6 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
צו סגירה שיפוטי הוצא ב-2016. התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
ליקויים קשים נמצאו בתפעול התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, שכנגדה קיים צו סגירה שיפוטי. כך עולה ממסמך שהגיע לידי ynet. על פי המסמך, שעליו חתום סגן מנהל אגף הפיקוח בעיריית תל אביב, עיקר הליקויים נוגעים לתחום הכיבוי.
בשנת 2016 הוצא לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב צו סגירה שיפוטי, ומאז אישר בית המשפט 13 פעמים את הבקשות לעיכוב הצו. במאי האחרון הודיעו שירותי הכבאות לעירייה, שוב, כי הם מסרבים להמליץ לתת רישיון עסק לתחנה בעקבות אי ביצוע דרישותיהם. על פי המסמך, "עם סיום הגשת הראיות לבקשת המחלקה הפלילית, תוחזר המלצה לכתב אישום להמשך טיפולם". במקביל, מפקד המחוז בכבאות יחליט אם לתת ארכה של שלושה חודשים לביצוע הנחיות הכבאות.
גורם הבקיא בפרטים סיפר ל-ynet כי מדובר בסאגה בת 20 שנה שבמהלכה נמנעת הנהלת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב מלבצע את הפעולות הנדרשות על פי חוק על מנת להגן על הנוסעים והעוברים בתחנה. "בשנים אלו היו אבני דרך וקביעת יעדים להתקנה של מערכות מצילות חיים כמו גלאי עשן ומתזים וכשמבקשים לחדש את רישיון העסק, בכבאות מסרבים כי אין את כל המערכות האלו והעירייה פועלת מול בית המשפט לניהול עסק ללא רישיון", ניתח את המצב הגורם.
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
"אין תחנה אחרת להעביר אליה נוסעים, זה המלכוד". התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: תומי הרפז)
לדבריו, "בחמש השנים האחרונות הוחלפו הנהלות והותקנו מערכות בשטחים הציבוריים אבל לא בקרב חלק גדול מהעסקים והנכסים במתחם. הלאקונה היא ששריפה יכולה לפרוץ בעסק כזה מהצתה או מכשל חשמלי או כל גורם אחר, והיא עלולה להתעבות ולגדול כך שהמערכות בשטחים הציבוריים יקרסו ולא יצליחו לעצור אותה. לכן מסרבים לתת רישיון עסק".
הגורם הוסיף כי "העירייה בתהליכים שנים נגדם אבל אין תחנה אחרת להעביר אליה נוסעים וזה המלכוד. הרי העירייה יכולה לשתק בעל עסק אחרי דקה ופה יש אירוע עם מתחם שהיא לא רוצה לסגור אותו כי הוא משרת אותה והיא נמצאת בפרדוקס: לא יכולה לאפשר לו להיות עבריין ומצד שני לא רוצה לסגור אותו, אז היא תובעת אותו ובחוץ מגיעים לפשרות ודחיות כבר 20 שנה. בעלי התחנה מבינים את המלכוד ומנצלים אותו".
עו"ד אילן בומבך המתמחה במשפט המנהלי אמר כי "מדובר בדבר מאוד בעייתי. יש פה גרירת רגליים מדאיגה מצד הרשויות. יש פה עסקים שמסכנים חיי אדם. המשמעות שלא ממלאים את דרישות הכיבוי, קשה להגזים בחומרה. ניתן גם להוציא צו סגירה מנהלי על ידי העירייה. התמונה מטרידה ומדאיגה וצריך לפעול באופן נחוש ומהיר".
6 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
"אם תפרוץ שריפה באחת החנויות מערכות הכיבוי עלולות לקרוס". התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בומבך אמר עוד כי "צריך להבין: מדוע אושרו הבקשות לעיכוב הצו? האם העירייה הסכימה לכך? אי קיום צו שיפוטי, עבירות חמורות מאוד, ניתן סירוב של כיבוי אש בגין אי ביצוע דרישות, כל זה מחייב אכיפה נחושה, מהירה ויעילה של הרשויות. מדובר בדיני נפשות. קשה להבין למה כשיש סירוב של שירותי הכיבוי ממרץ, העסק עדיין פועל. אין כאן עניין של מקצה שיפורים והפגנת רחמנות כשמדובר בחיי אדם".
מטה המאבק בתחנה המרכזית וחברת מועצת העיר שולה קשת מסרו כי "מדובר בניצול ציני של מציאות שהיא פרי מדיניות לפיה לא יסגרו את התחנה המרכזית כל עוד אין חלופות וכך גם נמנעים מלהשקיע כסף במבנה המפלצתי והמוזנח של התחנה שעלול להפוך למלכודת מסכנת חיים. במצב הקיים חיי הנוסעות והנוסעים הם הפקר. חלילה אם תפרוץ שריפה, מה יהיה? על מה אנחנו משלמות ומשלמים 40 מיליון שקל בשנה מכספי המסים? מדובר בסכום עתק שמשרד התחבורה מעביר כל שנה לחברת התחנה המרכזית עבור דמי שימוש וזאת במקום להיפרד ממנה ולעבור למסוף הלוחמים".
עוד נמסר: "יש כאן עבירה בוטה על החוק. לאף עסק קטן ובינוני העירייה לא תאפשר לעבוד ללא אישורים מהגורמים השונים וללא רישיון עסק. האם יש חוק אחד לאזרחיות ואזרחי ישראל וחוק אחר לתחנה המרכזית? התשובה היא למרבה הצער, כן".

זיהום אוויר ותחלואת סרטן גבוהה

לאחרונה פורסמו ב-ynet נתוני התחלואה בסרטן בשכונות שסביב התחנה המרכזית. במענה לשאילתא של ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) חשף משרד הבריאות כי נכון לשנת 2016 תחלואת הנשים בדרום תל אביב גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות. בכלל העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים.

עוד עולה מהנתונים כי גם שיעור הגברים שמתגוררים באזור התחנה המרכזית ולקו בסרטן גבוה מאלו שגרים בשאר חלקי העיר, אבל לטענת המשרד ההבדל אינו מובהק סטטיסטית. הנתונים שנמסרו נוגעים אך ורק לאזרחים ישראלים שחלו בסרטן הריאה וגרים באזור התחנה המרכזית. לא מן הנמנע שמספר החולים גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים, מכיוון שבאזור התחנה המרכזית גרים אזרחים זרים רבים, בהם מהגרים ומבקשי מקלט, שאינם נכללים בנתונים הרשמיים של משרד הבריאות.
גם נתוני זיהום האוויר גבוהים וחריגים בסביבת התחנה המרכזית. בשנה שעברה נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, שסמוך לתחנה המרכזית, חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד שהתקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן, נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.
6 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
תומכת בפינוי התחנה המרכזית. גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
בשבוע שעבר הודיעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל כי בכוונתה להעביר החלטת ממשלה בכדי לפנות את התחנה. "דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל – גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר. אין סיבה מוצדקת לכך שתושבי דרום תל אביב יסבלו מזיהום אוויר גבוה המסכן את בריאותם. עלינו לקחת אחריות ולנקוט בצעדים לצמצום הזיהום באזור, למען בריאות התושבים", אמרה גמליאל.

למרות ההתחייבות, המבנה המוזנח לא שופץ

חרף הנתונים הקשים וגרירת הרגליים של הרשויות בטיפול בתחנה המרכזית, במשרד התחבורה לא ממהרים לפעול בנושא. במשרד תכננו תחילה לחתום על הסכם ארוך טווח עם נצב"א – החברה המחזיקה בתחנה המרכזית – להמשך הפעלת התחנה כמסוף אוטובוסים עד לשנת 2042. בעקבות לחצים הופחתה ההתחייבות ל-12 שנים ובהמשך, בעקבות עתירת התושבים לבג"ץ, ההסכם קוצר עוד לחמש שנים והעתירה נמחקה.
עם זאת, נראה כי במשרד התחבורה משאירים לעצמם פתח להאריך את ההסכם שאמור להסתיים בשנת 2024. ח"כ חיימוביץ' הפנתה שאילתה בנושא לשרת התחבורה מירי רגב. סגנה של רגב, אורי מקלב, השיב כי "למשרד לא מוכרת החלטה כי התחנה תיסגר בשנת 2024. אמנם תקופת ההתקשרות הראשונה עם חברת נצב"א הנוגעת להמשך השימוש בתחנה הוגדרה עד שנת 2024, עם זאת למשרד אופציות להארכה על מנת לתמוך בפעילות התחבורה הציבורית החיונית עד להשלמת תהליכי התכנון וההקמה של המתקן החלופי".
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב 1
התחנה המרכזית בתל אביב 1
המבנה נותר מוזנח. התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: יובל חן)
המתקן החלופי הוא מסוף מע"ר חולון שיוקם בסמוך לתחנת הרכבת בעיר, אלא שלדברי סגן השרה "האזור טרם אושר תכנונית (תב"ע) וקיימת התנגדות של עיריית חולון לפיתוח המתחם התחבורתי". במקום זאת, במשרדי הממשלה בונים על העברת צי האוטובוסים מדיזל לחשמל – מהלך שיפחית את הזיהום. בינתיים בישראל פועלים פחות מ-80 אוטובוסים חשמליים מתוך צי של 11,000 אוטובוסים.
במסגרת אותו הסכם התחייבה הנהלת התחנה המרכזית החדשה לערוך שיפוץ במתחם שיכלול קיצור גישה אל הרציפים בתוך התחנה, ריכוז מודיעין וקופות לטובת משתמשי התחבורה הציבורית, התאמות לתקני נגישות וארגון מחדש של התחנה. אלא ששנתיים וחצי חלפו מאז שנחתם ההסכם ואין זכר לשיפוץ במבנה המוזנח. במשרד התחבורה ובנצב"א לא השיבו לשאלת ynet – מה עלה בגורל השיפוץ המובטח.
6 צפייה בגלריה
אילן בומבך
אילן בומבך
עו"ד אילן בומבך
(צילום : ראובן קפונצ׳קי)
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "קניון התחנה המרכזית החדשה פועל כעסק ללא רישיון והאכיפה נגד בעליו נמצאת בהליך שיפוטי. להלן פירוט ההליכים נגד בעלי הנכס: לקניון התחנה המרכזית החדשה צו סגירה שיפוטי בתוקף מ-10 באוגוסט 2016. מאז כניסת הצו לתוקף אישר בית המשפט 13 בקשות לעיכוב הצו. עם תום תוקף הארכות ניתן לעסק היתר זמני עד ל-31 במאי 2019.
"ב-12 ביולי 2019 הוגשה המלצה לכתב אישום בגין אי קיום צו שיפוטי. ב-12 בנובמבר 2019 בוטל סירוב כיבוי אש וניתן היתר זמני לשלושה חודשים. ב-5 במרץ 2020 ניתן סירוב כיבוי אש בגין אי ביצוע דרישות. נכון להיום, ועם סיום השלמת הראיות לבקשת המחלקה הפלילית, תוחזר ההמלצה לכתב אישום להמשך טיפולם".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד עושה מאמצים רבים להעתקת מרבית פעילות התחנה המרכזית בתל אביב, לאזור צומת חולון. במסגרת זאת, מתוכנן לקום באזור, טרמינל מודרני ומתקדם שיספק שירותים לרוב הקווים הפועלים כיום בתחנה המרכזית בתל אביב.
"התחנה המרכזית החדשה בתל אביב החזיקה ברישיון עסק תקף עד לסוף 2019. מבדיקה שערך משרד התחבורה התברר כי המפקח החדש בנציבות הארצית לכבאות וההצלה, האחראי על מתחם התחנה המרכזית, סירב לאשר את רישיון העסק לשנת 2020, והציב דרישות חדשות למתן ההיתר לקבלת רישיון עסק. בעלי התחנה מילאו אחר כל דרישות נציבות הכבאות ומחזיקים בכל האישורים הנדרשים לקבלת רישיון עסק.
"לאור זאת, הודיעו הרשויות הרלוונטיות על כוונתן לאשר הארכה של שלושה חודשים נוספים, עד לקבלת רישיון העסק. אם אכן קיימת סכנה ברורה ומיידית כנטען בפנייה, סביר שרשות לכבאות, הייתה מורה על סגירת המקום ולא מאפשרת את הארכת הפעילות".
מחברת נצב"א לא נמסרה תגובה.