שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כך תדעו: האם אתם בלחץ - ומה יעזור
    לא ישנים טוב, סובלים מכאבי ראש, עייפים ובאופן כללי מרגישים פחות אנרגטיים. כל אלה יכולים להצביע גם על העובדה שאתם סובלים מלחץ. איך תדעו אם אכן זו הבעיה - ומה תוכלו לעשות כדי להתגבר

    בשיתוף סופר-פארם


    קצב החיים בשנים האחרונות הופך למהיר יותר, רוצים להספיק יותר, להרוויח יותר, מה שגורם לבני האדם להיות לחוצים יותר. לחץ יכול להיות במקרים מסוימים חיובי ולהניע לפעולה, אך גם ככזה, לאורך זמן הוא גובה מחיר יקר מהגוף.

     

    הגוף שלנו הן בהקשר הפיזי והן הרוחני, מושפע מחיי היום יום והאירועים שמתרחשים בחיינו. בהיבט הפיזי - מחלות שונות, חבלות, תופעות הקשורות לגיל, בין אם גיל מתקדם או גיל ההתבגרות. בהיבט הנפשי - תקופות עומס בעבודה, במשפחה, תקופות מבחנים, שחרור או גיוס לצבא, מצב ביטחוני, מצב כלכלי, היבטים הקשורים לזוגיות ועוד.

     

    במקרים רבים, המכנה המשותף לאירועים הללו הוא קיומו של לחץ. בדרך כלל הלחץ יופיע כתגובה לאירועים, אך בשלב מסוים, הוא יהפוך לגורם בעצמו לתופעות שונות ובמקרים מסוימים, לחץ גדול ולאורך זמן יכול לגרום למחלות. כך נוצר תהליך של מעגל קסם שמזין את עצמו.

     

    קיראו עוד כתבות במדור פארם נט

     

    כאב ראש. אחד הסימנים ללחץ (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    כאב ראש. אחד הסימנים ללחץ(צילום: shutterstock)

     

    מה זה לחץ?

    לחץ מוגדר כתגובה של הגוף למצבים מסוכנים, מצבים לא ידועים ומצבים משתנים. אך יחד עם זאת, לא ניתן לייחס ללחץ מאפיין אחד וברור, כיוון שאנשים מסוימים יגיבו ללחץ בצורה אחת, כאשר אחרים יגיבו בצורה אחרת. לדוגמה: יש אנשים שסובלים מלחץ וחרדה לפני בחינות או פרזנטציות בעבודה, בעוד אחרים אינם מתרגשים מכך.

     

    ניתן לחלק לחץ לשני שלבים – אקוטי וכרוני:

     

    אקוטי

    כאשר אדם צריך להתמודד כאן ועכשיו עם מצב מלחיץ, הגוף מערב את המערכות הרלוונטיות לטיפול במצב שנוצר ובדרך כלל אלו יהיו מערכת הנשימה, הלב, הדם, החיסון. מערכות אלו יעבדו ביתר, כאשר מערכות אחרות לדוגמא העיכול או הרוויה, יעבדו בחוסר.

     

    חשוב לשים לב, שהגוף שלנו לא יכול להיות במצב כזה לזמן ארוך מדי ולכן בסיום האירוע, הגוף יחזור למצבו הרגיל.

     

    מצב לחץ אקוטי אינו בריא לגוף, היות והוא דורש ממנו מאמץ אינטנסיבי מאוד ולאורך זמן, הגוף לא יוכל להתמודד איתו ובשלב מסוים יקרוס. לכן, חשוב להביא לסיום מצבים אקוטיים, בהקדם האפשרי.

     

    כרוני

    אירוע אקוטי יכול להימשך לאורך זמן ובמצב כזה הוא הופך לכרוני. לחץ כרוני יכול להופיע באופן עצמאי והוא קשה יותר לגילוי, כאשר העצימות שלו נמוכה יותר, אך הוא יופיע לאורך זמן רב יותר.

     

    חשוב לשים לב שגם לחץ כרוני יכול לגרום לבעיות בריאותיות שונות כדוגמת מחלות שונות, מצבי רוח, כאבי שרירים, בעיות לב, בעיות במערכת העיכול ועוד.

     

    האם לחץ יכול להיות חיובי?

    בהחלט. במחקרים שנעשו בשנים האחרונות העוסקים בהשפעותיו של לחץ על האדם, נמצא כי כאשר אנחנו מדברים על מצבים של לחץ מתון, הגוף שמפריש יותר אדרנלין, מביא לשיפור היעילות בביצוע משימות מורכבות, שיפור ביכולות הריכוז, עלייה ברמת המוטיבציה, שיפור הזיכרון וכך גם שיפור בהישגים בעבודה, בלימודים וכדומה.

