אגד: אי סדרים בקשר עם חברות הבת
המבקר מצא אי תקינות בקשרים של אגד עם החברות בנות כמו הלוואות בעלים בשיעורי ריבית הנמוכים מאלה שהיא משלמת בגין הלוואות שלקחה מבנק מסחרי; כמו כן נמצא בסוד צולב בין אגד לבין אחת מהחברות בנות שלה
"הקשרים בין אגד ובין חברות שבבעלותה ובבעלות חבריה לא התנהלו באופן תקין על בסיס עסקי ראוי", כך קובע מבקר המדינה.
הביקורת העלתה, כי אגד מימנה לחברת הבת "אגד תחבורה ציבורית" הוצאות שוטפות, בלא שנכרת הסכם בכתב להסדרת תנאי התשלום בגין מימון הוצאות שוטפות אלו.
מטיוטת דו"ח של משרד רואי חשבון עולה, שאגד סבסדה את אגד תחבורה ציבורית, ובתקופה של מספר חודשים הסבסוד הסתכם בכ-459 אלף שקלים, אף שבנספח התחרות להסכם שבינה לבין הממשלה נקבע, שלא יתקיים כל סבסוד צולב בין אגד לבין חברה שלה.
עפ"י הדו"ח, אגד העמידה לרשות חברה בת נוספת שלה, "אגד היסעים", כמה הלוואות בעלים בשיעורי ריבית הנמוכים מאלה שהיא משלמת בגין הלוואות שלקחה מבנק מסחרי. להלוואות גם לא נקבעו מועדי פירעון.
בנוסף לכך, אגד נושאת בכל הוצאות שכרם של מנהל הכספים שלה ומנהל החשבונות הראשי שלה, המשמשים בתפקידים באגד החזקות.
אגד והרכבת הקלה
עוד עולה מהדו"ח, כי אגד הקימה חברת החזקות לצורך השתתפותה העתידית במכרזים למערכת הסעה המונית - רכבת קלה בתל אביב - וביוני 2003 העבירה לה את הזכויות בנכסי מקרקעין ששוויים כ-90 מיליון שקל, ועוד 92 מיליון שקל כתקבולים על חשבון הון מניות ללא בחינת היתרונות והחסרונות שיהיו לאגד מהקמת החברה וללא ניתוח כדאיות ההשקעה בחברת הבת.
בנובמבר 2002 התחייבה אגד לשלם דמי שכירות שנתיים בסך של 8.4 מיליון שקל בגין נכסי המקרקעין שהעבירה לאגד החזקות, שבגינם היא נשאה לפני כן רק בהוצאות פחת מבנים. הדבר נעשה על מנת שחברות הבת שלה יוכלו לגייס הלוואה מהציבור לתקופה ארוכה יחסית בריבית של כ-7.7%.
גם עם "אגד תיור" נרשמו בדו"ח המבקר מספר הערות. המבקר אומר כ י דו"ח רוה"ח שמינה משרד התחבורה מגלה כי אגד סבסדה את אגד תיור בשנת 2001 בסכום של כ-3.5 מיליון שקלים. עד מועד סיום הביקורת (דצמבר 2003) משרד התחבורה לא נקט צעדים כדי למנוע סבסוד זה, אף שחלפה כשנה מאז הוגש לו דו"ח סופי בעניין זה.
לדעת משרד מבקר המדינה, מאחר שאגד מקבלת תמיכה ממשלתית על בסיס הסכם עקרונות, ראוי שהקשרים בינה לבין חברות שבבעלותה ובבעלות חבריה יתנהלו כפי שסדרי מינהל תקינים מחייבים ועל בסיס עסקי כדי למנוע שימוש לא ראוי של אגד בכספי התמיכה שהיא מקבלת מהממשלה כדי להיטיב עם חברות אלה.
המבקר מציין כי ראוי שמשרד התחבורה יהדק את הפיקוח שלו על הקמת חברות בנות ונכדות בידי אגד, על העברת נכסי אגד לחברות החדשות ועל סדרי ההתחשבנות איתן, על מנת לוודא שאין סבסוד צולב בין אגד ובין החברות הקשורות אליה.
ראה ממצאים נוספים מדו"ח המבקר:
מפעל הפיס: ניגודי עניינים בצמרת
המועצה להסדר הימורים בספורט: ניגוד אינטרסים
חברת הפחם: תפקוד לקוי של הדירקטוריון
מקורות: התקשרויות בלא מכרז ורשיון
החברה לאוטומציה: עלות שכר המנכ"ל - 828 אלף שקל
אוניברסיטת ת"א: אי סדרים בפינוי שיח' מוניס
לור"ם: "טעם לפגם" ברכישת בית ע"י המנכ"ל
מבקר המדינה: משרד החינוך לא יודע כמה מורים צריך
מי מאשר ניסויים בבעלי-חיים? החוקרים