נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו תקף היום (ג') בחריפות את רוסיה, וטען ששיקרה בנוגע לסיבת נוכחותם במדינה של "שכירי חרב" רוסים, שנעצרו בחשד שהתכוונו לכאורה לבצע "פעולות טרור". הוא טען שגורמים מסוימים – שאת זהותם הוא לא פירט – ניסו לבצע הפיכה נגד שלטונו ארוך השנים, ניסיון שלדבריו דינו להיכשל. ההאשמות הללו מאיימות לפגוע ביחסים בין שתי המדינות, שנחשבות לבעלות ברית היסטוריות.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
11 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בנאום לאומה ב מינסק
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בנאום לאומה ב מינסק
נאם במשך שעתיים, והזיע. נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: רויטרס)

לוקשנקו, שנמצא בשלטון ברציפות מאז 1994, מתמודד על כהונה שישית בבחירות לנשיאות שייערכו ביום ראשון הקרוב. על אף שההערכה במערב שהבחירות בבלארוס אינן חופשיות, בבחירות הנוכחיות ניצב לוקשנקו אל מול האתגר הקשה ביותר שלו בשנים האחרונות, על רקע זעם ציבורי נרחב בשל האופן שבו ניהל את משבר הקורונה, תסכול משלטונו ארוך השנים, המצב הכלכלי במדינה והפגיעה של משטרו בזכויות האזרח.
על רקע הבחירות הללו נשא היום לוקשנקו בן ה-65 נאום תקיף לאומה (שנמשך שעתיים שלמות ובמהלכו הוא הזיע לא מעט), ובו התייחס למעצרם בשבוע שעבר של 33 רוסים שאותם כינו הרשויות בבלארוס "לוחמים שכירים". בבלארוס טוענים שהם נכנסו למדינה במטרה לערער את יציבותה לקראת הבחירות לנשיאות ביום ראשון, ושיש להם קשרים ליריביו הפוליטיים של לוקשנקו. התקשורת הממלכתית דיווחה שהרוסים שנעצרו עובדים ב"וואגנר", חברה צבאית פרטית שפועלת בין השאר בסוריה ובכמה מדינות באפריקה.
11 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בנאום לאומה ב מינסק
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בנאום לאומה ב מינסק
(צילום: רויטרס)
רוסיה דחתה את ההאשמות הללו וטענה כי הרוסים שנעצרו היו בבלארוס רק בדרכם אל עבר מדינה שלישית, וכי לא הייתה להם שום כוונה להתערב בפוליטיקה הפנימית שלה. רוסיה מכחישה גם שהיא משתמשת בשכירי חרב. בנאומו היום אמר לוקשנקו שההכחשות של מוסקבה הן "שקר" וטען שהרוסים שנעצרו "הודו בהכול".
לדברי נשיא בלארוס, הרוסים שנעצרו קיבלו הוראות להיכנס למדינה ולהמתין להנחיות נוספות. לא ברור אם הוא האשים את אותם רוסים שנעצרו בכך – אך בנאומו הוא אף טען שישנה מזימה "ברורה" לבצע "טבח במרכז מינסק". במוסקבה טרם הגיבו להאשמות החדשות הללו.
11 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"לרוסיה לא נשארו עוד הרבה בעלי ברית קרובים". לוקשנקו עם פוטין
(צילום: AP)
בסוכנות הידיעות AP, יצוין, ציטטו קטעים נוספים מנאומו היום של לוקשנקו שבהם נשמעת נימה מפויסת יותר כלפי מוסקבה. "רוסיה תמיד הייתה ותמיד תישאר בעלת בריתנו הקרובה, לא משנה מי יעלה לשלטון בבלארוס או ברוסיה", הוא אמר.
לאורך 26 שנות שלטונו לוקשנקו נשען רבות על אנרגיה זולה שרוסיה סיפקה לארצו, כמו גם על סובסידיות והלוואות אחרות בשווי מיליארדי דולרים. הסיוע הזה עזר רבות לכלכלת המדינה הסובייטית לשעבר, שבה מתגוררים 9.4 מיליון איש. למרות זאת לוקשנקו לא חשש להיכנס לוויכוחים מול מוסקבה בנושאים כלכליים והתנגד לניסיונותיה לחזק את השפעתה על בלארוס בעזרת הסיוע הכלכלי שלה.
בשנה האחרונה רוסיה צמצמה באופן חד את היקף הסיוע שלה לבלארוס, ואמרה כי מינסק צריכה להסכים ליחסים כלכליים הדוקים יותר אם ברצונה לקבל הנחות בתחום האנרגיה. לוקשנקו תיאר את המהלך הזה כניסיון של רוסיה להכניע את שכנתה.
בנאומו היום התייחס לוקשנקו במרומז לסוגיות אלו, ואמר כי "רוסיה רוצה לשנות את היחסים איתנו מברית של אחווה ליחסים עסקיים". אלא לדבריו רוסיה היא זו שזקוקה ליחסים חמים עם בלארוס. "רוסיה מפחדת לאבד אותנו בגלל שלא נשארו לה עוד בעלות ברית קרובות באמת חוץ מאיתנו", אמר. "והמערב הראה עניין גובר בנו", רמז.
יצוין כי זו אינה הפעם הראשונה שבה לוקשנקו מנסה "להפחיד" את הקרמלין באמצעות העלאת האפשרות שיפנה ליחסים קרובים יותר עם המערב. הטקטיקה הזו הצליחה בצורה מסוימת, על אף שלאור משטר הדיכוי שלוקשנקו מוביל בארצו הוא זכה במערב לכינוי "הדיקטטור האחרון של אירופה".

