שלוש שריפות פרצו הבוקר (שלישי) באזור עוטף עזה, ונבדק חשד כי הן פרצו בעקבות הפרחת בלוני תבערה או נפץ. אתמול, לאחר יותר מ-30 שריפות שפרצו אתמול בכמה מוקדים באזור כתוצאה מבלוני תבערה, שאחד מהם אף הגיע עד באר שבע, שר הביטחון בני גנץ הודיע כי החל מהבוקר מעבר כרם שלום ייסגר לכניסת סחורות למעט ציוד הומניטרי ודלקים.
5 צפייה בגלריה
שריפה פרצה באזור גדר הגבול מול קיבוץ ארז
שריפה פרצה באזור גדר הגבול מול קיבוץ ארז
שריפה באזור הגבול מול קיבוץ ארז, הבוקר

לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ההחלטה התקבלה בתום התייעצויות ביטחוניות בעקבות ההפרחה המסיבית של הבלונים שמפרה את הריבונות הישראלית.
בחמאס הגיבו הבוקר לסגירת מעבר כרם שלום: "זכותו של העם הפלסטיני לחיות בכבוד על אדמתו ולהיאבק למען הסרת המצור שנכפה עליו כבר 14 שנים. כל דרכי הלחץ והאיום הישראליים לא יועילו נוכח הרצון לשבור את המצור".
כעבור כמה שעות פרסמו בחמאס תגובה שנייה שבה נאמר כי "סגירת המעבר המסחרי כרם שלום ומניעת הכנסת הסחורה לעזה הם צעדים תוקפניים, ומדובר בפשע נגד שני מיליון פלסטינים ברצועה. ישראל נושאת באחריות לתוצאות ולהשלכות כולן. זו זכותם של בני עמנו בעזה להביע את זעמם, להשמיע את קולם מחדש אל העולם אשר לא עושה דבר בעניין הסבל הנמשך והגובר. הפעולות העממיות והשימוש בדרכים שונות למאבק הם צעד טבעי, וזו תוצאה של המדיניות התוקפנית הישראלית. ההתנגדות הפלסטינית לא תסכים לכפות את המציאות הזאת על אנשיה בעזה, לא תוותר על חובתה ותפקידה הלאומי והמוסרי כלפיו".
באמצעות יחידות הפרוקסי שלו, בארגון מאיימים כי במסגרת ההסלמה ההדרגתית ובתגובה לסגירת מעבר כרם שלום לכניסת סחורות - יחידות ההטרדה הליליות ישובו לפעול בקרוב. מדובר ביחידות ההטרדה הליליות שהופעלו במהלך קמפיין צעדות השיבה על נקודות הגבול עם ישראל סמוך ליישובים צמודי גדר, שיצרו רעש ופעלו להפחדה באמצעות פיצוץ מטענים ורימוני יד.
5 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום סגור
מעבר כרם שלום סגור
מעבר כרם שלום סגור. ארכיון
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקורו בפיקוד העורף
בני גנץ בביקורו בפיקוד העורף
שר הביטחון מסייר במפקדת הקורונה - ומאיים על חמאס
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בתוך כך, גנץ התייחס קודם למתיחות ואמר במהלך סיור שערך בפיקוד העורף: "חמאס מאפשר להמשיך להפריח בלוני תבערה ובלוני נפץ למדינת ישראל - אנחנו לא מוכנים לקבל את זה. סגרנו את מעבר כרם שלום כתוצאה מכך. טוב הם יעשו אם יחדלו מלהפר את הביטחון והשקט בישראל. אם זה לא יקרה - נצטרך להגיב, ובעוצמה".

חגי אבני, תושב העוטף, סיפר הבוקר באולפן ynet על המצב שבו מצויים התושבים. "אתמול היו פה בשטח שריפות בלי הפסקה, בכל רגע בלון תבערה או בלון נפץ התפוצץ לנו מעל הראש. זו מציאות בלתי נסבלת".
אבני, שגם מתנדב בפעולות כיבוי השריפות מטעם היישוב שבו הוא מתגורר, סיפר על ההיערכות: "אני מסתובב עם מכשיר קשר, תצפיתן מודיע לנו בכל פעם שיש עשן בשטח, ואנחנו יוצאים למקומות שאליהם כבאיות גדולות לא יכולות להיכנס. אנחנו נכנסים עם כלים קטנים, משתדלים להגיע אל האש לפני שהיא מתפתחת ומתפשטת".
עוד הוא סיפר כי אף שהציבור שומע לרוב על "שריפות בשטחים פתוחים בלי נפגעים או נזק", הדברים נראים אחרת בשטח. "בעלי החיים משלמים את המחיר. ברגע שיש אש הם נסים על נפשם, אבל חלקם לא מספיקים לברוח ונשרפים בלהבות. הפרות אוכלות את העשב, אבל המרעה נשרף ואין להן מה לאכול. זו פגיעה רצינית ביותר".
5 צפייה בגלריה
חשד לטרור בלונים
חשד לטרור בלונים
אתמול: שריפה באזור קיבוץ ארז
(צילום: בן סדן, ביטחון קיבוץ ארז)
5 צפייה בגלריה
מחבלים שולחים בלוני תבערה
מחבלים שולחים בלוני תבערה
מחבלים בעזה מפריחים בלוני תבערה

בפורום ראשי הרשויות של עוטף עזה ושדרות התייחסו אתמול לחידוש הפרחת הבלונים, ומסרו: "תופעת בלוני התבערה ובלוני הנפץ שחזרה לחיינו ממחישה את המחיר הכבד שמשלמים תושבי עוטף עזה ושדרות, בהיעדר פתרון לעימות עם ארגוני הטרור בעזה.
"השגרה שלנו מופרת שוב ושוב על ידי פיצוצים מחרישי אוזניים, שריפות וירי רקטי על בסיס קבוע ומתמשך", הוסיפו, "כל זאת בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי - שגם הוא נותן את אותותיו באזור".
עוד אמרו בפורום ראשי הרשויות כי "דין בלון נפץ כדין רקטה. דין הפרחות של בלונים - כדין הסלמה ביטחונית. אנחנו דורשים מממשלת ישראל לשים את המחלוקות בצד, ולהעמיד מענה בטחוני קבוע לעשרות אלפי תושבי עוטף עזה ושדרות".
פורסם לראשונה: 09:10, 11.08.20