יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים בצל התפשטות נגיף הקורונה, דן הבוקר (א') בית הדין האזורי לעבודה תל אביב בבקשתם של משרדי האוצר והחינוך, ולפיה יש להוציא צו מניעה נגד הסתדרות המורים, שדורשת להשבית את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. בתום הדיון לא הגיעו הצדדים להסכמות - ודיון נוסף נקבע ל-19:00.
סלע המחלוקת העיקרי הוא שהסתדרות המורים, בראשות המזכ"לית יפה בן דויד, תובעת מהמדינה לאפשר לגננות ומורים בכיתות א' ו-ב' בסיכון ללמד מהבית. במשרד החינוך טוענים מנגד כי בקבוצת גילים זו אין אפשרות ללמד מהבית, וכעת נבחנת הצעת בית המשפט שלפיה בספטמבר יופנו מורות וגננות הסבורות שהן מצויות בקבוצת סיכון לרופא תעסוקתי, שיקבע האם הן אכן בסיכון.
עם תום הדיון אמרה בן דויד ל-ynet: "אני חושבת שהשופטת הבינה את מה שאנחנו אומרים כבר ממרץ, שבפני מקבלי ההחלטות אין נתונים. זורקים כל מיני מספרים של מורים בסיכון. ציפייתי שמנכ"לי משרדי החינוך והבריאות יתייצבו לדיון כי מדובר בחיי אדם. זה לא קרה - אז השופטת חייבה זאת".
לדבריה, היא מצפה מבית המשפט למצוא "פתרון לכל ציבור עובדי ההוראה שנמצאים בסיכון. לא נפלה או נפקיר אותם. ממרץ היו יכולים למצוא פתרון - וסחבו אותנו עד עכשיו". בן דויד הוסיפה כי היא "לא מפסיקה לקבל הודעות ממורים שחולים וחוששים מאוד להגיע למקום עבודתם. כל מה שאנו מבקשים זה למצוא פתרון שלא יסכן את בריאותנו.לא יעלה על הדעת שמדינת ישראל ככה תפקיר את ציבור עובדי ההוראה שנמצאים בסיכון, זה ציבור יקר ואיכותי".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: יריב כץ)


קודם לכן, בדיון, אמרה בן דויד: "פניתי לקדוש ברוך הוא, אבל גם פניתי לפרופ' גמזו וגרוטו. איך הם ישנים בלילה? אני לא ישנה בלילה. הם לא יודעים כמה עובדים בסיכון? ריבונו של עולם. הם אטומים, לא אני". במהלך הדיון פרצה מהומה באולם ונציגי המורים צעקו לנציגי האוצר והחינוך: "לא עשיתם כלום".
בן דויד הוסיפה: "אני יושבת ומתאפקת. קשה לי לשמוע. מנכ"ל משרד החינוך אמר חד-משמעית: לא מדברים על המורים כי הוחלט שכל המורים ילמדו מרחוק. מוכנה ללכת להיבדק בפוליגרף. אין אפשרות בגנים ובכיתות א' ו-ב' לשמור מרחק וגם המורה הרגיל נמצא בסכנה. הם פשוט מפחדים לבוא ולסכן את עצמם.
"חיי אדם קודמים לכל תקציב. זורקים מיליארדים לקבוצות שונות - ורק לעובדי ההוראה אין כסף. אני אומרת באופן חד-משמעי: אני לא ישנה בלילות בגלל אותם גורמי סיכון שייאלצו עובדי הוראה ללכת לעבודה ולסכן את בריאותם. אין מיגון בגנים".
עוד אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, כי "גננת בסיכון לא יכולה להגיד לילד 'אל תחבק אותי' - מתוך אידיאל ומתוך שליחות. משרד החינוך לא מקבל קהל, ולאוצר יש מיגון. הייתי בכנסת - כולם מוגנים. לכן קל להם". היא הדגישה כי "ממרץ מקבלי ההחלטות לא ישבו איתנו - עד השבוע שעבר. המדינה מושכת עד הרגע האחרון ואז באה לבית הדין ותוהה אם יש או אין שביתה. אני קוראת לא לתת לה פרס על כך. חל"ת הוא פגיעה בעובדי ההוראה. לא אסכים שתתנהלו כך כלפי ציבור מסור, ערכי וחושש".
נשיאת בית הדין, השופטת הדס יהלומי, אמרה: "אם המדינה הייתה באה עם תשובות ונתונים, אז היינו יכולים לשבת יותר בנחת, אבל אין לכם תשובות והדבר לא באשמת הסתדרות המורים - ננסה פתרון ביניים. המורים לא רוצים חל"ת, אז תנו משהו. תתחייבו שתפצו על התקופה הזאת. חל"ת זה סדין אדום - אז תתחייבו לשלם את הזכויות הסוציאליות".
עו"ד ארנה לין, המייצגת את הסתדרות המורים, אמרה כי הם לא מעוניינים ב"אירוע רחב", אלא "לצמצם במקומות שכואבים לנו ומטרידים אותנו. לא נשבית את כל מערכת החינוך - אלא את הגנים וכיתות א' ו-ב'. אני מבינה שזה יכאב לצד השני, כי כל הדיון פה הוא סביב סוגיית חזרת המשק לעבודה. את אף אחד לא מעניין כל מה שקשור בבריאות. לדעתי, בית הדין צריך לתת החלטה".
נציגת האוצר בדיון ציינה: "עשינו את כל המאמצים כדי להתחיל את שנת הלימודים לפי הנחיות משרד הבריאות - ויש לכך השלכות רוחביות על עובדי מהדינה". בן דויד השיבה: "אין אחד במדינה שנמצא מול 35 ילדים ומסכן עצמו".
מוקדם יותר הציע בית המשפט פשרה שלפיה יחול על המורות והגננות בסיכון הסדר שלא יפגע בשכרן והן לא יוצאו לחל"ת. כמו כן, ייבחנו אמצעי המיגון הראויים לגננות. בתום הפסקה בת 20 דקות אמרה נציגת הסתדרות המורים, עו"ד ארנה לין, כי ההסתדרות מציעה מתווה ביניים עד 18 בספטמבר - ראש השנה - וחידוש הדיון ב-21 בספטמבר כדי שבית המשפט יוכל ללוות את התיק.
לפי ההצעה, "כל מי שמחזיק באישור על מצב סיכון מרופא תעסוקתי או רופא משפחה - ויש בודדים כאלה - לא יעבוד וינצל את ימי המחלה. בתקופת הביניים ייבדקו כל עובדי ההוראה בגנים ובכיתות א' ו-ב' על-ידי רופא תעסוקתי. מי שייקבע כי הוא נמצא בסיכון יוכל לא לעבוד ולנצל את ימי המחלה. מי שלא - ישוב מיד לעבוד והימים שבהם לא עבד ינוכו משכרו. כמו כן, כל מי שעומד בתנאים לפרישה מוקדמת ונמצא בסיכון - יוכל לעשות זאת. אף אחד לא ייצא לחל"ת".

3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
בן דויד ונציגי הסתדרות המורים
(צילום: יריב כץ)

משרד החינוך: "אין פתרון גורף, אי אפשר לומר 'או הכול או כלום'"

השופטת יהלומי אמרה עם תחילת הדיון הבוקר: "לתחושתי, אנחנו בתחילת שנת לימודים, אבל בסוף השבוע קראתי שאנחנו נמצאים במקום אחר. אני מאוד מקווה שבכוחות משותפים תצליחו להגיע להסכמה. בנסיבות כל כך מיוחדות, בייחוד בימים אלה - זה הדבר הנכון". השופטת ביקשה מהמדינה להתייחס להצעות של הסתדרות המורים.
עו"ד דניאל פסי, המייצג את משרד החינוך, אמר: "אין פתרון גורף. בית הדין הארצי לעבודה קבע בעבר כי יש לעשות הבחנה בין שכבות הגיל. כמו כן, עלה נושא ימי המחלה. אין למדינה - ובפרט למשרד החינוך - שיקול דעת בנושא". לדבריו, "מורים בסיכון לא יכולים להוציא יום מחלה כי אין הסדרה רגולטורית שמאפשרת זאת והמדינה לא יכולה לפעול נגד זה. לכן, הדרישה הזו לא לגיטימית".
השופטת יהלומי שאלה: "כשאתם אומרים 'מורים בקבוצות סיכון', ידוע על מי מדובר? יש מורים בסיכון מובהק ויש גם אחרים. על כמה עובדים מדובר?".
על כך השיב עו"ד פסי: "קשה להעריך, זה משתנה מאדם לאדם. להערכתנו, מדובר ב-12% מעובדי ההוראה, כלומר, כ-16 אלף. אי אפשר לקבל דרישה באופן גורף כלפי כלל אוכלוסיית עובדי ההוראה. זה לא סביר. המדינה סיפקה מתווה ענייני, מפורט וסביר שעל בסיסו ניתן לדון. אי אפשר לומר - 'או הכול או כלום'. כלומר, או שכל 16 אלף המורים יעבדו מהבית כשאנחנו מסבירים שהם לא יכולים, כי ישנה הבחנה".
במסגרת הדיונים בין האוצר ומשרד החינוך להסתדרות המורים הוצע מתווה שלפיו מנהלי בתי הספר יוכלו לאשר לעובדי הוראה בקבוצת סיכון שברשותם אישור רפואי לעבוד מרחוק, ככל שהדבר לא יפגע בלימודים. עובד הוראה בקבוצת סיכון שלא יאושר לו לעבוד מרחוק ויבקש זאת - יכול לצאת לחל"ת בשנת הלימודים הקרובה ולקבל דמי אבטלה.
כמו כן, הוצע כי יוקצו מכסות לפרישה מוקדמת למורים שלא יהיו מעוניינים לצאת לחל"ת. אך בעתירה נטען כי הסתדרות המורים "מתבצרת בעמדתה ומבקשת לכפות על המדינה, שלא כדין, פתרון אחד וגורף, ולמשך תקופה בלתי מוגבלת זמן".
3 צפייה בגלריה
עו"ד דניאל פסי
עו"ד דניאל פסי
עו"ד דניאל פסי
(צילום: אסף זגריזק)

"לא ניקח אחריות על כך שמורים בסיכון ילמדו בלי מסכות"

עו"ד ארנה לין, המייצגת את הסתדרות המורים, אמרה כי "הסתדרות המורים לא לוקחת אחריות על הדבר הזה. במשך חודשים שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אומרת שיש מורים בסיכון והמדינה - וכן משרדי הבריאות, ראש הממשלה והממונה על השכר באוצר יודעים זאת.
"לא יעלה על הדעת שמורים בסיכון ילמדו בלי מסכות. לא ניקח על זה אחריות. לא נגיד למורים עם מחלות ממאירות עם כרוניות לסכן עצמם. אנחנו מדינה אחת - אבל השיקול של משרד החינוך הוא משקי ולא בריאותי".
לדברי עו"ד לין, "לא מדובר על 16 אלף עובדי הוראה. קיבלנו עד כה כ-5,000 פניות, מתוכן 1,500 של מורים בסיכון שדיווחו על כך. חל"ת משמעותו שהמורים יישבו על חשבונם בבית. זה בלתי אפשרי. המורים, בשביל פרנסתם, צריכים לסכן עצמם?".
עוד הוסיפה הפרקליטה המייצגת את הסתדרות המורים, כי סוגיית הגננות בסיכון היא "אי בודד": "לכל המדינה ישנם פתרונות אחרים ולהן אין. זה לא מקרי שמשרד הבריאות לא טיפל בכך. זה דורש אולי חריגה מהחקיקה הקיימת, אבל זה מצב זמני. אין דרך להגן על הגננות במצב שבו גן שלם בא עימן במגע פיזי הדוק בלי חובת עטיית מסכה. זו סכנה ברורה ומיידית".
עו"ד לין המשיכה: "מי לא נמצא פה בדיון? אגף התקציבים. איפה פרופ' גרוטו? איפה משרד הבריאות שיראה מחקר אחד שילדי גן לא מידבקים? עובדים אחרים מחבקים מישהו? אנחנו מדברים על גננות בסיכון". היא הצטרפה לדבריו של עו"ד פסי: "אין רגולציה רלוונטית או מיגון.
"אם המדינה הייתה רוצה באמת לפתור את הבעיה של הגננות שבסיכון היה עליה לדאוג לכך שבכיר במשרד הבריאות יעמוד כאן וידווח על הסיכון האמיתי. הבעיה היא שמחכים לרגע האחרון ואז באים לבית הדין ואומרים - 'אפשר לדבר על הכול'".
יו"ר ארגון הגננות והמחנכות מבית ההסתדרות הלאומית, דורית חזן, תקפה את הסתדרות המורים: "מאז השינוי בהסתדרות המורים אין שנת לימודים שבה אין איום השבתה לקראת פתיחת שנת הלימודים. ברור לכולם כי השבתות אלו לא ייצאו לפועל והן רק אוויר חם. ציבור הגננות איבד כבר מזמן את האמון שמשהו יכול להשתנות עבורן בארגון ארכאי שכזה, ולא לחינם הוא מצביע ברגליים ועוזב אותו. הסתדרות המורים הפכה לגוף מנותק ומנוכר לציבור הגננות והילדים כאחד.
"התנהלות זו גורמת לזילות בגננות. הגיע הזמן להפסיק להשתמש בגננות כבשר תותחים כדי להשתלח במשרדי האוצר והחינוך".
ביום חמישי, נזכיר, הגישו משרדי החינוך והאוצר את העתירה נגד הסתדרות המורים - והבהירו כי הכללים החלים על עובדי מדינה בסיכון יחולו גם על המורים, וכי לא ניתן לאשר לכל המורים ללמד מהבית כשהתלמידים מגיעים לבתי הספר.
הסתדרות המורים דחתה את הצעת המדינה לפתור את הסוגיה באמצעות הוצאתם לחל"ת של המורים בסיכון. בבקשה להוצאת צו מניעה נאמר כי הסתדרות המורים ביקשה שעובדי הוראה, בהן גננות ומורים המלמדים בכל הגילאים שיוכח שהם נמנים עם קבוצת סיכון גבוה או מרבי, יהיו רשאים שלא להגיע ללמד בין כותלי בית הספר ויעברו ללמד רק מרחוק, ויהיו זכאים לשכר מלא, כל עוד מגבלות הקורונה בתוקף.
בסך הכול, 2.4 מיליון תלמידים אמורים לפתוח ביום שלישי את שנת הלימודים - 529 אלף בגנים ו-1,871,000 בבתי הספר. 169 אלף יגידו "שלום כיתה א'", 132 אלף עולים לי"ב, אך אם יוחלט לדחות את פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות שחלקם (כמו תלמידים אחרים בכיתות העליונות) לא יחלו את השנה.
הדר גיל-עד השתתפה בהכנת הידיעה.
פורסם לראשונה: 09:50, 30.08.20