (דרייב אין), ושילב את הבדיקה במאגר הנתונים, על חשבון מכסה אחרת, זאת לפי מדבקה שהופיעה על גבי ערכת הבדיקה.
3 צפייה בגלריה
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
מגיע לבדיקה עם רכב ומדי מד"א
השיטה פועלת כך: הנבדקים יוצרים קשר עם מ', ובטלפון נקבע המחיר והמקום לבדיקה. הבודק מגיע לרכבו של הנבדק, כשהוא ללא ממוגן, וגובה ממנו סכום של מאות שקלים (בין 800 ל-1,200 שקל, כך ממידע שהגיע לידינו). הבודק מבצע בדיקה עם מטוש וציוד של מד"א, ומבטיח כי התשובות יתקבלו בשעות הקרובות.
ייתכן שהדגימה אכן עוברת למתחם היבדק וסע בעיר, ומשם למעבדות, אך אין לדעת אם המתנדבים מעבירים את הדגימות, ומכאן יש סכנה שהתשובות שמועברות לנבדקים אינן אמינות. כפי שנראה בתיעוד – מ' שלח שני מתנדבים שונים, מה שמוכיח שהוא אינו פועל לבד.
בשיחה הראשונית עם מ', ביקשנו בדיקה אנונימית, על מנת שלא לחשוף עם מי בא החולה במגע. "אני לא יודע איך להגיד את זה, אני צריך שזה יהיה אנונימי", ביקש הכתב, ואילו מ' ענה: "קח בחשבון שזה עולה יקר, 1,200 שקל". לאחר מיקוח נקבע סכום של 900 שקלים, ונקבעה פגישה בלב שכונה חרדית בירושלים. מ' שלח את אחד משליחיו, שהגיע בקטנוע ומדים של מד"א.

"אתה לא הראשון - מהבוקר עד הערב כל הזמן"

השליח נכנס לרכבו של כתב ynet, ומסביר: "לגבי התוצאות – דבר עם מ', אני רק עושה את העבודה. אין לך מה לדאוג, זו מעבדה ברמאללה. ככה גם אם תרצה, זה לא עובר למשרד הבריאות. שמע אנחנו מתעסקים רק עם אנשים שלא רוצים שיידעו... וואלה, אתה לא הראשון – מהבוקר עד הערב כל הזמן".
בשעה 10 בבוקר, בחלוף 12 שעות מהבדיקה – התקבלה בווטסאפ של הכתב תשובה שלילית. עם זאת, לא ידוע אם הדגימה אכן נבדקה, ואם הנבדק מאומת לקורונה.
למחרת נקבעה עוד פגישה, הפעם עם ר', שהתחזתה לאם חד הורית. היא יצרה קשר עם מ', שהסכים לבקשתה לבצע בדיקה בחינם, בטענה כי היא לא עולה לו כסף. השניים קבעו להיפגש בכניסה למד"א בירושלים. מ' עצמו הגיע לפגישה עם טאבלט של מד"א, דרכו אפשר להדפיס מדבקות רשמיות לבדיקת קורונה. כשר' שאלה אם ניתן לבצע בדיקות כאלה גם במרכז – הבטיח מ' לדאוג לכך.

3 צפייה בגלריה
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
נכנס לרכב בלי מיגון לביצוע הבדיקה
3 צפייה בגלריה
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
מתוך השיחה של מ' עם ר', שהתחזתה לאם חד הורית
לפחות מעדותו של הבודק הראשון, עולה כי המפגשים האלו אינם חריגים, ומתרחשים תדירות. הסכנות העולות מממצאים אלה הם כי יש מי שמנצל את כוחו וגישתו למעבדות לרווח כספי אישי, אך גם הסכנה לבדיקות לא אמינות, שמשחררות חולים לצאת מהבית.
אם אכן נשלחות הבדיקות למערך הדרייב-אין – משתמש למעשה מ' במכסות שיש לקופות החולים, וגוזל ממכסות הבדיקה שנועדו לאנשים שזקוקים לה. סכנה נוספת היא חוסר ההתמגנות של הבודקים. אף שהם נפגשים עם אנשים שהם לכאורה חשודים כחולים, אינם דואגים לשמור על הכללים הנדרשים.
בדיקות פרטיות אכן זמינות בשוק. בקופות החולים הציבוריות הגביל משרד הבריאות את עלותן לעד 297 שקלים, עם זמן תשובה של עד 72 שעות. מערך הבדיקות הפרטיות קיים גם הוא. בבית החולים אסותא, למשל, ב-750 שקל ובתוך שלוש שעות, תוכלו לגלות אם נדבקתם בנגיף. הפקעת המחירים שתועדה, והבדיקות שנעשות ללא כל פיקוח, עלולים לשלוח אנשים חולים לדרכם, ולעשוק את כספם של מי שגם כך מתמודדים עם מציאות כלכלית לא פשוטה.
מד"א: "מדובר במקרה חמור וחריג ביותר. קב"ט הארגון דיווח למשטרה, והעסקתו של המתנדב הופסקה מיידית"
ממד"א נמסר בתגובה כי "מדובר במקרה חמור וחריג ביותר שהתרחש ללא שום קשר לפעילותו של המתנדב במד"א. כשנודע לנו על מעשיו הפסולים, קב"ט הארגון דיווח למשטרה והגיש נגדו תלונה. העסקתו הופסקה מיידית וננקוט נגדו בכל ההליכים הנדרשים". מ' סירב להגיב לכתבה.
סנ"צ זיו שגיב, ראש מפלג החקירות במשטרת ישראל, שצפה בתיעוד באולפן ynet, אמר כי "ראינו דברים חמורים מאוד, והמשטרה צריכה לבדוק את זה. יש פה מעבר לבדיקה עצמה – פגיעה בחוסן הלאומי של המדינה. ברגע שמתפתח שוק שחור, אנחנו לא יודעים אם הבדיקות רציניות. הדברים יעברו אלינו, ואנחנו נטפל בזה".
אם נפגעתם מהתופעה והשתתפתם גם בבדיקה, או שידוע לכם פרטים נוספים הנכם מוזמנים לפנות למייל האדום של ynet.