מנהלי בתי ספר ורשויות מקומיות רבות מצאו פתרונות שיאפשרו לתלמידי כיתות ה'-ו' ללמוד יותר מיומיים בשבוע, אבל דווקא הסתדרות המורים היא שמאיימת לסכל את המהלך - וכל זאת בזמן שהנהגת ההורים מאיימת בהשבתה.
הסתדרות המורים הורתה למנהלי בתי הספר לא לקיים למידה מחוץ לכותלי בתי הספר. אם לא יימצא פתרון לכך, עשרות אלפי תלמידים כיתות ה'-ו' ייאלצו ללמוד מהבית, בזום, שלושה ימים בשבוע. הארגון, בראשות יפה בן דויד, תובע להסדיר את נושא הביטוח ולהסיר אחריות מנהלים ומורים, לרבות במקרי מפגע בטיחותי.
1 צפייה בגלריה
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
(צילום: עידן ארבל)
בתוך כך, הבוקר בשעה 9 בבוקר יתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בבת ים דיון בבקשה להוצאת צו מניעה שיאסור על הסתדרות המורים להשבית את הלימודים. משרדי החינוך והאוצר הגישו ביום חמישי את העתירה נגד הסתדרות המורים, שהודיעה כי תשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר בתביעה לאפשר לכל המורים והגננות בסיכון לעבור מהבית בהוראה מרחוק.
הסתדרות המורים דחתה את הצעת המדינה לפתור את הסוגיה באמצעות הוצאתם לחל"ת של המורים בסיכון. בבקשה להוצאת צו מניעה נאמר כי הסתדרות המורים ביקשה שעובדי הוראה, בהן גננות ומורים המלמדים בכל הגילאים שיוכח שהם נמנים עם קבוצת סיכון גבוה או מרבי, יהיו רשאים שלא להגיע ללמד בין כותלי בית הספר ויעברו ללמד רק מרחוק, ויהיו זכאים לשכר מלא, כל עוד מגבלות הקורונה בתוקף.
במסגרת הדיונים בין האוצר ומשרד החינוך להסתדרות המורים הוצע מתווה שלפיו מנהלי בתי הספר יוכלו לאשר לעובדי הוראה בקבוצת סיכון שברשותם אישור רפואי לעבוד מרחוק, ככל שהדבר לא יפגע בלימודים. עובד הוראה בקבוצת סיכון שלא יאושר לו לעבוד מרחוק ויבקש זאת יכול לצאת לחל"ת בשנת הלימודים הקרובה ולקבל דמי אבטלה. כמו כן יוקצו מכסות לפרישה מוקדמת למורים שלא יהיו מעוניינים לצאת לחל"ת. אך בעתירה נטען כי הסתדרות המורים "מתבצרת בעמדתה ומבקשת לכפות על המדינה, שלא כדין, פתרון אחד וגורף, ולמשך תקופה בלתי מוגבלת זמן".
בסך הכול, 2.4 מיליון תלמידים אמורים לפתוח ביום שלישי את שנת הלימודים - 529 אלף בגנים ו-1,871,000 בבתי הספר. 169 אלף יגידו "שלום כיתה א'", 132 אלף עולים לי"ב, אך אם יוחלט לדחות את פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות שחלקם (כמו תלמידים אחרים בכיתות העליונות) לא יחלו את השנה.
מתוך כלל התלמידים, 1,839,000 הם מהמגזר היהודי, 132 אלף במגזר הערבי והיתר במגזר הבדואי, הדרוזי והצ'רקסי. 254,471 ילמדו השנה בחינוך המיוחד. בסך הכול יש במערכת החינוך 25,789 מוסדות חינוך – 5,173 בתי ספר ו-20,616 גני ילדים. 5,182 מנהלים מחכים להחלטת הסתדרות המורים, ואיתם ילמדו השנה גם 179 אלף מורות ומורים ו-20,600 גננות וגננים.
כעת, כאמור, הסתדרות המורים שוב בעין הסערה. הנהגת ההורים הארצית הודיעה כי תשבית בתי ספר שבהם תלמידי כיתות ה'-ו' ילמדו שלושה ימים בשבוע או פחות, ודרשה לשנות את מתווה משרד החינוך לחזרה ללימודים, כך שהם ילמדו בבית הספר לפחות ארבעה ימים.
מתווה משרדי החינוך והבריאות קובע שכיתות ה' ומעלה ילמדו לפחות יומיים בבית הספר ובשאר הימים בבית. משרד החינוך אפשר לרשויות המקומיות ולבתי הספר להוסיף ימי לימוד בבית הספר כל עוד יוכלו לאתר מבנים או חלופות אחרות שיאפשרו למידה בקבוצות של עד 18 תלמידים.

רבים מראשי הרשויות וממנהלי בתי ספר הרימו את הכפפה, איתרו מבנים עירוניים ומרחבים והצליחו למצוא פתרונות שיאפשרו למידה לכיתות ה'-ו' במשך שלושה עד חמישה ימים. חלק הצליחו במציאת חלופות כאלה גם לתלמידי התיכונים.
מנתוני משרד החינוך עולה כי 82 אחוזים מתלמידי כיתות ה'-ו' ילמדו יותר מיומיים בבית הספר בזכות יוזמות של רשויות מקומיות ומנהלי בתי ספר שאיתרו חללים ומרחבים - בין היתר בבתי ספר, במוזיאונים, במועדוני קאנטרי, במרינה, בחורשות, בסינמטק, בספריות, במבנים של תנועות נוער, במתנ"סים, במועדוני נוער ועוד.
בעקבות הנחיית הסתדרות המורים למנהלים עומדת תוכנית זו של למידה מחוץ לכותלי בתי הספר בסכנת ביטול, ואם לא יימצא פתרון עשרות אלפי התלמידים ילמדו בבית הספר יומיים בשבוע בלבד ובשאר ימות השבוע ילמדו מהבית בלמידה מרחוק.
במכתב למנהלי בתי הספר ולמורים כתבה מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד כי לאחרונה קיבלה מידע לפיו ברשויות ברחבי הארץ הודיעו למנהלים כי הלימודים יתנהלו מחוץ לכותלי בית הספר. "כל עוד לא יוסדר הנושא על ידי משרד החינוך הם נדרשים שלא לקיים לימודים מחוץ לכותלי בית הספר וזאת על מנת להגן עליהם", כתבה. במכתב למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי כתבה בן דוד כי הסתדרות המורים מתנגדת לקיום לימודים מחוץ לכותלי בתי הספר עד להסדרת נושא הביטוח והסרת אחריות המנהלים.
מנהל אגף החינוך בעיריית הרצליה, ד"ר יעקב נחום, תקף בחריפות את הסתדרות המורים ואמר כי מדובר בציניות וכי דווקא בתקופות מורכבות וקשות בוחרת הסתדרות המורים לחפש כותרות על גבם של המורים.
"ציניות זה שם המשחק. כולם עסוקים בהתארגנות לקראת פתיחת שנת הלימודים ויש מי שבוחר לחפש כותרות על גבם של המורים", אמר נחום. "מערכת החינוך עוברת טלטלה קשה בעקבות הנחיות משרד הבריאות, ואנו ברשויות המקומיות עושים כל שלאל ידינו כדי להיטיב עם התלמידים וההורים ולאפשר למידה במהלך כל השבוע. צוותי החינוך, מנהלי מחלקות וראשי ערים צאו מגדרם כדי ליצור מערכת שעות שבועית מלאה ויצירתית. והנה הריטואל המוכר שבימי משבר חוזר".
פורסם לראשונה: 22:00, 29.08.20