החוק שאושר אתמול (יום ב') במליאת הכנסת והאריך את המועד האפשרי לאישור תקציב המדינה - ובכך הביא לבלימת פיזור הכנסת והליכה לבחירות - לא באמת מגלם בתוכו את כל הפתרונות המבטיחים את המשך תפקודה התקין של הקואליציה. מאחורי הקלעים, ולמרות התמיכה בחוק אתמול בקרב כחול לבן והליכוד, נותרו עוד כמה סוגיות במחלוקת.
הניסיון של הליכוד לכרוך את התמיכה בחוק אתמול עם כל הנושאים האחרים המצויים במחלוקת לא צלח, ובכחול לבן רשמו הישג, בעצם העובדה שכל חברי הליכוד תמכו בחוק לדחיית מועד העברת התקציב בלי תנאים מוקדמים.
האזינו לפודקאסט:
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בכנסת, אמש
(צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
הסוגיה המרכזית שהעסיקה את צוותי המו"מ לאורך היום ונוגעת למינויי הבכירים, בהם פרקליט מדינה, מפכ"ל המשטרה ובהמשך גם יועץ משפטי לממשלה, הסתיימה בניצחון ביניים לטובת יו"ר כחול לבן בני גנץ, שסירב לאפשר הקפאת מינויים. לאור התנגדותו של גנץ, החליטו הצדדים להקים ועדה שוויונית לליכוד וכחול לבן, שתבחר את המועמדים שימונו בהסכמה. עם זאת, לא הוגדרו לוחות הזמנים לכינוס ועדה שכזאת והליכי האיתור והאישור.
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט מוטי כהן
אביחי מנדלבליט מוטי כהן
מנדלבליט וכהן. אין לוחות זמנים עדיין
(צילום: יאיר שגיא, שרון צור)

גם בעניין תקנון הממשלה, שאותו מסרבים בנימוקים שונים בליכוד להעלות לאישור, כמתחייב מההסכם הקואליציוני, הושגו הבנות המשרתות את כחול לבן. התקנון צפוי לעלות לאישור הממשלה באופן מיידי. בליכוד טענו כי האשמה לסחבת באישור התקנון היא של כחול לבן, שלטענתם ביקשה להכניס שינויים בתקנון שעליו הוסכם מראש. מנגד, בכחול לבן דוחים את הטענות ואומרים שהשר זאב אלקין לא חזר עם תשובה בנוגע לטיוטת תקנון שהועברה אליו כבר זמן רב.
הניצחון החשוב ביותר שנרשם לזכותו של בני גנץ בסיבוב הזה הוא בקרב על הנרטיב. נתניהו ניסה להטיל את האשמה לחוסר תפקוד הממשלה והאפשרות לבחירות על יו"ר כחול לבן ועל מפלגתו, אולם לפי הלכי הרוח בציבור - גם הימני - הקו הזה לא תפס. רוב הציבור ראה בנתניהו האחראי למצב, וייתכן שזה גם מה שגרם לו לעצור ולחשב מסלול מחדש.

4 צפייה בגלריה
 גנץ, נתניהו והנציגים - הוד בצר ויעקב אטרקצ'י
 גנץ, נתניהו והנציגים - הוד בצר ויעקב אטרקצ'י
גנץ, נתניהו והנציגים - הוד בצר ויעקב אטרקצ'י
(צילום: יואב דודקביץ, אלעד גרשגורן, באדיבות אאורה)
ובכל זאת, גם נתניהו יצא נשכר מהמשבר הזה. הוא מבחינתו שמר על תחנת היציאה מההסכם הקואליציוני, ויוכל לגרור את המערכת לבחירות מבלי לפנות את מעונו הרשמי ואת לשכת ראש הממשלה, תוך הגעה לבחירות כראש ממשלה מכהן.
בימים הקרובים יתברר לאן פניה של המערכת. גורמים המעורים בפרטים מספרים שהמתווה להמשך עבודת הממשלה עדיין לא הושלם וישנם עוד לא מעט פרטים הנוגעים להליכי העבודה ומצויים במחלוקת.
4 צפייה בגלריה
הריטוויט של נפתלי בנט
הריטוויט של נפתלי בנט
אחדות גם באופוזיציה? לפיד צייץ מחדש את בנט
הבוקר ממשיכים הנציגים מטעם גנץ ונתניהו לשוחח ביניהם - הוד בצר, ראש לשכתו של גנץ, מקיים מגעים עם יעקב אטרקצ׳י, איש העסקים מטעמו של נתניהו. ציר נוסף ומקביל מתקיים בין שר המשפטים אבי ניסנקורן והשר זאב אלקין, שדנים בתקנון הממשלה.
גם באופוזיציה הסתמנה הבוקר אחדות שורות ואולי חזרה ל"ברית האחים". יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד צייץ מחדש ציוץ של יו"ר ימינה נפתלי בנט, שאמר אתמול ש"הגיע הזמן למנהיגות חדשה לישראל" ומתח ביקורת נוקבת על הממשלה.