שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בחורף חולים יותר? 8 מיתוסים על העונה הקרה
    האם באמת אנחנו חולים יותר דווקא בחורף, מה הקשר בין פעילות גופנית לקור ואיך לשמור על המערכת החיסונית? ד"ר איתי גל ושירלי קטרון, רוקחת סופר-פארם, עושים סדר

    קר, גשום וחורפי - וכולנו עמוסי מידע לגבי שמירה על המערכת החיסונית שלנו. החל מ"תלבישי את הילד, הוא יתקרר" דרך "אל תעמיסו עליו חיסונים בבת אחת" ו"תנו לילדה ויטמין C". אבל האמת היא, שבמרבית הפעמים, אמרות השפר האלו הן מיתוסים שגויים, שעלולים לסכן את בריאותכם ובריאות הילדים.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    קיראו עוד בערוץ פארם נט

    האוזניים כואבות? הסיבות והטיפולים שיעזרו 

    כאבי גרון: למה זה כואב - ומה הטיפול?

    השיעול מטריד: מתי הוא מסוכן - ואיך לטפל?

      

    1. קור וגשם גורמים להצטננות

    ממש לא

     

    הצטננות ושפעת הן תהליכים דלקתיים של דרכי הנשימה העליונות בעיקר (אף, לוע, קנה נשימה), שנגרמים לרוב על ידי וירוסים. הדרך היחידה להידבק בווירוסים האלה היא באמצעות מגע עם רסיסי רוק או נזלת של אדם נגוע.

     

    קור או הירטבות לא גורמים להצטננות, וקור גם לא מחליש את המערכת החיסונית. לראיה, בחצי כדור הארץ הצפוני, כמו מדינות סקנדינביה, שיעור התחלואה בשפעת ומחלות חורף אינו גבוה יותר, למרות הקור העז.

     

    מדוע, אם כך, הצטננות שכיחה יותר בחורף? משתי סיבות עיקריות: האחת, הנגיפים חובבים מזג אוויר קר; השנייה, החדרים הסגורים, חוסר האוורור והקרבה אחד לשני מגבירים את העברת הנגיפים מאדם לאדם.

     

    שירלי קטרון, רוקחת סופר-פארם, מוסיפה כי מניעת הדבקה באמצעים שונים חשובה מאוד כדי להימנע ממחלות החורף. בין האמצעים שהיא ממליצה עליהם: שטיפת ידיים, ניתן להיעזר בג'לים המכילים אלכוהול, לא לשתות מכוסות של אחרים ולנסות להקפיד על שימוש אישי בציוד כמו מוצצים, כוסות ועוד בקרב ילדים ותינוקות.

     

    בנוסף, רצוי להשתעל ולהתעטש לא לכף היד אלא למרפק, ובכל מקרה, לשטוף את הידיים לאחר מכן. גם מגע בחפצים שכולם משתמשים כמו מקלדת וטלפו, יכולים להיות מצע פורה לחיידקים ורצוי לנקות אותם אחרי כל שימוש. קיימים מגבונים המכילים אלכוהול, ניתן להשתמש בהם למטרות הללו.

     

    מה באמת גורם להצטננות? ( צילום: shutterstock ) ( צילום: shutterstock )
    מה באמת גורם להצטננות?( צילום: shutterstock )

     

    2. נזלת צהובה או ירוקה דורשת אנטיביוטיקה

    לא בהכרח

     

    נזלת כזו יכולה לסמל את סיום מחלת ההצטננות. נזלת ויראלית מתחילה לרוב כנוזלית ושקופה, והופכת ליותר ויותר צמיגה עד שהיא הופכת לירוקה או צהובה לקראת סיום המחלה.

     

    שימוש שלא לצורך באנטיביוטיקה גורם להתפתחותם של זני חיידקים עמידים שנגדם אין טיפול. שימוש באנטיביוטיקה לנזלת ירוקה ניתן רק אם הנזלת המרובה נמשכת עשרה ימים רצופים ללא הטבה.

     

    3. צריך לשתות דברים חמים כשיש כאבי גרון

    ממש לא

     

    כאשר ישנה דלקת בגרון, קיימת הרחבה של כלי דם בשל גיוס של תאי דם לבנים לאיזור הדלקת. שתייה של משקאות חמים, תגרום להרחבה נוספת של כלי דם, והחמרה של כאבים.

     

    לפיכך, מומלץ דווקא לשתות משקאות קרים ואפילו גלידה בכאבי גרון. אלה יכווצו את כלי הדם, יפחיתו מהבצקת ויקלו על הכאבים. קטרון מוסיפה כי כדורי מציצה ותרסיסים יכולים לעזור להקל על כאבי הגרון.

     

    4. ויטמין C עוזר לריפוי הצטננות

    ממש לא

     

    צוות חוקרים מהספרייה הלאומית באוסטרליה ומאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד, ניתחו 30 מחקרים שכללו 11,350 אנשים. מהמחקר עלה כי עבור רוב האנשים השפעת הוויטמין C לא הייתה משמעותית.

     

    אמנם היא הפחיתה את משך ההצטננות אצל כ-8 אחוז מהמבוגרים ו-13.6% מהילדים שנסקרו, אולם מאחר שרוב האנשים מצטננים כשלוש פעמים בשנה, אמרו החוקרים כי היתרונות היו זעומים.

     

    "לא הגיוני ליטול ויטמין C במשך 365 ימים בשנה, כדי להפחית את תסמיני ההצטננות", אמרו החוקרים, "אולם אצל אלה המצויים בלחץ נפשי, ויטמין C עשוי להפחית את הסיכון ללקות בהצטננות בכ-50%. עם זאת יידרשו מחקרים נוספים".

     

    לדברי קטרון, מומלץ להתייעץ עם הרוקח לגבי התוסף המתאים. "חשוב לציין כי מי שסובל מחומציות בקיבה וצרבות, מומלץ ליטול ויטמין c  בצורה של  אסטר - סי". בנוסף, אכילת פרי הדר או מזונות המכילים את הוויטמין כמו תות וקיווי, יספקו את המנה היומית המומלצת שלו.

     

    5. צריך לפצל חיסונים כדי לא להעמיס על הילד

    ממש לא

     

    הגוף מתמודד בכל רגע נתון עם מערכת חיסון פעילה ביותר המפעילה מיליוני נוגדנים וחלקיקי חלבונים. מתן חיסון אחד, שניים, שלושה ואפילו עשרה בבת אחת, כלל אינה מעמיסה על מערכת החיסון. להפך: פיצול חיסונים מעכב את ההגנה על הילד, וחושפת אותו למחלות זיהומיות שעלולות להיות קטלניות.

     

    6. אסור לבצע פעילות גופנית בקור

    ממש לא

     

    על פי מחקר שפורסם בכתב העת Sports and Exercise Medicine, בטמפרטורות קרות לא רק ששורפים יותר קלוריות בפחות זמן, אלא שהפעילות המאומצת בקור גורמת להפרשה מוגברת יותר של אנדורפינים, המסייעים לתחושת ה"היי" האופיינית לאחר פעילות גופנית.

     

    7. אין צורך במסנן קרינה בחורף

    ממש לא

     

    במהלך עונת החורף, כדור הארץ קרוב יותר לשמש, וחשוף ליותר קרני UV מזיקות. נוסף על כך, בערים מושלגות, מוגבר ההחזר של קרינת ה-UV מהקרקע אל העור, זאת משום שהצבע הלבן של השלג סופג פחות קרינה.

     

    לפיכך, סכנת הכוויות והנזק לעור גבוהים מאוד באיזורים מושלגים כמו אתרי סקי. לפיכך, גם בחורף, הקפידו להתמגן באיזורי שלג.

     

    8. שתיית אלכוהול תחמם את גופכם

    ממש לא

     

    אלכוהול גורם לתחושת חום, משום שהוא גורם להרחבת כלי דם בעור. אבל טמפרטורת הגוף הפנימית דווקא צונחת בעקבות שתיית האלכוהול.

     

    זאת ועוד: האלכוהול מונע מהשרירים לרעוד ולהפיק חום. מסיבה זו, אלכוהוליסטים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפותרמיה ושיעור התמותה אצלם מתת חום הוא גבוה מאוד.






     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לשמור על המערכת החיסונית בחורף
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים