פרויקטור הקורונה הקדיש את פתיחת התדרוך השבועי לתחלואה בחברה הערבית, כינה זאת "אסון" ואמר שזה עלול להגיע למצב "שאנחנו לא יכולים לשלוט בו". נתוני הקורונה לפי ערים, שהופצו היום (ג') על ידי משרד הבריאות, מראים בדיוק את אותה עלייה מדאיגה במגזר ואת החשש של פרופ' רוני גמזו.
מהנתונים עולה כי בזמן שבערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית נראית ירידה משמעותית בתחלואה לאחר שבמשך תקופה ארוכה הן נחשבו למוקדים אדומים, יישובים ערביים רבים נמצאים כעת בראש הרשימה.
3 צפייה בגלריה
כפר קאסם ותל אביב
כפר קאסם ותל אביב
כפר קאסם ותל אביב
(צילום: מוטי קימחי)
מבין היישובים עם יותר מ-10,000 תושבים, בעין מאהל שיעור הבדיקות החיוביות לקורונה בשבוע האחרון הגבוה ביותר – 23%. אחריה: כפר קאסם, עיר שהזכיר גמזו בנאומו, עם 22% חיוביים לקורונה וטירה (17%). בהמשך הרשימה נמצאות חריש, קריית מלאכי, נתיבות ויישובים ערביים נוספים – כפר מנדא, ג'ת ואעבלין.
גם מבט על הערים שבהן מספר המאומתים לקורונה הגבוה ביותר בשבעת הימים האחרונים מספר סיפור דומה. לא במפתיע, ירושלים היא העיר עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר – 1,250 איש. שיעור החיוביים בבירה – 8%. אחריה בני ברק (409 נדבקים, 7% חיוביים), אשדוד (353 נדבקים, 9%) ומודיעין עילית, שם אמנם נדבקו 271 איש בשבוע האחרון, אבל שיעור החיוביים צנח מכ-30% ל-5% בלבד, פחות מהממוצע הארצי.

רביעית ברשימה זו נמצאת טירה. בעיר שבמשולש מתגוררים כ-27 אלף איש בלבד, אבל בשבעת הימים האחרונים אובחנו בה לא פחות מ-235 נדבקים בקורונה – יותר מבתל אביב על 456 אלף תושביה, שם אובחנו 216 כחיוביים לנגיף. אמנם בטירה שיעור הבדיקות לנפש בשבוע האחרון גבוה בהרבה מבתל אביב, אבל ההסבר המרכזי הוא כמובן הזינוק בתחלואה. לעומת 17% חיוביים בטירה, בתל אביב רק 4% מהנבדקים נמצאו חיוביים בשבוע האחרון.
פרט לרהט, טירה וכפר קאסם, גמזו ציין גם את אום אל-פחם, כפר קאסם, סכנין ונצרת כיישובים שבהם קצב ההכפלה משמעותי. לדבריו, הגידול בתחלואה במגזר הערבי "מביא אותנו לכמות של יותר מ-500 חולים חדשים כל יום. אנחנו מתקרבים לכך ש-28% מהתחלואה במדינת ישראל מגיעה מהמגזר".
על פי הנתונים המעודכנים מהערב, גם היום נמשכת העלייה בתחלואה. לאחר שאתמול נרשמו 1,889 מאומתים חדשים – הכי הרבה זה כמעט חודש – מחצות עד הערב נמנו עוד 1,357 חיוביים, וייתכן שלראשונה באוגוסט מספר הנדבקים היומי יגיע ל-2,000. זאת, לאחר שיעד המל"ל ל-1 בספטמבר, שפורסם בתחילת החודש, היה פחות מ-400 נדבקים.
מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ממשיך לטפס, והגיע הערב ל-858 מפרוץ המגפה. לפני חודש מספר הנפטרים מפרוץ המגפה היה נמוך מ-450, וגם אם לוקחים בחשבון שחלק מ-53 הנפטרים שהוחסרו מהרשימות ביולי-אוגוסט הוחסרו ביולי, הרי שמספר הנפטרים תוך חודש בלבד מתקרב ל-400.
בימים האחרונים נמשכת גם העלייה במספר החולים קשה. לאחר שאתמול הגיע מספרם לשיא של 433, היום מאושפזים בבתי החולים 427 חולים שמצבם מוגדר קשה. 121 מהם מונשמים.