המשרד להגנת הסביבה הטיל דרישות חדשות על התחנה המרכזית בתל אביב בשל מפגעי זיהום אוויר חמורים במקום. בין היתר הועברו למפעילי התחנה הוראות חדשות לצמצום חשיפת הנוסעים והתושבים המתגוררים באזור לזיהום אוויר, על ידי הפרדת אולמות הנוסעים מהרציפים, התקנת אמצעים חדשים להפחתת זיהום האוויר, הפעלת סדרנים שיפקחו על הדממת מנועי האוטובוסים וביצוע ניטורים תקופתיים בתחנה. ההוראות כוללות הפעלה של מערכת המיזוג כנדרש, הצבת שילוט עם הנחיות לנוסעים והתקנת אמצעים לצמצום זיהום אוויר בעסקים הפועלים במקום. בנוסף תחול חובה על העברת מידע מלא למשרד על האוטובוסים הפועלים בתחנה, לרבות כמות כניסות, יציאות, חניות וסוגי המנועים. בהתאם לנתונים שיועברו אל המשרד להגנת הסביבה, המשרד ישקול הוראות או מגבלות נוספות.
במשרד אמרו כי הרקע להגבלות ולדרישות הוא "זיהום האוויר החזק והבלתי סביר שאליו נחשפים הנוסעים בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב והתושבים באזור, שמקורו בפעילות האינטנסיבית של התחבורה הציבורית בתחומי התחנה המרכזית וסביבתה. המשרד להגנת הסביבה הוציא הוראות לצמצום חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר. ההוראות החדשות, שניתנו לפי סעיף 34 לחוק אוויר נקי, מעדכנות הוראות קודמות שהיו לתחנה בנושא זה, והן ייכנסו לתוקף באופן מיידי".
הוראות אלו יוצאות במקביל לכך שהשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הנחתה את גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה לגבש הצעת מחליטים לממשלה, הכוללת צעדים לצמצום ומניעה של זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. בהצעת המחליטים מוצע להקים צוות עבודה בין-משרדי, שיכלול את משרד התחבורה, משרד האוצר, ומשרדים נוספים. הצוות אמור לגבש תוכנית פעולה. התוכנית תגובש לאחר התייעצות עם עיריית תל אביב, ארגוני סביבה והתושבים, ותוגש לממשלה בתוך 60 ימים. בין היתר, הצוות יבחן העתקה חלקית או מלאה של פעילות התחנה המרכזית לאתר אחר, וגם חשמול מואץ של קווי התחבורה הציבורית הפועלים באזור.
השרה גמליאל אמרה כי חרף העובדה שישראל יוצאת לבחירות, המאמצים להעברת החלטת הממשלה נמשכים. "נמשיך לפעול מול כל הגורמים האחראים עד שזיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב יירד לרמות המותרות לפי החוק", אמרה השרה. "לא נאפשר מצב שבו התושבים והנוסעים סובלים מזיהום אוויר שמסכן את בריאותם. גם בימים אלה, אנחנו מקווים להצליח לרתום את כל המשרדים ולקדם החלטת ממשלה שתכלול צעדים למניעת זיהום האוויר באזור ואת העתקת פעילות התחנה והאצת חשמול קווי התחבורה" .
2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
התושבים בירכו על המהלך. גדי טונס מהמטה למאבק בתחנה המרכזית ציין כי "למרות ההוראות שניתנו על ידי המשרד להגנת הסביבה, איך שלא נסובב את זה, כניסה ויציאה של 6,000 אוטובוסים ביום היא עדיין גורם לזיהום אוויר מסוכן לאדם, ולכן הפתרון הנדרש הוא הוצאת התחנה המרכזית מתוך שכונות המגורים, ואנו קוראים לשרה מירי רגב להכריז על הפינוי בהקדם האפשרי, עד סוף 2023 (עת פקיעת החוזה עם נצבא) ולקיים צדק חברתי למען תושבי שכונות דרום תל אביב".
אלעד הוכמן מנכ"ל מגמה ירוקה טען כי מדובר בפלסטר לאזור מדמם. "הפתרון היחיד והמתבקש הוא החלטה על סגירת התחנה המרכזית עד שנת 2023, והעברתה לצומת חולון מע"ר בן צבי. עד אז, יש להעתיק את האוטובוסים לחניונים הסמוכים".
בניטור שביצע המשרד להגנת הסביבה ברחוב לוינסקי בשנת 2019, נמצא ריכוז חנקן דו-חמצני הגבוה בכ-30% מערך הסביבה המותר לפי החוק. בשנה זו נמדדו בתחנת הניטור גם 27 חריגות יממתיות מערך הסביבה לחלקיקים נשימים עדינים (לעומת 18 חריגות מותרות בשנה). במשרד מציינים כי מלבד ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות של זיהום האוויר הכבד באזור התחנה המרכזית בדרום תל-אביב, איכות האוויר הירודה מונעת קידום תוכניות בינוי חדשות ופיתוח כלכלי. צמצום הזיהום והפחתת התחלואה יביאו לפיתוח אורבני מואץ וימשכו עסקים וגופי מסחר חדשים לאזור. בכך, דרום תל אביב יוכל להפוך לאזור משגשג ופורח.
2 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
6,000 אוטובוסים ביום. התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בחודש יוני דרשו התושבים מהמשרד להגנת הסביבה לפעול נגד התחנה המרכזית ולהביא לסגירתה בשל זיהום האוויר והטלת המגבלות החדשות מהווה הישג מבחינתם. בשנת 2016 הוצא לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב צו סגירה שיפוטי, ומאז אישר בית המשפט 13 פעמים את הבקשות לעיכוב הצו. במאי האחרון הודיעו שירותי הכבאות לעירייה, שוב, כי הם מסרבים להמליץ לתת רישיון עסק לתחנה בעקבות אי-ביצוע דרישותיהם.
על פי המסמך, "עם סיום הגשת הראיות לבקשת המחלקה הפלילית, תוחזר המלצה לכתב אישום להמשך טיפולם". במקביל, מפקד המחוז בכבאות יחליט אם לתת ארכה של שלושה חודשים לביצוע הנחיות הכבאות. גורם הבקי בפרטי המקרה אמר אז ל-ynet כי "אם תפרוץ שריפה באחת החנויות, מערכות הכיבוי עלולות לקרוס".
כמו כן, במענה לשאילתה של ח"כ מיקי חיימוביץ', חשף באחרונה משרד הבריאות כי נכון לשנת 2016 תחלואת הנשים בסרטן בדרום תל אביב גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות. בכלל העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים. למרות הנתונים המדאיגים, אף אחד לא בחן מה גרם לתחלואה הגבוהה ושר הבריאות יולי אדלשטיין הציע לאחרונה סיבה: "הנשים בדרום תל אביב מעשנות יותר".
אדלשטיין הוסיף: "אין היגיון ביולוגי בכך שחשיפה לזיהום אוויר בקרב אלו שגרים באזור התחנה המרכזית תוביל לעודף במקרים של סרטן הריאה אצל נשים בלבד ולא בקרב גברים", הוסיף. "הסבר סביר יותר הוא שוני בשיעורי העישון בין נשים שמתגוררות באזור התחנה המרכזית לנשים שמתגוררות באזורים אחרים של העיר". במענה לשאלת ynet, נמסר עוד מהמשרד כי אין להם אף נתון בנוגע להרגלי העישון בתל אביב לפי שכונות.