1 צפייה בגלריה
גלעד שרון
גלעד שרון
גלעד שרון
(צילום: ירון ברנר)
צריף ללא אישור נבנה ליד היישוב יצהר בשטח C בשומרון, ומיד המדינה שולחת כוחות גדולים כדי להרוס אותו. האכיפה חוקית, ההריסה מתבצעת על פי דין. הבעיה היא שאכיפת החוק היא בררנית. עשרות אלפי מבנים לא חוקיים של פלסטינים נבנו בשטחי C ואף אחד לא עושה איתם כלום. למה? אם החלטתם להרוס את מה שלא חוקי, אז למה אתם נטפלים רק ליהודים?
בדיוק כמו בנגב או בוואדי ערה, גם שם יש עשרות אלפי מבנים לא חוקיים, אבל הרשויות אוכפות את החוק רק על יהודים. אכיפה בררנית היא דבר רע, היא פוגעת בעיקרון השוויון בפני החוק. אומר לעצמו האזרח, אם הרשויות מחליטות שרירותית היכן לאכוף את החוק והיכן לא, למה שדווקא אני אהיה פראייר ואשמור על החוק? ככה נוצרת אנרכיה.
ובלי קשר לזה, מי שמרים יד על חייל או שוטר מג"ב, כמו שהיה ליד יצהר, ולא חשוב אם הוא יהודי או ערבי, צריך לבלות שנים בכלא. המדים מסמלים סוג של קדושה, סימן ההיכר למי ששומר על החיים של כולנו. כל אחד מאיתנו עושה זאת בתורו. אותם שוליים סהרוריים, צאצאי הקנאים ששרפו את מחסני המזון בירושלים ערב החורבן, אלה אותם חבר'ה שתוקפים חיילים, שחותכים את צמיגי מכוניתו של המח"ט וגם את הצמיגים של זמביש ‑ שעשה למען ההתיישבות יותר ממה שיעשו כל החוליגנים האלה יחד, גם אם יחיו מאה שנה.
הם גורמים עוול ונזק גדול להתיישבות, שמורכבת מאנשים טובים ושקולים בדעתם. יותר מהכל, זאת בעיה של חינוך. והפתרון יבוא ממסגרות חינוכיות, דוגמת חוות הרועה העברי שבמישור אדומים, אשר מטפלת ומשקמת נוער גבעות, שנפלט מהמסגרות ואיבד את דרכו.
ובחזרה לשטח C, שמהווה 60 אחוז משטחי יהודה ושומרון, ורק הוא בעצם רלוונטי להמשך. שטחי A ו-B מאוכלסים בצפיפות, לכן, אף שמדובר בשטחי מולדת, אף בר דעת לא ירצה לצרף למדינה את ג'נין, שכם, טול כרם, קלקיליה ורמאללה, ובעצם שני מיליון פלסטינים שחלומם הוא לחסל את המדינה.
ישראלים מחזיקים בפועל רק 8.5 אחוזים משטח C, שהם בסך הכול חמישה אחוזים משטחי יהודה ושומרון. הפלסטינים מחזיקים בשטחי A ו-B ובנוסף גם בשליש משטח C, רובו בעקבות השתלטות לא חוקית. כך שבידיהם 60 אחוז מכל השטח. מגמת ההשתלטות שלהם נמשכת במלוא המרץ, ומבחינתם למה לא? ישראל לא עושה כלום בעניין. הזמן עובר והכל ממשיך, ובקצב הזה, שטח C לא רק שלא יסופח לישראל, הוא מסופח בפועל לפלסטינים.
אם המדינה עסוקה עד מעל הראש בטיפול במגפה ובמשבר הכלכלי שבא בעקבותיה, אז מה אתם מתעסקים עם איזה מבנה ליד יצהר? ואם יש זמן להתעסק עם המבנה הזה, התכבדו ומצאו זמן לטפל גם בכל המבנים האחרים, גם אם הם לא של יהודים.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com