כשסביבה ואנרגיה מתנגשים: המשרד להגנת הסביבה פרסם בשבוע שעבר תוכנית, שנובעת מההתחייבויות להסכם פריז, לפיה תעבור ישראל לכלכלה דלת פחמן עד שנת 2050. אבל במשרד האנרגיה לא כל כך אהבו את התוכנית. מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, יצא נגד התוכנית ואמר כי מדובר במחטף שיגרום לעלויות חסרות תקדים על המשק. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, לא נותר חייב ואמר כי הדבר מעיד על חוסר רצון והבנה לייעול עבודת הממשלה.
במשרד האנרגיה טענו כי הצעת המחליטים של השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, נעשתה ללא שיתוף המשרד שבראשו עומד יובל שטייניץ ובתזמון מפתיע. המנכ"ל אדירי הודיע כי המשרד יתנגד להצעה. ההחלטה, שהוצגה בשבוע שעבר, מציעה לקבוע שני יעדים לאומיים ארוכי טווח לשנת 2050 לצורך השגת משק דל פחמן: יעד הפחתה של לפחות 85% בפליטות גזי החממה של ישראל בשנת 2050 ביחס לפליטות ישראל בשנת 2015 ויעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של 95%. המשמעות הוא שהיעד לפליטות גזי חממה ב- 2050 יעמוד על כ-12 מיליון טון בלבד. זאת לאחר שב- 2015 נמדדה כמות של 79 מיליון טון. בנוסף, מציעים במשרד להגנת הסביבה יעד של ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף 95% לכל הפחות.

2 צפייה בגלריה
דוד יהלומי ואודי אדירי
דוד יהלומי ואודי אדירי
דוד יהלומי ואודי אדירי
(צילום: קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית, ושלומי אמסלם)
במכתב ששלח אדירי ליהלומי, טוען מנכ"ל משרד האנרגיה כי ישנה תחושת פספוס ואכזבה נוכח פרסום הצעת החלטת הממשלה בנושא מעבר לכלכלה דלת פחמן "בנוסחה הנוכחי ובתזמון התמוה והמפתיע למחרת פיזור הכנסת". אדירי כתב כי למרות החשיבות והדחיפות שמשרד האנרגיה, והוא באופן אישי, רואים בקידום הנושא, אין לו אלא להתנגד להצעה שהוגשה ללא תיאום עם יתר משרדי הממשלה.
לטענתו ההצעה סותרת נקודות רבות בעבודה הממשלתית המשותפת בנושא. "ההצעה הפכה להצעת מחליטים מחטפית שלא תואמה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים... ושמעלימה באופן בוטה את עבודת המטה הממשלתית המקיפה של משרדי האנרגיה ושל המשרדים האחרים". אדירי קבל כי בהחלטה ביקשו להטיל על משרדי הממשלה בחינה מקדמית של ההשפעה הפוטנציאלית של תוכניות ממשלתיות להשקעה בתשתיות. לדבריו, הדבר "מסרבל את תהליכי העבודה, מוסיף נטל ביורוקרטי ורגולציה שאינה נדרשת, ובכך מטיל עלויות חסרות תקדים על המשק כולו". מהמכתב עולה חשש כי ההצעה עלולה לפגוע בהשקעות קיימות בתשתיות מזהמות. עוד ביקש לאמץ את היעדים של משרד האנרגיה לאנרגיות מתחדשות של 30% עד 2030, במקום 40% של המשרד להגנת הסביבה. 
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה יהלומי בחר לענות לו בציניות: "שמחתי לקרוא על החשיבות והמחויבות שמשרד האנרגיה, ואתה באופן אישי, חשים לתהליך הרב מגזרי שהובלנו בשנתיים האחרונות למעבר לכלכלה דלת פחמן ומשגשגת". לדבריו, ימשיכו במשרד להשקיע את מירב המאמצים כדי להעביר את החלטת הממשלה ההיסטורית הזו, "אשר מתווה את הדרך הנכונה והיעילה ביותר להתמודדות עם משבר האקלים והשלכותיו".  בהמשך כתב יהלומי כי "אני דוחה מכל וכל את טענתך בדבר חוסר שיתוף פעולה או ניסיון לבצע מחטף ממשלתי".

2 צפייה בגלריה
הקרב על ייצור חשמל נקי
הקרב על ייצור חשמל נקי
הקרב על ייצור חשמל נקי
(צילום: רויטרס)
לדבריו, משרד האנרגיה היה שותף מתחילת הדרך למהלך, שהחל לפני שנתיים לתת מענה למחויבות הבינלאומית של ישראל להגיש עד סוף שנת 2020 יעדים ואסטרטגיה בנושא. עוד נכתב כי "טענתך הנוגעת לבחינת תכניות להקמת תשתיות חדשות בראי האקלים של ישראל כאילו זה מוסיף נטל רגולטורי מעידה על חוסר רצון או הבנה לצורך בייעול עבודת הממשלה". יהלומי ציין עוד כי המטרה היא לבחון תוכניות ממשלתיות להשקעה בהקמת תשתיות אשר עלולות להוביל לקיבוע תשתיות מזהמות, יקרות ולא יעילות. הוא הוסיף כי "לא ניתן לעבור למשק דל פחמן ללא מעבר לייצור חשמל נקי. אני סבור שעל ישראל להציב יעד ברור למעבר מלא לאנרגיות מתחדשות כפי שקבעו שאר המדינות המפותחות אשר הציבו יעדים ל-100% אנרגיות מתחדשות בשנת 2050".
גורמים שליוו את תהליך גיבוש הצעת המחליטים סיפרו על מכבש לחצים של משרד האנרגיה לחבל בהצעה. מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה", אלעד הוכמן, אמר: "מאז פרסום התוכנית אנו עדים למסע לחצים כבד בראשות השר שטייניץ והלוביסטים של חברות הנפט והגז הפוסילי. למרבה הצער, שוב הוכח ששטייניץ לא מייצג את האינטרס הציבורי, ומנסה לחבל בכל הזדמנות במדיניות של המשרד להגנת הסביבה. השינויים שכופה משרד האנרגיה עוקרים את התוכנית מכל משמעות. אנו דורשים מהשרה גמליאל, למלא את תפקידה - להגן על הסביבה ולהילחם למען הציבור. וזאת בפרט לאחר שהיעדים שהציגה בתוכנית נמוכים מהיעדים שדרשנו - 50% אנרגיות מתחדשות, 50% הפחתת פליטות, וביטול כל הפרויקטים המזהמים. דומה כי משרד האנרגיה פועל כנגד הצהרות ראש הממשלה וכנגד ההתחייבות שנתן לקהילה הבינלאומית, דבר שמסכן את מעמדה של ישראל בעולם. משקר מי שיטען כי ניתן להגיע ליעדים ולהתחייבויותיה של ישראל ל- 30% אנרגיה מתחדשת עד 2030, עם שלל הפרויקטים הפוסיליים שמקדם בימים אלו משרד האנרגיה".