ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (חמישי) לשר החוץ היווני ניקוס דנדיאס, כי ישראל רואה בחומרה כל פעולה תוקפנית במזרח הים התיכון - כולל מצד טורקיה. הדברים נאמרו במסגרת פגישתם של השניים סביב הסכם הטיסות, ורה"מ הזכיר כי לישראל וליוון ישנם אינטרסים גיאופוליטיים משותפים. שר החוץ גבי אשכנזי ניהל שיחה דומה עם עמיתו מקפריסין.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם שר החוץ של יוון ניקוס דנדיאס
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם שר החוץ של יוון ניקוס דנדיאס
ישראל עומדת לצד יוון. נתניהו ודנדיאס
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ושר החוץ היוני ניקוס דנדיאס
גבי אשכנזי ושר החוץ היוני ניקוס דנדיאס
"זכותה של יוון לתחום את המים הכלכליים שלה". אשכנזי ושר החוץ היווני
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
טורקיה מתנגדת להסכם צינור הגז בין יוון, קפריסין וישראל. ארדואן
(צילום: AP)
בימים האחרונים משייטות אוניות מלחמה טורקיות ויווניות קרוב זו לזו באזור בין קפריסין לכרתים, אחרי שטורקיה שלחה לשם אוניית סקר – מלווה בספינות קרב – כהכנה לחיפושים אפשריים אחר גז ונפט. מדובר באזור שיוון מדגישה כי הוא נמצא תחת ריבונותה. עד כה נמנעה ישראל מלנקוט עמדה בסכסוך, אך הברית המשולשת בינה לבין יוון וקפריסין כבר עוררה בעבר את זעמה של טורקיה.
שר החוץ גבי אשכנזי שוחח בטלפון עם שר החוץ של קפריסין, ניקוס קריסטודולידס, והביע סולידריות ותמיכה לנוכח התוקפנות הטורקית שמתקיימת גם באזורים הימיים שלה. למעשה, הסיבה המרכזית שבגינה שר החוץ היווני הגיע לארץ היא המתיחות עם טורקיה: יוון וקפריסין ביקשו מישראל תמיכה פומבית במשבר, וקיבלו.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס
היוונים מיהרו לתרגם את הודעת משרד החוץ. ראש ממשלת יוון בישראל, יוני
(צילום: אוהד צויגנברג)
משרד החוץ הישראלי פרסם הודעה שלפיה "ישראל עוקבת מקרוב ככל שמתעורר מתח במזרח הים התיכון. ישראל מביעה את מלוא התמיכה והסולידריות שלה עם יוון באזורי הים שלה, ואת זכותה לתחום את המים הכלכליים שלה".
הודעתו הרשמית של משרד החוץ נתנה ליוון ולקפריסין את שביקשו, והיוונים אף מיהרו לתרגם את ההודעה ולהפיץ בתקשורת הארצית. היוונים אמנם לא מאמינים שישראל תיגרר לעימות בינם לטורקיה, אך חשוב להם להראות שישראל, יוון וקפריסין נמצאות בציר אחד.
בחודש ינואר האחרון, נזכיר, נחתם באתונה הסכם צינור הגז בין ישראל, יוון וקפריסין, שאותו נתניהו כינה "הברית במזרח הים התיכון". משרד החוץ הטורקי תקף את ההסכם וטען שמדובר ב"צעד שמטרתו להדיר את טורקיה מהאזור, תוכנית שפלה שתיכשל".
לטורקיה יש הסכם עם לוב לקביעת הגבולות הימיים ביניהן, שמחיל את השטח הכלכלי הימי של טורקיה על האזור שבו אמור לעבור צינור הגז בין ישראל לאירופה. השטח הטורקי, שנקבע באופן חד צדדי, מפר את המים הכלכליים הבינלאומיים של יוון ומצרים וחוסם למעשה את האפשרות של ישראל לסלול את צינור הגז.
6 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
אוניית הסקר ששלחה טורקיה
(צילום: EPA)
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע אתמול שארצו תגביר את נוכחותה הצבאית במזרח הים התיכון בעקבות המשבר בין טורקיה ליוון. הבוקר הודיעה צרפת שתשלח שני מטוסי קרב ופריגטה לאזור. לדברי מקרון, תגבור הכוחות במזרח הים התיכון יתבצע "בשיתוף פעולה עם השותפים האירופיים, בכלל זה יוון". צרפת ויוון, נזכיר, חברות שתיהן באיחוד האירופי ובברית נאט"ו. טורקיה עצמה חברה בברית נאט"ו, אך לא שייכת לאיחוד האירופי ויחסיה עם צרפת נחשבים למתוחים.
המתיחות הנוכחית במזרח הים התיכון החלה ביום שני השבוע, אחרי שטורקיה שלחה – תוך שהיא מכריזה על כך במופגן – את אוניית הסקר Oruc Reis, מלווה בספינות מלחמה, אל אזור השוכן מדרום לאנטליה וממערב לקפריסין. היא הודיעה כי האונייה תפעל שם ב-23-10 באוגוסט, במסגרת בדיקת האפשרות שיש שם מאגרי גז ונפט, כמו אלה שנמצאו באזורים אחרים במזרח הים התיכון.
יוון טוענת כי האזור הזה שוכן במדף היבשתי שלה, ולכן דרשה שהספינות הטורקיות יסתלקו. טורקיה מתעקשת שיש לה זכות מלאה לערוך חיפושים שם, ויוון הורתה בתגובה לצבאה להיות בכוננות ושלחה ספינות מלחמה לאזור.