שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה בסנדוויץ'? מדריך להורה שעולה לכיתה א'
    המעבר הדרמטי מהגן לבית-הספר מכניס את המטבח לתמונה ואת ההורים למטבח. עכשיו אתם אחראים על התזונה של הילד לאורך כל היום. רמת הריכוז שלו תלויה בארוחת הבוקר שתתנו לו ואפילו בממרח שיהיה לו בסנדוויץ'. מלחיץ? הדיאטנית סמדר בן-נון נותנת טיפים להרגעה

    הילד שלכם ידקלם בשבוע הבא "שלום כיתה א'"? נגבו בבקשה את דמעות ההתרגשות ותערכו היכרות מחודשת עם המטבח. ככה זה, אם עד היום סמכתם על צוות הגן שיכין עבור הילד את האוכל, יגיש, יגוון ויקפיד שהוא יאכל, וכל תפקידכם הסתכם בדרך כלל בהתעניינות (אמיתית או מזויפת היטב) בתפריט המוגש - מעתה כאב הראש עובר למגרש הביתי שלכם.

     

    מ-1 בספטמבר תתחילו להתלבט בשאלות כמו: מה מורחים בסנדוויץ'? האם לשלוח עם הילד גם חטיף? אם הוא אוכל ארוחת בוקר גדולה, אפשר לוותר על ארוחת עשר? האם צריך עכשיו להקפיד שיאכל את כל אבות המזון בארוחת עשר אחת?

     

    סמדר בן-נון, דיאטנית ילדים במכבי שירותי בריאות, נותנת כאן עצות חשובות שכדאי לאמץ. קודם כל, היא אומרת, התזונה של כל ילד ובפרט של תלמיד בית-ספר, מתחילה בארוחת הבוקר שנאכלת בבית. "ברגע שהילדים מתחילים ללמוד, עולה החשיבות של ארוחת הבוקר. היא חשובה לריכוז ולמוח, וחשובה למילוי מצברי האנרגיה שמתרוקנים במהלך הלילה".

     

    ומה אוכלים בה? "זו יכולה להיות ארוחה קטנה וקלה שלא נמשכת זמן רב: קורנפלקס, פרוסת לחם או קרקרים יכולים להיות פתרון טוב. אם אתם מגישים לילד חטיפי אנרגיה, חשוב שתשימו לב שהם מכילים אחוז סוכרים גבוה, מה שנותן תחושת שובע לזמן קצר, בהשוואה לאכילת לחם, למשל", היא מפרטת.

     

    לא צריך לשאול את הילד

     

    הארוחה הבאה שתצטרכו לתכנן היא ארוחת העשר. כשהיו בגן, כל הילדים קיבלו את אותה הארוחה באותו הזמן, וישבו יחד סביב שולחנות משותפים, כך שגם המפונקים והבררנים אכלו. אבל בבית-הספר - כל ילד לעצמו. כל ילד עם המנה שהביא מהבית, בכיסא שלו, בזמן הקצוב שעומד לרשותו. כאן מתחילות הבעיות.

     

    "בבית הספר - יש ילדים שלא יאכלו או שיתעקשו לאכול רק לחם עם שוקולד", אומרת בן-נון. ומה עושים עם אלה? בן-נון ממליצה "לא לשאול את הילד מה הוא רוצה בסנדוויץ'. ילדים צריכים גבולות ולפעמים המגוון סתם מבלבל. צריך להציג שתי ברירות ולתת לילד לבחור ביניהן. הילדים בסך הכל מחפשים מסגרת".

     

    - ואיך מגוונים את תכולת הסנדוויץ'?

     

    בן-נון: "אפשר למרוח גבינות, שמכילות הרבה סידן. אם אין נטייה משפחתית לכולסטרול אפשר לשים גבינה צהובה שהיא לא לייט. הרבה ילדים אוהבים גבינה בולגרית וצפתית, אז כדאי לתת להם. אפשר גם למרוח חומוס ולהוסיף טחינה או פסטרמה, או להכין סנדוויץ' עם טונה, ואפשר גם לתת ביצים באופנים שונים: סלט ביצים, ביצה קשה או חביתה".

     

    - ואם הילד מתעקש על שוקולד?

     

    "לא נורא אם יום אחד בשבוע תכינו לו מילוי מתוק. אגב, זה לא חייב להיות רק שוקולד. אפשר למרוח חמאת בוטנים, ריבה, ממרח תמרים או חרובים".

     

    דאגו שהוא ישתה

     

    הבדל נוסף בין הגן לבית-הספר הוא בנושא השתייה. בעוד שבגן הגננת חילקה שתייה לילדים בשעות מסוימות והקפידה שישתו, בבית-הספר הם יצטרכו לסגל לעצמם "משמעת מים".

     

    מה אתם צריכים לעשות?

    • הסבירו לילד שעליו לשתות במשך היום.
    • בידקו שיש מספיק ברזיות או מתקני מים בבית-הספר.
    • הראו לילד ביום הראשון ללימודים היכן הם נמצאים.
    • דאגו שיהיה לו בילקוט בקבוק שתייה מלא בכל בוקר.

     

    בחלק מבתי הספר יש מכונות למכירת שתייה וחטיפים, פיתוי לא קטן. "צריך לקבוע לילד כללים לגבי אכילת חטיפים ושתייה ממותקת מהמכונות, בהתאם לכללים הנהוגים בבית", אומרת בן-נון, "ידוע לי שבבתי-ספר מסוימים ועדי ההורים הפעילו לחץ וגרמו להוצאת המכונות משטח בית-הספר".

     

    צלחת צהריים לחימום עצמי

     

    יש ילדים שאחרי בית-הספר ממשיכים לצהרון או למסגרת אחרת, וחובתנו כהורים מסתכמת בפיקוח על התפריט המוגש שם. אבל אם הילד חוזר מיד הביתה אחרי הלימודים, חשוב שיזכה לארוחת-צהריים מלאה ומזינה.

     

    בן-נון מפרטת: "ארוחת צהריים בריאה, כזו שגם מקנה תחושת שובע, צריכה לכלול מנה עיקרית חלבונית, שיכולה להיות בשר או קטניות – כלומר שעועית, אפונה, עדשים, חומוס גרגרי או סויה, ולצידה מנת פחמימות, כמו אורז, פירה או פתיתים. מומלץ להוסיף לארוחה גם ירק מבושל או חי בסלט. חשוב שהארוחה
    החמה תכלול מנה בשרית, שמעניקה חלבון וברזל, לפחות שלוש פעמים בשבוע.

     

    "אם ההורה משאיר לילד אוכל שהוא אמור לחמם לבד", היא ממליצה, "עדיף להשאיר צלחת שבה הכמות המדויקת. ילדים לא תמיד יודעים לווסת את הכמות המתאימה ויכולים לשים לעצמם יותר מדי או פחות מדי אוכל במנה".

     

    ואיך מגוונים להם כל יום את ארוחת הצהריים? מסתבר שזה לא ממש נחוץ. "לא חייבים לגוון. הרבה פעמים הילד דווקא אוהב את השיגרה של שניצל ופירה כל יום", מרגיעה בן-נון.

     

    לקראת פתיחת שנת הלימודים, מפעילה מכבי שירותי בריאות פרויקט להקניית הרגלים ואורח חיים בריא לילדים בשם "שלום כיתה א'". במסגרת הפרויקט מוזמנים מאות ילדים והוריהם לפעילות חווייתית, ללא תשלום, שבה לומדים על נושאים שונים בהם תזונה, בטיחות, עזרה ראשונה, בריאות השן, פעילות גופנית ועוד.

      

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים