תחקיר ynet, שחשף חשדות לביצוע בדיקות קורונה פיראטיות במגן דוד אדום, עמד במרכז הדיונים שנערכו היום (ו') באולמה של השופטת ג'ויה סקפה-שפירא בבית משפט השלום בירושלים. "המעשים מהווים לכאורה ניצול ציני של המצב הקשה השורר במדינה עקב המלחמה בנגיף הקורונה", ציינה השופטת בדיון בהתייחסה למתנדבים בארגון ההצלה שלפי החשד ערכו בדיקות קורונה פיראטיות בתמורה לעשרות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
(צילום: שלו שלום)
בחודש שעבר נחשפה ב-ynet הקלטה שבה תועד מתנדב בכיר במד"א מאזור ירושלים מתאם בדיקת קורונה "אנונימית" תמורת מאות שקלים. הבדיקה, שתועדה אף היא, בוצעה על יד מתנדב אחר שהגיע ברכב חשוף וללא מיגון למרות החשש להידבקות. "אין לך מה לדאוג, זו מעבדה ברמאללה, כך שגם את תרצה זה לא עובד למשרד הבריאות", נשמע אז אחד המתנדבים אומר בהקלטה הנסתרת לכתב ynet.
במקרה אחר תועד המתנדב הבכיר דוגם אישה שהתחזתה לאם חד-הורית וביקשה בדיקה בדחיפות. אמנם הוא לא דרש ממנה תשלום, אך מדבקה שהופיעה על גבי ערכת הבדיקה הצביעה על כך שככל הנראה הוא השתמש בתקן בדיקה ממתחם "היבדק וסע" (דרייב אין), ושילב את הבדיקה במאגר הנתונים על חשבון מכסה אחרת.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לבכיר ומתנדבים במד"א החשודים בביצוע בדיקות קורונה פיראטיות
הארכת מעצר לבכיר ומתנדבים במד"א החשודים בביצוע בדיקות קורונה פיראטיות
חובב (בחולצה שחורה). מעצרו הוארך בארבעה ימים
(צילום: גיל יוחנן)
בעקבות הפרסומים ב-ynet, עצרו שוטרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים בימים האחרונים את חמשת המתנדבים וכן את סגן מפקד מרחב ירושלים במד"א אבי חובב. לפי המשטרה, החשודים הגיעו למקומות שונים ברחבי הארץ, כמו גם לנמל התעופה בן גוריון, כדי לבצע בדיקות קורונה. חלקן הסתיימו לפי החשד במכוון עם תוצאה שלילית, על מנת שה"לקוחות" יוכלו להיכנס ולצאת מהמדינה בעת הצגת התוצאה.
המשטרה מייחסת לבכיר במד"א חובב עבירות של גניבה על ידי עובד, עשיית מעשה שעלול להפיץ מחלה וקבלת מרמה בנסיבות מחמירות. בדיון שנערך בעניינו של אחד החשודים המתנדבים, ציינה המשטרה כי "חובב קיבל כסף מאחד החשודים".
השופטת סקפה-שפירא האריכה את מעצרו של חובב בארבעה ימים, וציינה כי "המשיב הוא אדם בכיר במד"א וככל הנראה רב זכויות גם במאמצים למיגור מגפת הקורונה. אולם, ככל שמדובר בשיקולי המעצר בתיק הזה, חשש השיבוש מחייב לביצוע לפחות חלק מפעולות החקירה כשהמשיב עצור".
חובב עצמו אמר להגנתו בדיון: "אין שום קשר בין סיכון הציבור לבין אותם הדברים שבהם הייתי מעורב ואני מכיר אותם. אם אני ישבתי פה כמעט כל שבוע לבנות מענה לפגיעות בשנים האחרונות ולקורונה בחודשים האחרונים, אם כך עשיתי והמדינה סמכה עליי, היא יכולה לסמוך עליי שלא אשבש פעולות חקירה. להגיד שאני זה שמפיץ מחלות במד"א זה לא יכול להיות. כל פעולותיי בשבעת החודשים האחרונים הייתה איך לקטוע את ההדבקה".

במקביל דנה השופטת בעניינם של שלושה חשודים מתנדבים במד"א שגם להם מייחסת המשטרה גניבה על ידי עובד, עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה וקבלת דבר בנסיבות מחמירות. אחד מהם, אליהו פרחי, שוחרר למעצר בית. שני האחרים, ארי כץ ואוהביה שרעבי, שוחררו אף הם למעצר בית אך המשטרה הגישה עיכוב ביצוע בעניינם, ובשל כך הם נותרו במעצר עד לדיון שייערך ביום ראשון בבית המשפט המחוזי בבירה.
פרקליטו של שרעבי אמר בדיון כי מרשו פעל בתום לב ובהתאם להנחיות שקיבל מחובב. הוא הוסיף כי "הכסף שהתקבל הועבר לחובב, ועל פי הנחיותיו שולם למי שהיה צריך להיות לשלם ולא הוכנס כסף לעצמו".
המשטרה טענה בדיון כי כץ שיבץ מתנדבים של מד"א לבצע בדיקות. לפי החשד, כץ היה מקבל משימות, שולח מתנדבים לכל משימות בנפרד וגבה כסף עבור הבדיקות. עוד נטען כי כץ היה לפי החשד מודע למעשים ותיווך בין הדרגים השונים. עם זאת, כרגע אין אינדיקציה לכך שלכץ קשר למעבדות ברשות הפלסטינית.
עוד חושדים במשטרה כי דגימות נוספות הוכשלו כאמור בכוונה כדי שלנדגמים לא יהיו הגבלות תנועה ושהם יוכלו לצאת מהארץ בלי הגבלה. לטענת המשטרה, בעדויות של כץ התגלו סתירות רבות, ולכן המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בחמישה ימים. בית המשפט החליט כאמור לשחררו למעצר בית.
פרקליטו של כץ, עו"ד רועי פוליטי, אמר בדיון: "יש שתי קבוצות של בדיקות שהוא ביצע. אלו שבוצעו באישור כדת וכדין ואלה שלא הוא ביצע. הוא לא ביצע אף בדיקה חוקית בידיעה שהיא לא חוקית. הוא כן הקפיץ בכיר כזה או אחר בכיר לבצע בדיקה וראה העברות כספים שעליהם דיווח בחקירה הקודמת שלו. אין ולא היה לו שום קשר למתן התשובות ולמשלוח הבדיקות למעבדות".
השופטת סקפה-שפירא סיכמה בעניין המתנדבים כי "חומר הראיות מקיים חשד סביר. מדובר במעשים חמורים שבוצעו לכאורה במסגרת תפקידם של החשודים כמתנדבים בשירות מד"א. המעשים מהווים לכאורה ניצול ציני של המצב הקשה השורר במדינה עקב המלחמה בנגיף הקורונה, לצורך עשיית רווחים אישיים ואם יורשעו במעשים מובן כי יהיה מקום לגזור עליהם עונש חמור". מתנדב נוסף שנחשד בפרשה, חיים ברגמן, נשלח כבר אתמול למעצר בית.