אחרי סוף שבוע סוער שבמהלכו חזרה בה הממשלה מחלק מההגבלות שעליהן החליטה בניסיון להתמודד עם העלייה בתחלואה בנגיף, התכנסה היום (ראשון) ועדת הקורונה של הכנסת לדון במהלכים הבאים במלחמה בהתפשטות הנגיף, כולל הכוונה להטיל סגר בסופי שבוע החל מהשבוע הנוכחי. סגן שר הבריאות יואב קיש (ליכוד) תמך בהמלצת הוועדה להשאיר את חופי הים והבריכות פתוחים, גם בסופי השבוע.
לגבי מסעדות, הוועדה - שהתכנסה היום במשך ארבע שעות - המליצה לשנות את ההגבלות ל-35% תפוסה במקום סגור, ובחוץ – לפי התו הסגול כפי שהוגדר בהתחלה או בתו סגול חדש. לגבי חדרי הכושר, ביקשה הוועדה לשנות את היחס לאחד לעשר ולא לאחד לשבע כפי שהיה עד עכשיו (כלומר, מתאמן אחד לעשרה מטרים, במקום מתאמן אחד לשבעה מטרים). כן הומלץ למצוא דרך להחריג את חדרי הכושר ממגבלות סופי השבוע, כולל סטודיו.
5 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש
(צילום: ערוץ כנסת )
לגביי אטרקציות וגני חיות, הוועדה ביקשה להשאיר פתוח את המסלול הרכוב. בנוסף ביקשה הוועדה למצוא דרך להשאיר את האטרקציות התיירותיות באילת פתוחות במהלך כל השבוע.
סגן שר הבריאות, יואב קיש, אמר בוועדה כי הבעיה בים ובבריכות, איננה באזור הפתוח אלא בהתקהלויות הנוצרות, וכך גם במסעדות. הוא הבטיח לחפש מתווה שיאפשר את פתיחת חופי הים והבריכות. קיש הדגיש כי רוב החולים אינם יודעים היכן נדבקו, והנתונים הם שוליים אלא צריך להסתכל על המגמה - עלייה בתחלואה.

5 צפייה בגלריה
ועדת הקורונה
ועדת הקורונה
ועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"אנחנו מדברים על מגבלות במרחב הציבורי, זה לא סגר", אמר קיש. "עלתה השאלה מדוע לסגור את הים. אני אומר בצורה הכי ברורה, משרד הבריאות מתייחס לים כמקום עם סיכון מאוד נמוך, ואין לו אינטרס לסגור את הים ואת הבריכות. הבעיה שלנו בים ובבריכות זה רק במקומות שבהם הים הופך להיות התקהלות המונית. הכינרת לצערי בעניין הזה זו דוגמה לא טובה. למרות שהמקום פתוח, ההמון שמגיע אליו ומצופף חופים מסוימים מייצר אירועי הדבקה".
קיש הוסיף: "אנחנו במגה אירוע, תחושתנו שהטנקים ברמת הגולן שועטים - ולא נותנים לנו להביא תגבורת. בגל הראשון היו חולים ב-78 ישובים, היום כבר למעלה מ-200 ישובים עם חולים".
בתוך כך, מסעדנים ושפים מתל אביב ומרחבי הארץ מתכננים להשאיר את המסעדות בבעלותם פתוחות ביום שלישי על אף החלטת הממשלה, ולעלות למעון ראש הממשלה בבלפור בכדי להביע את מחאתם על ההחלטה. "ההחלטה לסגור את המסעדות היא שרירותית וחסרת כל הגיון", אמר מסעדן ל -ynet שהתראיין בעילום שם מחשש שפקחים יקנסו אותו עם רגע הפתיחה בעוד יומיים. "אין שום מחקר שמראה שיש הדבקות גבוהה במסעדות אלה בדיוק ההפך. גם בקרב הממשלה יש שרים שטוענים שזאת החלטה הזויה. קבלתנו תמיכה משרים בממשלה ואם בממשלה יש חילוקי דעות, אולי הגיע הזמן לבטל את ההחלטה הזאת עד שיציגו נתונים חד משמעיים".
היו"רית, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שעמדה השבוע במרכז סערה כשהצביעה על סוגיית חדרי הכושר בניגוד לעמדת ראש הממשלה ועשויה לעמוד בפני הדחה, אמרה מוקדם יותר: "מותר לנו להתווכח ולא להסכים. לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון המלא למצב".

5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו בוועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

בין השאר מדובר בכוונה להחיל סגר בסופי שבוע החל מהשבוע הנוכחי. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי הצעת חוק בעניין תובא לוועדה בראשותו לצורך הליך חקיקה. היועץ המשפטי של הכנסת מקיים דיונים בנוגע לנוסח החקיקה ומטרת הקואליציה היא לאשר את הצעת החוק ביום שני בשלוש קריאות. נכון לעכשיו מדובר על סגר מלא (כפי שהיה בליל הסדר האחרון) מיום שישי אחר הצהריים עד יום ראשון בבוקר.
חברי הוועדה קיבלו מצגת שהכין משרד הבריאות ונגעה לשורת סוגיות, כולל הדבקה במסעדות ובחדרי הכושר, וכן לגבי המקומות שבהם נדבקו 7,998 חולים בשבוע נתון שנבדק (בין 10 ביולי ל-16 בחודש). הרוב המכריע של הנדבקים (יותר משני שלישים) לא עברו חקירות אפידמיולוגיות, בשל המחסור החמור בחוקרים, אבל מבין אלה שכן, 67% נדבקו בבית, 9.5% במוסדות חינוך, 5.6% באירועים, 4.8 במוסדות דת ו-4% בבילויים. המשרד לא הציג נתונים על הדבקה בחופי הים, וזאת למרות התעקשותו והתעקשות הממשלה להביא לסגירת חופי הרחצה כבר במהלך סוף השבוע הקרוב.
5 צפייה בגלריה
עידן רול
עידן רול
עידן רול
(צילום: אתר הכנסת)
בתוך כך, ח״כ עידן רול (יש עתיד) הגיש הצעת חוק שדורשת את פרסום הנתונים שעומדים בפני הממשלה בבואה לקבל החלטות סביב משבר הקורונה.
"בעוד הכנסת מתנהלת בשקיפות, תוך שידור חי של דיונים ופרסום פרוטוקולים, הממשלה ממאנת לפרסם את הנתונים והמידע שעמדו בפניה בעת קבלת החלטות, ככל שהיו כאלה", אמר רול. "בתוך כך, המשבר מלווה בימים אלה בהפגנות רבות ברחבי הארץ כמחאה על התנהלות הממשלה ושלוחותיה, בין היתר בשל היעדר היכולת לבדוק ולבקר את התנהלות השרים בתקופת המשבר עד כה".