שתף קטע נבחר

השקרים שמאחורי חוק המרכולים

"עבודה בשבת היא תופעה חוצת מגזרים. רוב העובדים בשבת מאוגדים, ורובם מרוויחים יותר מהשכר הממוצע במשק. עבור עובדים רבים - כ-400 אלף - השבת איננה יום מנוחה. למה זה כך? כי אין אכיפה, ולכן הקרב הנוכחי על חוק המרכולים הוא פיקציה פוליטית שנועדה לשרת את יוזמיה. כך לא מייצרים שינוי"

"חוק המרכולים" של דרעי הוא בלוף. במצב שבו מאות-אלפי יהודים עובדים בשבת, חלק ניכר מהם באופן לא חוקי, גם אם יעבור החוק הזה לא ישנה כלום. הוא יהיה עוד חוק שלא ייאכף, והמסחר והפעילות הכלכלית בשבת ימשיכו לפרוח.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

אם דרעי וחברי הכנסת החרדים היו רוצים לשנות את המצב באמת, הם היו יושבים סופסוף עם שאר חברי הקואליציה וגם חברים מן האופוזיציה, ומגיעים לפשרה היסטורית שיש לה תוקף מוסרי והכרה רחבה בעם, כזו שהייתה מסדירה את אופיה של השבת במדינת ישראל. כפייה כוחנית של עוד חוק חסר תוחלת תשיג בדיוק את ההפך.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

  • מתי מסתיים צום עשרה בטבת - ומהו יום הקדיש הכללי?

    זו לא בדיחה: היהודים שמחרימים את ישראל/ אריאל כהאן

     

    הסטטוס-קוו בנושא השבת נשמר שנים ארוכות, למרות שחוקי השבת היו, ועדיין, חסרים מאוד. אבל בשנים האחרונות חל גידול מתמשך בהיקף הפעילות המסחרית בשבת. יותר מרכולים, קניונים וחנויות פועלים מחוץ לערים - ולאחרונה גם במרכזי הערים. פעילות זו מצטרפת לעוד ענפים שפועלים בשבת באופן מסורתי. התוצאה: עבור עובדים יהודים רבים - כ-400 אלף - בישראל השבת איננה יום מנוחה.

     

    לא כמו שחשבתם

    מקובל היה לחשוב כי העובדים בשבת משתייכים למעמד הנמוך ולעובדים המוחלשים, אבל נתונים חדשים שאספנו במכון הישראלי לדמוקרטיה, חושפים את העובדה שעבודה בשבת היא תופעה חוצת מגזרים ורמות סוציו-אקונומיות. מן הנתונים אפשר ללמוד שרוב העובדים בשבת הם עובדים מאוגדים, ושרוב משמעותי מהם (51%) מרוויחים יותר מהשכר הממוצע במשק.  

     

     

    חלק מן העובדים בשבת עושים זאת על פי חוק, אבל חלק ניכר מהיהודים שעובדים בשבת עושים זאת בניגוד לחוק. נתונים מדויקים באשר למספר העובדים שלא כחוק, אין - מאחר והפעילות המסחרית ופעילות הפנאי, כגון מרכולים, קניונים, בתי קולנוע, מוזיאונים, ותיאטרות - נעשית על פי היתר כללי והיקפה משמעותי (כ-25%-30% מהמסחר בישראל מתקיים בשבת, רוב מוחלט של פעילות הפנאי פועל בשבת).

     

    למה זה כך? הבעיה היא גם בחוקים החסרים אבל בעיקר באכיפה. אכיפת חוקי השבת מגוחכת הן ברמה הארצית והן ברמה המקומית. ב-2016 למשל הוטלו על ידי משרד העבודה והרווחה רק 11 קנסות על עבודה שלא כחוק בשבת. גם ברמה המקומית האכיפה לא משמעותית יותר, ורוב הרשויות פשוט לא רוצות לאכוף את חוקי העזר שלהן בנושא השבת.

     

    אפילו דרעי, אביר השבת הנוכחי, לא נקף אצבע להגביר את האכיפה כאשר הייתה בידו הסמכות לכך כשר הכלכלה. כך, גם אם יעבור חוק המרכולים - רשויות שיחליטו שלא לנקוט בפעולות אכיפה, יאפשרו למצב להישאר כפי שהוא כיום.

     

    קרב? פיקציה פוליטית

    לכן הקרב הנוכחי על "חוק המרכולים" הוא פיקציה פוליטית. הוא לא משקף דאגה לשבת אלא אינטרסים פוליטיים פנימיים צרים של חברי הכנסת יוזמי החוק.

     

    הנתונים הללו מוכיחים שוב את הצורך בדיון רציני ומהותי על הסדרה כוללת של סוגיית מנוחת השבת בישראל. המאבקים הפוליטיים סביב הנושא והחקיקה הספוראדית, כמו זו שמקודמת עתה, לא יועילו לכך. רק שיח פוליטי-חברתי רציני יכול להביא למציאת האיזון הנכון בין הערכים התרבותיים והדתיים שמייצגת השבת, ושמירתה במרחב הציבורי, והצורך לתת לאזרחים הרוצים בכך לבלות את יום השבת שלהם בדרך שבה הם בוחרים.

     

    • הכותב הוא מנהל מרכז לאום, דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה, ומרצה למשפטים במרכז האקדמי פרס.

  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דוד וינוקור
    ד"ר שוקי פרידמן
    צילום: דוד וינוקור
    מומלצים