שר הביטחון בני גנץ הנחה כבר ביום שישי את מנכ"ל משרד הביטחון לגייס עד 2,000 חיילים משוחררים לעבודה במערך הבדיקות הלאומי, עוד טרם פגישתו עם פרויקטור הקורונה רוני גמזו אתמול, כך נודע ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בני גנץ
רוני גמזו בני גנץ
רוני גמזו בני גנץ
(צילום: דנה קופל)
גנץ החליט להורות למערכת הביטחון לזרז את הטיפול בגיוס כח אדם, על מנת לאפשר לגמזו לפעול במהירות במאבק נגד הקורונה. ריכוז השמות החל ולאחר שרשימת השמות תגובש סופית, יחל הגיוס.
כפי שפורסם הבוקר לראשונה ב-ynet, גמזו, שמונה בשבוע שעבר לתפקיד, כבר התחיל לקדם את הוצאת מערך החקירות האפידמיולוגיות כולו מידי משרד הבריאות והעברתו למשרד הביטחון.
עם זאת, אחת האפשרויות שנבחנות היא הוצאת רק החלק של איתור המגעים עם חולים ממשרד הבריאות לצבא, וזאת בהמשך לפגישה שהתקיימה אתמול (שבת) בין גמזו לשר הביטחון בני גנץ.
הבוקר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למינויו של גמזו ולתפקיד צה"ל במערך האפידימיולוגי בפתח ישיבת הממשלה: "במהלך השבוע פרופ' גמזו יגיש תכנית פעולה כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה, ולצה"ל יהיה תפקיד משמעותי במשימה החשובה הזו. ביקשתי גם מפרופ' גמזו להגיש תכנית לאומית ארוכת טווח לחיים בשגרת הקורונה, והוא יגיש אותה לממשלה וכמובן אחר כך לציבור".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ורוני גמזו בפגישה
בני גנץ ורוני גמזו בפגישה
בני גנץ ורוני גמזו בפגישה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גמזו וגנץ דנו כאמור בהקמה מהירה של מערך חקירות אפידימיולוגיות על ידי מערכת הביטחון. בדיון עלתה האפשרות שהחוקרים שייקלטו יהיו חיילים משוחררים מצה"ל כעבודה במשרה מלאה, כאלה ששירתו עד לימים האחרונים במערכים כמו מצ"ח, אמ"ן וחיל האוויר, ולקחו חלק במסגרת תפקידם וניסיונם בהפיכת נתונים לתמונת מצב ברורה ומיידית, לצד בקיאותם במתודולוגיית חקירה.
גנץ אמר בסיום הפגישה: "מערכת הביטחון וצה"ל ערוכים מיידית להרחיב את הפעילות ומוכנים לקבל על עצמם משימות. במלחמה כמו במלחמה - צה״ל יידע לנצח. בכוונתי לגבות את פעילותו של פרופ' גמזו ולעשות הכל בכדי שיצליח, ובכדי שנצליח כולנו, למען אזרחי ישראל".
בכירים במשרד הבריאות הבהירו כי המערך יישאר בידיהם. "צריך לשפר את המערך עם גורמים נוספים ובאחריות המשרד", אמר בכיר. "החקירות האפידמיולוגיות יישארו במשרד הבריאות", הבהיר בכיר אחר. "מה שאולי ייצא החוצה הוא החלק של איתור המגעים על ידי מתחקרים. זה רק מרכיב מסוים בחקירה".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו. יהיה קרב נגד משרד הבריאות?
(צילום: דנה קופל)
מערך החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות עמד למעשה על סף קריסה, וזאת בעקבות מצוקה חמורה של כוח אדם, ביחס של אלפי נחקרים מיועדים לכל חוקר. מי שאמונות כעת על ביצוע החקירות הן אחיות בריאות הציבור בלשכות הבריאות של המשרד ברחבי הארץ, כאשר בשיא המשבר היו 27 אחיות כאלו בלבד שהיו אמורות לחקור מעל ל-1000 חולים מאומתים חדשים שהתגלו מידי יום. מאז מספר המאובחנים עלה עוד יותר, אך מנגד גויסו סטודנטים וחיילי מילואים לטובת ביצוע החקירות.
"לפרופ' גמזו יש משימה אחת גדולה - קטיעת שרשרת ההדבקה", אמר ראש הממשלה נתניהו לאחר מינויו. "לצורך זה יינתנו לו כל הסמכויות בשלושה תחומים - בדיקות, חקירות ובידודים. פרופ' גמזו ינהל את מערך הבדיקות לגילוי הקורונה בכל המעבדות ברחבי המדינה, הוא ינהל את מערך החקירות האפידימיולוגיות וינהל את מערך הבידוד של הנשאים והחולים שאותרו כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה".