משפחת סלומון תובעת 6.5 מיליון שקלים ממשרד הביטחון בטענה לכשלים שהובילו לפיגוע שבו נרצחו האבא, הבת והאח. זה היה אחד הפיגועים המזעזעים שהתרחשו בשטחי יהודה ושומרון בעשור האחרון, ותמונותיו נצרבו בזיכרון רבים. ב-22 ביולי 2017, ערב שבת, מחבל פלסטיני חדר ליישוב חלמיש ואז לבית משפחת סלומון - ורצח בדקירות סכין את אב המשפחה יוסף, את בתו חיה ואת אחיה אלעד. אם המשפחה, טובה, נפצעה. מיכל, רעייתו של אלעד, הצליחה בתושייה להגן על ילדיה כשסגרה אותם בחדר בקומה העליונה.
לאחר האירוע המחריד התבררו כשלים לכאורה של מערכת הביטחון בהגנה על היישוב, כשלים שככל הנראה נוצלו בידי המחבל, עומר עבד אל-ג'ליל, בן 19 מהכפר כובאר הסמוך לחלמיש. כעת, אחרי כשלוש שנים וחצי, בני המשפחה תובעים את המדינה בסך 6.5 מיליון שקלים.
כוונת המשפחה לתבוע את משרד הביטחון נחשפה בחודש מרץ האחרון במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". היום (שני) הוגשה התביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
על קברי הנרצחים
על קברי הנרצחים
על קברי הנרצחים
(צילום: טל שחר)

"עניינה של תביעה זו היא רצח מקפיא דמים", נכתב, "טרגדיה קשה זו נגרמה עקב וכתוצאה משרשרת מחדלים ורשלנות הנתבע, אשר הפקיר את התובעים ואפשר למפגע לחדור ליישוב חלמיש באין מפריע ולבצע את הפיגוע המתועב. זאת, חרף העובדה שהיישוב חלמיש הוגדר יום קודם לכן ב'רמת כוננות גבוהה' על פי פקודה אופרטיבית, וחרף העובדה כי היו נתונים מדויקים לא רק למיקום אלא למועד - בעת כניסת שבת".
עוד נכתב כי "בפני הנתבע (משרד הביטחון) עמדו אלפי נורות אזהרה שהיו בהן כדי להעיד על הטרגדיה הבאה אשר למרבה הצער התרחשה - נורות אשר הנתבע היה ער להן אולם כשל והתרשל ביישום נהלים מחייבים אשר היה בהם למנוע את הפיגוע. בכך, הפר משרד הביטחון את חובתו כלפי התובעים והותיר אותם משפחה שכולה, כאובה ומדממת עד ליומם האחרון".
התובעים, האם טובה סלומון שנפצעה בפיגוע ושלושה ילדיה - אורית מרכוס, שמואל סלומון, ורחלי מנזלי - ציינו בין היתר כי "הרצח הנורא יכול וצריך היה להימנע כי הכתובת הייתה על הקיר".
בני המשפחה פירטו את רצף הכשלים שאירעו לטענתם, בהם בין היתר "אי-ביצוע הוראות ופעולות מחייבות של המערך היישובי לאור רצף התראות גדר חריגות וללא עדכון הפלוגה הגזרתית; אי-דיווח של הש"ג לסגן הרבש"ץ (רכז ביטחון שוטף צבאי) ולחמ"ל הפלוגה על ההתראות בדבר נגיעות בגדר; ביטול ההתרעה בשל רצף הנגיעות החריג בגדר על ידי הסייר והש"ג ללא ידוע הפלוגה; יציאת הרבש"ץ מהיישוב לשבת ללא ידיעת הפלוגה וללא ביצוע בדיקת נוכחות גדודית לרבש"צים בגזרה; אי-קיום פעולות מחייבות והנחיות של החטיבה, ובהתאם להגדרת המצב המבצעי על ידי המג"ד; ואי-ביצוע הערכות מצב שבועיות בשיתוף רבש"ץ חלמיש בפלוגה לאורך זמן".
בתביעה צוין כי "הווי אומר, הנתבע במסגרת התחקיר הצבאי מודה בפה מלא כי נפלו פגמים ומחדלים בתפעול המאורעות. כשל על כשל על כשל על כשל כמפורט לעיל ולהלן הוא זה שהביא לרצח של בני המשפחה", נכתב.
בסיום כתב התביעה מתואר מצבם של בני המשפחה בעקבות האירוע. "אם לא די בכך שהתובעים איבדו בן רגע שלושה מבני משפחתם, התובעים נכחו בזירת הרצח המבעיתה וצפו איך רוצחים בדם קר את היקר להם מכל.
"לתובעים נותרו ויוותרו לעולמי עולמים צלקות נפשיות לנוכח האירוע הטרגי", צוין, "הרצח המקפיא דמים ילווה אותם עד אחרון ימיהם. קודם האירוע תפקדו התובעים כאחד האדם, היו משפחה מאושרת ומלוכדת וכל פשעם היה שהתכנסו על מנת לחגוג את הולדת נכדם. מאז האירוע הם הפכו לשבר כלי, עולמם חרב עליהם וחייהם אינם חיים. התובעים סובלים מחרדות, פחדים ופלאשבקים".
3 צפייה בגלריה
עורכת הדין גלית קרנר
עורכת הדין גלית קרנר
עורכת הדין גלית קרנר
(צילום: אילן ספירא)
עו"ד גלית קרנר, המייצגת את בני המשפחה, ציינה כי "מדובר בתביעה שמוגשת בדלתיים סגורות נוכח רצון המשפחה שלא לחשוף את מלוא המחדלים הצבאיים שהגורמים בשטח הפרו. מדובר על הוראות ונהלים שהם עצמם הוציאו יום קודם לפיגוע וביום הפיגוע".
ממשרד הביטחון נמסר כי ילמדו את התביעה ויגיבו לה בבית המשפט.