המורה לאנגלית שאיחדה את האופוזיציה

המנהיג השתיק לאורך השנים את הביקורת נגדו במדינה ונבחר לחמש כהונות בבחירות שבמערב טוענים כי הן אינן חופשיות. הפעם, כאמור, הוא מתמודד עם אתגר קשה במיוחד.
11 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
מושכת רבבות לעצרות הבחירות שלה. מועמדת האופוזיציה בבחירות, סבטלנה טיחנובסקאיה
(צילום: AP)
מולו מתמודדת בבחירות סבטלנה טיחנובסקאיה, מורה לאנגלית בת 37 שהחליטה לרוץ לנשיאות במקום בעלה סרגיי, בלוגר פופולרי מהאופוזיציה שנעצר בחודש מאי האחרון. טיחנובסקאיה הצליחה לאחד את האופוזיציה המפולגת ולמשוך עשרות אלפי תומכים לעצרות הבחירות שלה.
הרשויות מאשימות כעת את בעלה של טיחנובסקאיה בשיתוף פעולה עם חברת ואגנר, אותה חברה שבה לכאורה עבדו "שכירי החרב" הרוסים שנעצרו. השלטונות במדינה טוענים כי הוא זמם לעורר מהומות במהלך הבחירות. מאז תחילת קמפיין הבחירות נעצרו יותר מ-1,000 מפגינים נגד לוקשנקו.
11 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק הצבעה מוקדמת לקראת הבחירות  לנשיאות
בלארוס מינסק הצבעה מוקדמת לקראת הבחירות  לנשיאות
ההצבעה המוקדמת כבר התחילה. במינסק
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק הצבעה מוקדמת לקראת הבחירות  לנשיאות
בלארוס מינסק הצבעה מוקדמת לקראת הבחירות  לנשיאות
(צילום: רויטרס)
בנאומו היום תיאר לוקשנקו את טיחנובסקאיה ושתיים מבעלות בריתה כ"ילדות מסכנות". "הן לא מבינות שום דבר ממה שהן אומרות, או ממה שהן עושות", אמר. "אתה לא מנהל מדינה משום מקום". הוא שב גם על טענתו שהוא מקור ליציבות, בעולם מלא כאוס. "כל העולם רועד. בלארוס היא המקום השקט היחיד בכל אירואסיה".
לוקשנקו, שסירב להטיל הגבלות במטרה למנוע את התפשטות הנגיף וייעץ לאזרחי ארצו לשתות וודקה כדי להישאר בריאים (ואף טען שנדבק והחלים בעצמו מבלי שיפתח תסמינים), הוסיף היום כי המגפה הוכיחה לעולם את הצורך במדינה בעלת ממשלה חזקה. "אל תאמינו לאלו שמבטיחים לכם נסים ונפלאות. נסים לא קורים".