האם סגר כללי הוא הפתרון היחיד להתפשטות נגיף הקורונה בארץ? 1,855 בני אדם נדבקו בנגיף הקורונה אתמול (ב') עד השעה חצות, ומחצות ועד 10 בבוקר היום, אובחנו עוד 333 חולי קורונה - כך עולה מנתוני משרד הבריאות. 260 בני אדם מאושפזים במצב קשה, שהם עשרה יותר מהקו האדום שהציבה הממשלה בדיוני ההגבלות.
פרופ' דב שוורץ מאוניברסיטת בן-גוריון, לשעבר המדען הראשי של הוועדה לאנרגיה אטומית, התראיין הבוקר באולפן ynet והסביר כי סגר עשוי להיות הדרך המהירה ביותר למגר את ההתפשטות. "אני מייצג קבוצה של חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון, ומבחינה מתמטית אנחנו נמצאים 3 שבועות מהגעה למצב שהמערכת קורסת. כרגע יש 80 מונשמים, ואנחנו מכפילים את זה כל 10 ימים, מה שאומר שבעוד 3 שבועות נגיע למצב של 320 מונשמים, אם נמשיך בקצב הזה".
פרופ' שוורץ מסביר כי הבעיה אינה המכשור הרפואי, ממנו יש בישראל, אלא הצוותים הרפואיים הנמצאים בחוסר: "מדינת ישאל מוכנה עם 300 עמדות מוכנות להנשמה, אך הבעיה היא לא המכונות אלא הצוותים הרפואיים. מחלקה של 20 חולי קורונה מונשמים מצריכה 20 רופאים ו-90 אחיות. חשבנו שלקראת החורף יהיה אפשר להכשיר עוד צוות רפואי, המלצנו על זה, אבל כרגע נראה שאי-אפשר ליישם זאת".
2 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לשוק הכרמל
מדידת חום בכניסה לשוק הכרמל
סגר כללי או הגבלת מבוגרים מעל גיל 60?
(צילום: מוטי קמחי)
סגר כללי, הוא מסביר, מתפקד "כמו אקמול לילד חולה". לדבריו: "סגר הוא האופציה הנכונה מתמטית, היא הוכחה כיעילה בהקטנת מספר הנדבקים והחולים הקשים. אם אומרים שהולכים לסגר כללי אז צריך לעשות זאת בלי לשחרר פה ולוותר שם. עם זאת, אם לא רוצים להרוס את המשק, יכולים לצאת לעבודה כל האנשים שיכולים לעבוד - עד גיל 67 - ולחזור ב-8 בערב הביתה עד למחרת, ולהטיל סגר גם בסופי השבוע".
פרופ' שוורץ מסביר כי אין מנוס מהטלת הגבלות בשלב הזה, ומוסיף גם את התנהלות מערכת החינוך: "הדבר הנכון יהיה לפתוח את הגנים ואת בתי הספר רק בתנאי אחד, שהוא קפסולות מלאות. רק בשבועיים שהיו בארץ קפסולות הייתה ירידה של חולים. ברגע ששחררנו את הקפסולות והבאנו את הילדים חזרה לבית הספר במלואם, היה אסון. כל מי שאומר שזה לא שייך לבתי הספר - טועה. בתי הספר הם זרע הפורענות".

החלופה הקשה לסגר הכללי

בנוסף, ולבד מהסגר המוחלט בסופי השבוע והסגר בימות השבוע החל בשעה 8 בערב, סבור פרופ' שוורץ שיש לבקש מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל "להישאר בבית במשך כל החודש הקרוב. אפשרות אחת היא", הוא מוסיף, "היא להוציא חוק, והאפשרות השנייה היא שנשיא המדינה, ראש הממשנה וראש הממשלה החלופי, יעמוד בפני העם ויגידו שזה הדבר היחיד שיציל אותנו".
גם פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הציע את אותה חלופה, שלדבריו "אינה טובה ואפילו מזעזעת, מפלה אוכלוסיות מסוימות לרעה, אבל עדיפה בהרבה על סגר, ותסיר מיידית את האיום על מערכת הבריאות".
בטור דעה שפורסם ב-ynet כתב פרופ' סגל כי "לא היינו צריכים להגיע למצב הזה. הממשלה קיבלה הרבה הצעות טובות". הוא הסביר כי ניתוח הסיבות בגללן מדינת ישראל הגיעה למצב הזה הוא אכן חשוב, אך מאוחר מדי לבלימת הגל השני הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
פרופ' ערן סגל, ראש צוות החוקרים ממכון ויצמן
פרופ' ערן סגל, ראש צוות החוקרים ממכון ויצמן
פרופ' ערן סגל
(מכון ויצמן למדע)
"אין עדות לכך שסגר בסופי שבוע יועיל, ואם כן - באיזו מידה", כתב בטור הדעה. "בתוך הערפל, אני מציע חלופה לסגר הכללי - בידוד מלא ככל שניתן על קבוצות הסיכון לתחלואה קשה מקורונה, למשל בני 60 ומעלה, והמשך ההגבלות על התקהלויות, למשל עד עשרה אנשים במקומות סגורים ו-20 במקומות פתוחים".
הטלת ההגבלה הזו על בני ה-60 ומעלה, לדבריו, "מסירה באופן מיידי את האיום של קריסת מערכת הבריאות, כי 80% מהחולים הקשים הם מעל גיל 60. קבוצות הסיכון גם ככה נזהרות וממילא נמצאות בסוג של בידוד. יתרון נוסף מרכזי הוא פעילות כלכלית מרבית, כולל המשך הפעלת מערכת החינוך והמשך עבודה של הורים לילדים קטנים".