שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    להגן על הילדים מפני נזקי החשיפה לשמש

    הקיץ כבר כאן ובאופן טבעי כולנו מבלים יותר שעות בחוץ. מה אפשר לעשות כדי לשמור על הילדים מפני נזקי השמש, וגם למה חשוב לא להימנע מהשמש לחלוטין?

    בשיתוף סופר-פארם

     

    עונת הקיץ היא עונה מבלבלת. חופש, ים, ובילויים, ומצד שני השמש קופחת ועלולה להזיק לנו אם לא נגן על עצמנו כראוי. מחקרים רפואיים מצאו כי בעוד ש-80% מהחשיפה לשמש מתרחשת עד גיל 18, זהו גם הגיל שבו לחשיפה לא זהירה יש השפעה מהותית על בריאות בשנות הבגרות.

     

    למעשה מספיק לסבול מכוויית שמש פעם או פעמיים בזמן הילדות כדי להכפיל את הסיכוי לסרטן עור בגיל מבוגר או להגדיל את הסיכוי לקוצר ראייה ואפילו לנזקים במערכת החיסון, מסביר ד"ר דורון כרמי מומחה באנדוקרינולוגיה ורפואת ילדים.

     

    לדבריו, איגוד רופאי הילדים בארה"ב ומשרד הבריאות ממליצים להימנע לחלוטין מחשיפת תינוקות עד גיל 6 חודשים לשמש, אולם גם פעוטות וילדים מבוגרים יותר יש לחשוף לשמש בצורה מבוקרת.

     

    קיראו עוד כתבות במדור פארם נט

     

    שירלי קטרון, רוקחת סופר-פארם, מסבירה כי קרינת שמש מורכבת מקרינה באורכים שונים. בין השאר, קיימת קרינה על סגולית וקרינה נראית לעין. קרני ה-A הן הקרניים הארוכות יותר, ואילו קרני B הן הקצרות יותר והן אלה הגורמות לנזק נראה לעין ומיידי.

     

    היא אומרת כי חשוב מאוד להשתמש במסנני קרינה לפני שיוצאים החוצה. "מסנני קרינה סופגים את הקרינה, ובעצם פועלים כמו מראה. הם קולטים את הקרינה אליהם ונספגים בשכבה העליונה של העור", אומרת קטרון.

     

    "בשימוש במסנני קרינה יש שתי בעיות עיקריות: איך לבחור את המסנן שיגן עלינו בצורה הטובה ביותר, וכמה ומתי צריך למרוח אותו על העור. כדי לבחור את המסנן המתאים צריך לדעת לקרוא את הסימנים נכון.

     

    "על כל המסננים מופיעות האותיות - SPF - sun protecting factor. כשהמספרים המופיעים ליד הכיתוב נעים בין 15 ל-100. משמעות המספרים היא מדד הזמן שבו העור מוגן מפני הסימן החיצוני הראשון לנזק - כוויה בעור. "זאת הסיבה שהמספרים מתייחסים אך ורק לקרינה המגיעה מקרני UVB".

     

    לא לשכוח משקפי שמש וכובע. הגנה מפני השמש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא לשכוח משקפי שמש וכובע. הגנה מפני השמש(צילום: shutterstock)

     

    ובנוסף למסננים - כיצד תפחיתו את נזקי החשיפה לשמש?

    ד"ר כרמי מסביר:

     

    צאו לפעילות בחוץ עם הילדים רק בשעות בהן השמש פחות חזקה, לפני 10:00 בבוקר או אחרי 16:00 בצהריים.

     

    הלבישו תינוקות עד גיל 6 חודשים בבגדים קלים, ארוכים ובהירים, כדי להקטין את אזורי החשיפה לשמש. שימו לב שבדרך כלל לא מומלץ למרוח קרם הגנה על תינוקות עד גיל 6 חודשים.

     

    אל תשכחו כובע.

     

    תינוקות וילדים מעל גיל 6 חודשים יש למרוח בקרם הגנה לפחות 30 דקות לפני החשיפה לשמש. מומלץ להשתמש בקרם הגנה המיועד לילדים מכיוון שאלו בדרך כלל אינם כוללים אלכוהול שעלול לגרום גירוי לעור.

     

    שימו לב שקרם ההגנה בו אתם משתמשים עמיד בפני מים ומסומן עליו שהוא בעל הגנה רחבה – כלומר גם כנגד קרינת UVB וגם UVA. רשויות הבריאות ממליצות להשתמש בתכשיר הגנה עם מקדם 15 לפחות, אולם מומחים ממליצים להשתמש עבור תינוקות במקדם של 30 לפחות.

     

    אל תשכחו לחדש את קרם ההגנה כל כמה שעות, בהתאם להוראות על גב התכשיר.

     

    אל תזניחו את העיניים – גם ילדים ותינוקות זקוקים למשקפי שמש. שימו לב שמדובר במשקפי שמש המגנים 100% נגד קרינת UV.

     

    הצד השלילי של הימנעות משמש

    ד"ר כרמי מסביר כי לשמש יש גם תפקיד חשוב בשמירה על בריאות תקינה. חשיפה של מספר דקות כל יום לשמש משחררת ויטמין 3 D, האחראי על ייצור רמות תקינות של סידן וזרחן בגוף ובכך מעודד בניית עצמות.

     

    בשנים האחרונות מחקרים מוכיחים כי לוויטמין 3 D תפקידים נוספים בחיזוק מערכות שונות בגוף, לדוגמה: ויטמין 3 D מקטין את הסיכוי לסוכרת נעורים, מסייע לקרישת דם, מועיל בהפחתת הסיכון לסרטן מסוגים שונים, מקטין את הסיכוי לחלות בשפעת ותורם לחיזוק המערכת החיסונית.

     

    מחסור בוויטמין 3 D עלול להופיע אצל אוכלוסיות שאינן נחשפות מספיק לשמש מסיבות שונות, לדוגמה: תינוקות, דתיים-חרדים שנוהגים ללבוש בגדים ארוכים ועורם אינו חשוף לשמש, אנשים בעלי רגישות לשמש שממעטים להיחשף לשמש, או אצל אנשים שגוון העור שלהם כהה ולכן עליהם להיחשף לשמש לפרק זמן ארוך יותר על מנת להגיע לשחרור כמות מספיקה של ויטמין 3 D.

     

    מחסור בוויטמין 3 D יכול להוביל לבעיות במערכת הדם, עצבים ובשלבי ההתפתחות של התינוק - מחלת הרככת הפוגעת בעצמות.

     

    כדי להימנע מחשיפת התינוק לשמש משרד הבריאות ממליץ לתת לתינוקות עד גיל שנה תוסף ויטמין 3 D במינון של 400 יחידות ליום, כמו למשל, טיפטיפות במינון של 2 טיפות ליום, הכולל 200 יחידות בכל טיפה. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הרופא.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    להגן על הילדים מפני חשיפה לשמש
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים