מפלס המתח בקואליציה, שהמשיך לטפס השבוע מדי יום, מספק תזכורת לאחד האירועים הגדולים שבפניהם ניצבת שותפות נתניהו-גנץ. אפשר גם להגדיר אותו כמבחן הגורלי ביותר שלה: תקציב המדינה.
למרות הנטייה לראות את התקציב כאירוע הגדול באמת, יובהר שהוא לא עומד לבדו. משבר התקציב ייבחן וייפתר בקו מקביל לאירועים אחרים שהתרחשו השבוע. המרכזי שבהם: החלטת בית המשפט על דיונים מרתוניים החל מינואר 2021 במשפטו הפלילי של ראש הממשלה.

במערכת הפוליטית יש מי שמשוכנעים שהפור נפל. שלא יהיה מנוס מבחירות בקרוב. הסיבה לכך היא שנתניהו מביט לינואר, אז ייכנס משפטו להילוך גבוה והוא יידרש לשלושה דיונים בשבוע בבית המשפט. גורמים פוליטיים מעריכים שהחשש הגדול של נתניהו בעת הזו הוא ממצב שבו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יתמוך בעתירה לבג"ץ להכריז עליו כנבצר.
יותר מזה, הם סבורים כי מנדלבליט כבר פועל הלכה למעשה לייצר תנאים שיקשו על נתניהו לתפקד, ולכן לא תהיה ברירה אלא להוציאו לנבצרות. "ביד אחת הוא מגדיר שבתנאים קיצוניים שאלת הנבצרות היא רלוונטית וביד שנייה קובע לנתניהו תנאים קיצוניים", אומרים גורמים בסביבת ראש הממשלה.
טיוטת הסדר ניגוד העניינים שהעביר מנדלבליט לאחרונה, סבורים הגורמים, מגבילה את נתניהו מלעסוק בסוגיות שונות, כולל מינויים, ואמורה להיות הבסיס לטענה שכך נתניהו לא יוכל לתפקד. תחת עננת הקורונה, פארסת הפרויקטור והמחאות, העימות בסוגיה כבר החל בחליפת מכתבים עוקצנית בין היועץ המשפטי לממשלה לבין ראש הממשלה, עוד עימות חסר תקדים שבימים אחרים היה מגיע לכותרות ונראה שהתרגלנו אליו כבר.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
מנדלבליט ונתניהו. עוד עימות חסר תקדים
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי)
תרחיש הנבצרות, צריך לומר, לא תלוש מהמציאות. סעיף 16 ב' לחוק יסוד: הממשלה קובע: "נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה; חלפו מאה ימים רצופים שבהם כיהן ממלא מקום ראש הממשלה במקום ראש הממשלה והוא לא חזר למלא את תפקידו, יראוהו כמי שנבצר דרך קבע למלא את תפקידו".
נתניהו חושש מתרגיל שמכינה לו המערכת הפוליטית, בתמיכת היועץ, ועם כל הכבוד לתקציב המדינה, סביר להניח שגם שיקול כזה יובא בחשבון לפני שנתניהו יזוז קדימה.
אבל זו לא רק הנבצרות. גם אם יצליח נתניהו לדלג מעל המכשול הזה, יש עוד מהמורות בדרך שמציבות את תחנת נובמבר 2021 (מועד הרוטציה) כמוקד סיכון עבורו. יש הטוענים שהוא חייב ללכת לבחירות מהר משתי סיבות נוספות.
האחת: בג"ץ עוד לא הכריע בשאלה אם ממלא מקום ראש ממשלה יכול לכהן תחת כתב אישום. נתניהו סבור שההכרעה תתרחש בעיתוי הרע ביותר מבחינתו, דווקא כשתגיע הרוטציה, ואז לא יהיה מוצא. קשה לראות את נתניהו לוקח סיכון וממתין לרגע האחרון.
הסיבה השנייה היא שנתניהו ממשיך לאבד גובה בצל משבר הקורונה בכל שבוע, והנחת העבודה היא שהדימום במנדטים יימשך. שכל יום שעובר, המרוויחים הגדולים ממשלת ה"אחדות" הזו הם לפיד ובנט, שיושבים ביציע. לכן לא מן הנמנע שיעדיף סביב 30 מנדטים בנובמבר, מאשר להסתכן - כן, עוד סיכון - לאבד עוד בשלב מאוחר יותר.

מבצר בלפור

עד כאן נתניהו, ועכשיו לצד השני. "הדילמה של גנץ" היא כותרת שהתאימה לכמה נקודות הכרעה בתקופה האחרונה, ובימים אלה היא נכונה ואכזרית מתמיד: האם להיכנע לדרישת נתניהו ולהעביר תקציב חד שנתי (לארבעה חודשים) או להתעקש על קיום ההסכם הקואליציוני שקובע תקציב דו שנתי (לשנה וארבעה חודשים)? בשני המקרים גנץ לא יצמצם אפילו באחוז אחד את הסיכון הקיים בתקופה הזאת, לכך שהקואליציה תתפרק בקרוב לקראת מערכת בחירות נוספת.
לפי ההסכם הקואליציוני, תקציב המדינה הפעם הוא אירוע פוליטי לא פחות מאשר כלכלי. במקרה זה, קובע הסכם הליכוד-כחול לבן, רק מצב שבו פיזור הכנסת מתרחש על רקע אי העברת תקציב מדינה, מבטיח שנתניהו יישאר על כיסאו כראש ממשלה ולא יארוז את חפציו מהבית שברחוב בלפור. בכל מקרה אחר, שבו הכנסת מתפזרת מסיבות שונות ומשונות, ייכנס אוטומטית לתוקף מינויו של גנץ, שמכהן עתה כראש ממשלה חליפי. זה חלק מהמנגנון המורכב שנבנה עבורם בהסכם הקואליציוני כדי להבטיח רוטציה ושוריין לכאורה מכל כיוון - ובכל זאת מאיים להתפורר.
הבעיה האמיתית של גנץ היא שלנתניהו כנראה מעולם לא הייתה כוונה לצאת מבלפור, ובנוסף, אין באמת דרך לאכוף הסכמים קואליציוניים. אין להם מעמד חוקי. בג"ץ לא מתערב בהם.
זאת הסיבה שנתניהו מתעקש כעת על תקציב חד שנתי לחודשים ספורים, כזה שיאפשר לו גם עכשיו תחנת יציאה מההסכם, וגם בהמשך מרחב תמרון נוכח האירועים הגדולים שהוא צפוי להתמודד איתם ברמה האישית.
לא ברור אם בעת החתימה על ההסכם הקואליציוני גנץ באמת האמין שיהיה ראש ממשלה. היום כבר ברור לכל, וסביר שגם לו, שראש ממשלה בקדנציה הזו הוא כבר לא יהיה. עכשיו נשארו רק שתי ברירות רעות: אם יאפשר לנתניהו להעביר תקציב חד שנתי, יוכל נתניהו לחתוך לבחירות באמצעות אי העברת תקציב בשנת 2021, דבר שיביא לפיזור אוטומטי של הכנסת טרם כניסת מועד הרוטציה לתוקף. אם ידרוש העברת תקציב דו-שנתי, יחתוך נתניהו לבחירות כבר עכשיו. כך, בכל מסלול שבו יבחר, סביר שלא יעביר את מיטלטליו לבלפור.