     

    זווית אחרת שניתן להסתכל על לחץ בהקשר חיובי היא בכך שפעמים רבות, תגובת הגוף ללחץ מיידי מסייעת בגיוס משאבים חיוניים ובהתמודדות עם מצבים המהווים סכנה ואיום ממשי.

     

    איך נדע שאנחנו סובלים מלחץ?

    לחץ אמנם יכול להיות חיובי, אך בדרך כלל, לא לאורך זמן. בשלב מסוים, הגוף יתחיל לפתח התנגדויות ותסמינים שאינם רצויים וישפיעו באופן שלילי על הגוף.

     

    למרות זאת, ברוב הפעמים, ככל הנראה לא נדע לייחס את התופעות השונות לעובדה שאנחנו כבר הרבה זמן נמצאים במצב של לחץ. יכול להיות אפילו שניסינו לבדוק בעיה כזו או אחרת אצל רופא, אך לא נמצאו אי-אילו ממצאים החלטיים.

     

    סימנים ללחץ יכולים להופיע בהקשרים נפשיים כמו חוסר רוגע, הרגשת בדידות, מצבי רוח קיצוניים. סימנים אחרים יכולים להיות קוגנטיביים כמו פסימיות ופרנויה, יכולת שיפוט לקויה, בעיה בשליפת מידע.

     

    היבטים נוספים יכולים להיות פיזיים או התנהגותיים ויכולים להופיע בצורת כאבים, בעיות במערכת העיכול, אובדן חשק מיני, כאבים בחזה, סחרחורות והקאות, עייפות, היעדר או עודף תיאבון.

     

    לחץ יכול לגרום לחוסר או עודף של מערכות שונות בגוף, שישפיעו על התפקוד ובטווח הארוך יכולות להיות הטריגר ולהשפיע על מערכת העצבים, מערכת שריר שלד, המערכת האנדוקרינית, הקרדיו-וסקולארית, הנשימה, העיכול, החיסון, הרבייה וכד'.

     

    לא מצליחים להירדם בלילה. הלחץ יכול להשפיע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא מצליחים להירדם בלילה. הלחץ יכול להשפיע(צילום: shutterstock)

     

    בחנו את עצמכם: האם אתם סובלים מלחץ?

    האם אתה סובל מעייפות? קושי להירדם, שינה לא רציפה או סיוטים במהלך הלילה?

    האם אתה סובל מחוסר מוטיבציה?

    האם אתה סובל מכאבים פיזיים כגון: גב, ראש, בטן וכד', בתדירות גבוהה ללא הסבר רפואי?

    האם אתה סובל מרגשות שליליים כלפיך וכלפי הסביבה או עצבניים יותר מבעבר?

    האם אתם חורקים שיניים במהלך הלילה? קמים עם כאב ראש או כאב בלסתות?

    האם אתם חשים רעב מוגבר או מופחת?

    מרגישים מבולבלים, מתקשים להתרכז?

    מקפיצים רגליים או לחילופין מרגישים שרירים מסוימים בגוף קופצים ללא סיבה?

     

    אם התשובות לרוב השאלות היו חיוביות, כנראה שאתם חווים לחץ ומתח.

     

    מה נעשה על-מנת להירגע?

    קודם כל, קחו נשימות עמוקות.

     

    שימוש בצמחים עם סגולות הרגעה, אם באמצעות חליטות תה שונות, שילוב בתזונה שלנו או באמצעות תרופות טבעיות, המכילות תרכובות של צמחים כדוגמת וולריאן (כדוגמת נרבן).

     

    לדבר ולשתף ברגשות – אם החברים או בני/ות הזוג לא זמינים אז אפשר לפנות גם לברמן השכונתי, לקוסמטיקאית או לאיש מקצוע, שיתוף ה"צרות" שלנו ו"הוצאתם מהמערכת", מאז ומתמיד סייעה לשיפור הרגשתנו, כשם שאנחנו מוציאים קוץ מהיד. השיתוף מאפשר תמיכה והזדהות מהצד השני, שמוריד את מפלס הלחץ.

     

    שימוש ברפואה אלטרנטיבית – דיקור סיני, רפלקסולוגיה, טאי צ'י וצ'י קונג, טיפול מגע וכדומה, הוכחו כמשפיעים על המערכות העצביות בגוף ומאפשרים הורדת הטונוס השרירי, הזרמת דם ובכך גם סיוע בהורדת הלחץ.

     

    הביצועים שלנו יכולים להשתפר מאוד במצבי לחץ, כאשר אי קיומו של לחץ כלל, ישאיר אותנו אדישים וחסרי מוטיבציה. אך הדבר האחרון שתרצו לעשות הוא להתעלם מקיומו של לחץ ולפטור את הסיטואציה בטענה שזה שטויות והכל יהיה בסדר.

     

    בכל מקרה, חשוב להתמודד ולא להזניח, כי מצב מתמשך של לחץ הוא לא בריא ולאורך זמן יגרום לבעיות בריאותיות.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים