3 צפייה בגלריה
ד"ר חיים הירש מנכ"ל בית האבות אנוסי משה'ד
ד"ר חיים הירש מנכ"ל בית האבות אנוסי משה'ד
ד"ר חיים הירש, מנכ"ל בית האבות אנוסי משהד בהרצליה וצוותו
(צילום: יאיר שגיא )
נתוני התחלואה והתמותה הגבוהים בבתי האבות במהלך הגל הראשון הובילו להפקת לקחים: הקמת "מגן אבות ואמהות", מערך שמטפל בנושא מטעם משרד הבריאות. בהתאם לכך, ניתן היה לצפות שהמוסדות שבהם חיים הקשישים יהיו ערוכים להתמודדות עם הגל השני. אלא שהתפרצויות הקורונה בהם לאחרונה מעידות שדיירים רבים עדיין נמצאים תחת סכנה בריאותית.
מנהלי מוסדות גריאטריים ברחבי הארץ מרגישים שהופקרו וטוענים כי עדיין לא קיבלו הכשרה כיצד להתנהל מול המגפה. הם מספרים על כוח אדם חסר, על חוסרים בציוד מיגון ועל היעדר מוכנות בשעת חירום. "כשיש התפרצות בבית אבות זה מרגיש כמו שריפה בשדה קוצים", הם אומרים, "ומשרד הבריאות נתן לנו רק כוסות מים כדי לכבות אותה".
נכון לאתמול 1,040 חולי קורונה היו מאושפזים במחלקות הגריאטריות, אחרי שנוספו 55 חולים ביממה. "הגל הראשון תפס אותנו לא מוכנים", מסביר תא"ל יורם אזולאי, אחראי מוכנות בתי האבות בחורף במסגרת "ושמרת", ארגון שהוקם כדי להגן על הקשישים במוסדות הגריאטריים.
"למנהלי בתי האבות יש כבר ניסיון, אבל עדיין אין להם את כל הכלים והידע כדי לנהל אירוע של התפרצות. יש שיפור אצל משרד הבריאות ביחס לגל הראשון, אבל עדיין צריך למשל עוד ציוד מיגון. יש בעיה גם בידע של הצוותים: איך ללבוש ציוד מיגון? מה עושים כדי למנוע הידבקות בתוך המוסד? איך קולטים קשיש חדש? איך ממלאים את מחסן החירום? הסיפור הזה לא הולך להסתיים בעוד חודש".
3 צפייה בגלריה
ד"ר חיים הירש מנכ"ל בית האבות אנוסי משה'ד
ד"ר חיים הירש מנכ"ל בית האבות אנוסי משה'ד
(צילום: יאיר שגיא )
3 צפייה בגלריה
נטעלי מנהלת בית אבות נוף העמק
נטעלי מנהלת בית אבות נוף העמק
נטעלי בן, מנהלת בית אבות נוף העמק
(צילום: אירה רוזנטל )
נטעלי בן היא מנהלת בית אבות נוף העמק בנוף הגליל, שבו אירעה התפרצות לפני ימים ספורים. "אנחנו לבד במלחמה הזו", היא אומרת, "כל מנהל בונה לעצמו את המערך, אין תורת התנהלות מוכנה. במקרים רבים היינו צריכים לכתוב הכל לבד. ברור שאנחנו החוליה החלשה, שצריך לחזק אותנו, אבל לא עושים את זה. לא קיבלנו למשל הדרכה לגבי שימוש בציוד מיגון ובנייה של תהליך טיפול בתוך מחלקה בזמן בידוד".
ד"ר חיים הירש, מנכ"ל בית האבות אנוסי משהד בהרצליה, מוסיף: "חסרה נוכחות של משרד הבריאות בשטח, איתנו. אנחנו מדברים על 25 אלף קשישים. משרד הבריאות לא מספק מענה למצוקות". נחי כץ, מנהל איגוד בתי האבות, טוען ש"ציוד מיגון עדיין לא מחולק בצורה סדירה, לעיתים יש מחסור. בתי אבות נאלצים לחפש אותו בשוק הפתוח והעלויות גבוהות. הם לא יכולים להסתמך על המדינה".

תדרוך של פרופ' רוני גמזו
(צילום: לע"מ)

ערן שמואלי, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל, אמר כי "לאחר חצי שנה של משבר קורונה בישראל קיימת בעיית תקציב ופנינו בנושא זה למשרד הבריאות. בשל העובדה שיש התפרצויות בכל רחבי הארץ ובעיקר בערים אדומות שבהן קיימת עלייה בתחלואה הכללית, נוצר מצב שבו צוותים רפואיים שלמים נשלחים לבידוד ואין מי שיחליף אותם".
לדבריו, "ללא תקצוב הולם, המוסדות הגריאטריים ייכנסו למצוקה ממשית עד כדי כך שיאלצו להפנות את החולים לבתי החולים הכלליים ובכך יסתמו וימלאו את כל המחלקות, ובכך תוחמר מצבה של כלל האוכלוסייה בישראל. במחלקות המונשמים במוסדות הרפואיים - גריאטריים לא הועבר כל תקציב עד היום מפרוץ המגיפה. ישנם למעלה 500 מונשמים שיצטרכו להיות מפונים לבתי החולים הכללים בשל העובדה שיאלצו לסגור את המחלקות בהיעדר קבלת התקציב".
ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.