זינוק בהיקף המבצעים החשאיים של חיל האוויר במסגרת "המערכה שבין המלחמות": כ-5,000 חימושי קרב מסוגים שונים נורו על-ידי מטוסי חיל האוויר בחמש השנים האחרונות במסגרת מה שמכונה בצה"ל המערכה שבין המלחמות (מב"מ), שבמסגרתה צה"ל משמיד אמצעי לחימה מתקדמים וחדשים, שבהם ישראל עלולה לפגוש במלחמות הבאות.
צה"ל גם פרסם היום תיעוד משתי גיחות יוצאות דופן שבוצעו בשנה האחרונה מטוסי הקרב של חיל האוויר, מחוץ לגבולות המדינה: טיסות בגובה נמוך מאוד כדי לחמוק ממכ"מי האויב ותדלוק אווירי בגובה דומה, באמצע הלילה. צפו בסרטון שבפתח הידיעה.
5 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35 "אדיר". גם הם משתתפים במב"מ
(צילום: AFP)
רוב המבצעים במסגרת המב"מ, שעל רובם ככולם ישראל לא נטלה אחריות, היו בזירה הצפונית וכוונו נגד ההתבססות האיראנית בסוריה ומול ניסיונות חיזבאללה לשפר את המערך הרקטי שלו, בדגש על דיוק הטילים. לצורך השוואה, 5,000 החימושים שנורו במבצעים אלה מאז שנת 2015 דומים בהיקפם לכמות חימושים שחיל האוויר מטיל במלחמה אחת, שנמשכת בין שבועיים לחודש.
בשש השנים האחרונות, נזכיר, ישראל לא חוותה מלחמה. זו תקופת שיא של שקט ביטחוני יחסי, בהשוואה לעשורים שקדמו לקיץ 2014. לפי מדיניות המב"מ, שימוש נרחב במבצעי תקיפה מעין אלה "פורס" למעשה את המלחמה השקטה על פני מספר שנים, ומונע תשלום מחירים של מלחמה ממשית: פגיעה בנפש של חיילים ואזרחים, נזק למשק ונזקים נפשיים ופיזיים רחבי היקף לאוכלוסייה ולתשתיות.
5 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
873 טילי נ"מ. ההגנה האווירית הסורית בדמשק
(צילום: AFP)
לפי נתוני חיל האוויר, בשלוש השנים האחרונות נורו מרב החימושים בגיחות במסגרת מבצעי המב"מ. 4,239 טילים ופצצות הוטלו ממטוסי חיל האוויר, בהן עשרות שהוטלו ממטוסי ה-F-35 החדשים של ישראל, המכונים בחיל האוויר "אדיר".
ומנגד, בשלוש השנים האחרונות נרשמה גם עלייה משמעותית במספר טילי הנ"מ שנורו על-ידי סוללות ההגנה האוויריות הסוריות - 873 בתקופה המדוברת, ביחס לשני טילים בלבד שנורו ב-2013. מנתוני צה"ל עולה גם כי 70% מהטייסים שלקחו חלק בגיחות המערכה הזו הם בשירות מילואים.

מכ"מים מתקדמים ושיפור יכולות: המב"מ של האויב

מנתוני צה"ל עולה עוד כי השנה, דווקא בשיאו של הגל הראשון של הקורונה, בצה"ל הגדילו את מספר מבצעי המב"מ. לצד זה, נרשמו מאות תקיפות תגובה גלויות של צה"ל וחיל האוויר בצפון בשנים האחרונות, בין היתר בעומק סוריה, שבמסגרתן סוכלו פיגועים והושמד שליש ממערך ההגנה האווירית הסורי.
אותו מערך נחשב לאחד הצפופים בעולם. מאז ההשמדה, בסיוע רוסי, הוא השתקם וחודש, גם בסוללות מתקדמות ומשמעותיות דוגמת S-300 מתוצרת רוסיה, שעדיין נשלטות במידת מה על-ידי חיילים רוסים.
5 צפייה בגלריה
זירת התרסקות ה-F-16 ב-2018. כמעט כל המטוסים חוזרים בשלום
זירת התרסקות ה-F-16 ב-2018. כמעט כל המטוסים חוזרים בשלום
זירת התרסקות ה-F-16 ב-2018. כמעט כל המטוסים חוזרים בשלום
(צילום: AFP)
במסגרת תחרות הלמידה בין השחקנים בזירה, מזהים בחיל האוויר סוג של מערכה שבין המלחמות גם מצד האויב. הדבר מתבטא ברכישה סורית של מכ"מים בעלי יכולת גילוי משופרת והעברת מידע בין השחקנים השונים בזירה על הפעילות הישראלית נגדם.
גם רמת המיומנות של חיילי מערך ההגנה האווירית של צבא סוריה השתפרה בצורה ניכרת מול פעילות חיל האוויר. כפי שמדווחים בסוריה מעת לעת, חלק מהטילים הישראליים מיורטים על-ידי המערך הסורי, שלפי שעה כושל פעם אחר פעם בהפלת מטוסים, זולת תקרית הפלת מטוס F-16 בצפון הארץ בשנת 2018.
בתוך כך, בחיל האוויר מתכננים השנה לסגור את אחד מגדודי הפטריוט, ולאחד את משגריו ומערכותיו עם גדוד נוסף של המערך, שיהיה אחראי על גזרות הגנה נוספות. עוד מתכננים בחיל הכחול לקצר בחצי שנה את מסלול ההכשרה של טייסי הקרב, מבלי לשנות את שלוש השנים של קורס הטיס. הקיצור יבוא לידי ביטוי בשלבי ההסמכה המתקדמים של הטייס לאחר הקורס, במטרה להגדיל את כמות הטייסים בחיל.
5 צפייה בגלריה
סוללת פטריוט צה"לית. אימונים נדחו
סוללת פטריוט צה"לית. אימונים נדחו
סוללת פטריוט צה"לית. אימונים נדחו
(צילום: AFP)
בחיל האוויר, כמו בצבא כולו, ממתינים לאישור תקציב המדינה וכבר בינתיים סופגים פגיעה בכשירות הכוחות: הטייסים, בינתיים, בניגוד למשבר של תחילת 2014, עדיין ממשיכים להתאמן, אך אימונים לכוחות ההגנה האווירית ולמערך הטכני בחיל שיועדו להמשך השנה – נדחו. תקציב החיל מסתכם השנה בכחמישה מיליארד שקלים וחצי, מתוך כ-32 מיליארד שקלים מתקציב הצבא.
בחיל האוויר מתכננים בין היתר להעביר בשנים הקרובות את בסיס הטכני להכשרות מחיפה לחצרים שבדרום, ולהזיז טייסות קרב ממחנה חצור שבשפלה לבסיס רמת דוד שבצפון, שם באוקטובר הקרוב צפויה להפסיק לפעול טייסת 117 של מטוסי ה-F-16.
לצד זאת, בחיל באים גם לקראת החיילים שמשפחתם נפגעה מהמשבר הכלכלי שפוקד את אזרחי ישראל. מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, הסיט שלושה מיליון שקל מתקציב התמריצים לאנשי קבע לסיוע לחיילים כאלו. בחיל האוויר מזהים כי חיילים רבים בשירות חובה ביקשו בעת האחרונה להישאר בבסיס ולא לצאת לחופשות בבית בעקבות שיקולי צריכת מזון.