1 צפייה בגלריה
מירב כהן ואריה דרעי
מירב כהן ואריה דרעי
השרים דרעי וכהן
(צילום: ינאי יחיאל, אבי מועלם)
סוגיית נחיצות הסגר לאוכלוסיית המבוגרים, שעלתה לכותרות בשיאו של גל התחלואה הראשון בקורונה, מתחדדת שוב: במהלך ישיבת קבינט הקורונה שנערכה אתמול (יום ה') התעמתו שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) והשרה לשוויון חברתי מירב כהן (כחול לבן) בנושא.
ראש המל"ל מאיר בן שבת ופרופ' דב שוורץ מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע דחפו לצעדים דרסטיים ובכללם סגר מלא. פרופ' שוורץ, ראש צוות מומחים, אף הציע לעשות סגר על כל המבוגרים מגיל 67 ויותר.
בעקבות הדברים אמר שר הפנים דרעי: "זה רעיון טוב, צריך להשאיר את המבוגרים בבית עד אחרי יום כיפור, הם יקבלו את זה".
השרה כהן, האישה היחידה בקבינט הקורונה, הגיבה בכעס: "זה לא אחראי. צריך לבדוק את הנתונים ולא להסתכל על כל המבוגרים כאל מקשה אחת. לא רק הזקנים הם קבוצת סיכון. יש גם אנשים בעלי משקל עודף, מחלות ריאה וכדומה. יש כאן השלכות רוחב מסוכנות".
השרה כהן הוסיפה: "אנחנו מכתימים פה אוכלוסייה שלמה על לא עוול בכפה, אנו צריכים לנתח את הנתונים בצורה טובה יותר ולהבין מי בקבוצת סיכון ומי לא. אני מציעה שתנהגו יותר באחריות לפני שזורקים הצעות כאלה לחלל האוויר".

פרופ' שוורץ, לשעבר המדען הראשי של הוועדה לאנרגיה אטומית, טען בחודש שעבר בריאיון לאולפן ynet כי "מבחינה מתמטית אנחנו נמצאים שלושה שבועות מהגעה למצב שהמערכת קורסת", וכי "בעוד שלושה שבועות נגיע למצב של 320 מונשמים אם נמשיך בקצב הזה". ברקע יצוין כי נכון להיום עומד מספר החולים המונשמים בבתי החולים ברחבי הארץ על 110.
שוורץ הסביר אז כי סגר עשוי להיות הדרך המהירה ביותר למגר את ההתפשטות. סגר כללי, הוא ציין אז, מתפקד "כמו אקמול לילד חולה". לדבריו, "סגר הוא האופציה הנכונה מתמטית, היא הוכחה כיעילה בהקטנת מספר הנדבקים והחולים הקשים. אם אומרים שהולכים לסגר כללי אז צריך לעשות זאת בלי לשחרר פה ולוותר שם. עם זאת, אם לא רוצים להרוס את המשק, יכולים לצאת לעבודה כל האנשים שיכולים לעבוד - עד גיל 67 - ולחזור ב-8 בערב הביתה עד למחרת, ולהטיל סגר גם בסופי השבוע".
לדברי פרופ' שוורץ, יש לבקש מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל "להישאר בבית במשך כל החודש הקרוב. אפשרות אחת היא להוציא חוק, והאפשרות השנייה היא שנשיא המדינה, ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי יעמדו בפני העם ויגידו שזה הדבר היחיד שיציל אותנו".
בשבוע שעבר אמר פרופ' שוורץ לאולפן ynet: "צריך להיות בישראל סגר לא לשבועיים אלא לשלושה. במסגרתו בכל סוף שבוע, מיום שישי עד יום ראשון בבוקר יש סגר מוחלט. בנוסף, כל ערב לבצע סגר אחרי יום העבודה ולסגור את כל מקומות הבילוי והפנאי. ולבסוף לפנות לאוכלוסיית הוותיקים במדינה, מעל גיל 72, ולבקש מהם להישאר בבתים לאורך כל התקופה הזו. לא בכפייה".