שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עם ישראל שר: קרליבך עלה מברודוויי - לירושלים
    דניאל וייס שכח בכלל שהכיר את רבי שלמה קרליבך בילדותו, עד שהחל לכתוב את המחזמר "סול דוקטור" שעלה על במות ברודוויי ומגיע בקרוב לישראל. "הרבי המזמר" שתמך בהיפים, התרחק מהמיינסטרים והיה למוקצה בעיניי הרבנים - הפך אחרי מותו לכוכב גם בקרב לא-יהודים. "כל הגויים רקדו ושרו בלשון קודש 'עם ישראל חי'"

     

    "השמיעיני את קולך" - קצת אחרת    (צילום ועריכה: המחזמר "סול דוקטור")

    "השמיעיני את קולך" - קצת אחרת    (צילום ועריכה: המחזמר "סול דוקטור")

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ממש לקראת סוף הראיון עם דניאל וייס, המחזאי והבמאי של המחזמר על חייו של רבי שלמה קרליבך, אני שואל אותו בזהירות אם יצא לו פעם לפגוש את המנוח. "כן, הוא יצא עם אמא שלי שנתיים-שלוש".

     

    מה?

    "אחרי שהוריי התגרשו ולפני שרבי שלמה התחתן, אמא שלי, ברכה מנדלבאום, יצאה עם רבי שלמה שנתיים-שלוש. זה דבר שבכלל שכחתי ולא התייחסתי אליו. רק כשהתחלתי לכתוב את המחזמר, התחלתי להיזכר איך הוא היה מופיע בבית שלנו במוצאי שבתות. אחרי שהם נפרדו היא הפכה לחרדית הרבה יותר והקשר נותק".

     

    << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

     

    אבל הקשר של וייס לקרליבך לא נגמר שם: "בשנים האחרונות לחייו הקשר שלי עם רבי שלמה התחדש, גם כי התחתנתי עם מישהי שהייתה מאוד קרובה אליו - וגם כי המחותן של אמא שלי הוא הרב לייבל גרונר, מי שהיה מזכירו של הרבי מלובביץ'. הוא זה שאישר לי כי בתקופה שבה היה בחב"ד, רבי שלמה אכן נחשב לאיש ימינו של הרבי - ול'שליח' הראשון של חסידות לובביץ', למרות שבהמשך הוא הפך אצלם למוקצה".

     

    העובדה שהרב קרליבך גידל את שערו ואימץ אל ליבו את התרבות ההיפית, גרמה להתרחקות הרבי מלובביץ' (צילום: אורות) (צילום: אורות)
    העובדה שהרב קרליבך גידל את שערו ואימץ אל ליבו את התרבות ההיפית, גרמה להתרחקות הרבי מלובביץ'(צילום: אורות)

     

    חיבוק, סמים ורוק'נ'רול

    שלמה קרליבך, הרבי המזמר, האיש שהיה לאגדה עוד בחייו ולאייקון תרבות יהודי ברוח שנות השישים – הוא לב המחזמר "סול דוקטור" שעלה לפני כעשור והוצג בכמה הפקות - בהן על במות ברודוויי בשנת 2013 - ועניין ציבורים גדולים לא-יהודיים כלל ועיקר.

     

    עוד תרבות בערוץ היהדות :

     

    לצד השירים המיוחדים, מתורגמים לאנגלית (כך הפך "השמיעיני את קולך" משיר השירים ל"Let me hear you voices") – מגולל המחזמר, שמגיע כעת לסיבוב הופעות בישראל, את סיפור חייו של אבי מוזיקת הנשמה היהודית – לצד יחסיו הלא ידועים עם ידידתו, הזמרת נינה סימון.

     

    "למען אחיי ורעיי" - באנגלית    (צילום ועריכה: המחזמר "סול דוקטור")

    "למען אחיי ורעיי" - באנגלית    (צילום ועריכה: המחזמר "סול דוקטור")

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    שלמה (שלוימלה, בפי חסידיו) נולד בברלין בשנת 1925. אביו וסבו היו רבנים, ולכן בגיל 13 נשלח הילד שבלט בידענותו התורנית, ללמוד בישיבת פוניבז'. רגע לפני שיבשת אירופה נשטפה בדם היגרה המשפחה לארה"ב, והרב אהרון קוטלר בחר בצעיר המבריק להיות אחד מ-14 התלמידים הראשונים בישיבת לייקווד, שבהמשך הפכה לאחת הישיבות הגדולות והחשובות בעולם היהודי.

     

    בשנת 1949 החל קרליבך ללמוד בישיבת חב"ד בשכונת קראון הייטס שבניו-יורק, מקום מושבו החדש של מנהיג חסידות לובביץ' דאז, האדמו"ר הרב יוסף יצחק שניאורסון. בדצמבר 1949 - חודש בלבד לפני פטירתו של "הרבי הריי"ץ" - הוא קרא לשני תלמידים, לקרליבך ולזלמן שחטר-שלומי ועודד אותם לצאת לקולג'ים כדי להניח תפילין לסטודנטים יהודים ולקרבם ליהדות. כך למעשה הפכו השניים לשליחים הראשונים של חב"ד בעולם.

     

    גורו של שמחה

    אבל השיטה של קרליבך לקירוב יהודים וגויים ליהדות כללה, לצד מוזיקה חדשנית לשעתה, גם כיפוף הלכות חדשני לא פחות. בחב"ד התרעמו לגלות כי השליח הראשון של הרבי לא מתנזר משירה משותפת של גברים ונשים - וגם לא מחיבוקים בין שני המינים. העובדה שהרב קרליבך גידל את שערו ואימץ אל ליבו את התרבות ההיפית שתמכה בעישון סמים, גרמה להתרחקות האדמו"ר "החדש" של חב"ד, הלא הוא רבי מנחם מנדל שניאורסון, הלובביצ'ר.  

     

    מערכת יחסים מרתקת עם נינה סימון. מתוך המחזמר "סול דוקטור"    (צילום ועריכה: המחזמר "סול דוקטור")

    מערכת יחסים מרתקת עם נינה סימון. מתוך המחזמר "סול דוקטור"    (צילום ועריכה: המחזמר "סול דוקטור")

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ולמרות הביקורת החריפה מצד המחנה השמרני בעולם החרדי, הפך קרליבך למעין גורו שהפיץ את בשורת היהדות השמחה שמחבקת כל יהודי ויהודייה, תרתי משמע, גם אם הם לא מקפידים על כל המצוות. הוא נפגש והושפע מבוב דילן ובמיוחד מנינה סימון, שהכירה לו את מוזיקת הנשמה והגוספל האפרו-אמריקנית.

     

    כזכור, רק בשנת 1968 אסר בית המשפט העליון של ארצות הברית על הפרדה גזעית, אבל קרליבך וסימון האמינו באחוות המיעוטים: בין יהודים שסבלו משך מאות בשנים מאנטישמיות לאפרו-אמריקנים פליטי העבדות והאפליה.

     

    כסף מגלגל את העולם

    בדומה לגיבור שלו גם וייס (52), נקרע בין העולם החרדי לעולם התרבות האמריקני. מצד אחד הוא למד בישיבה, הוסמך לרבנות על ידי הרב הראשי של מונטריאול וכתב ספרי הלכה. מצד שני, עוד לפני שהיה בן 20 הוצגו מחזות שכתב בניו-יורק ובהמשך הפך לבמאי ולמפיק מצליח.

     

    דניאל וייס, האיש שמאחורי
    "המחזמר הוא למעשה ההיסטוריה של היהודים אחרי השואה". דניאל וייס, האיש שמאחורי "סול דוקטור"(צילום: פנינה רוזנטל)

     

    וייס: "לפני כ-12 שנים, בתקופה שבה עבדנו על המחזמר המצליח 'רנט', פגשתי את ד"ר ג'רמי צ'ס. הוא סיפר שהכיר את שלמה קרליבך, התפלל מדי פעם בבית הכנסת שלו ושאפשר ליצור סרט או מחזמר על חייו. שאלתי אותו אם הוא יודע מה הדבר הראשון שצריך - כסף. אז ד"ר צ'ס כתב צ'ק והתחלנו לעבוד על תסריט. חשוב להבין שיש הרבה אנשים שאפשר לעשות עליהם הצגה, סרט או מחזמר. ידענו שלרבי שלמה יש שירים יפים, אבל כדי להפוך את זה למחזמר צריך אלמנט של דרמה, מכשולים, ובמיוחד מכשולים פנימיים. היו לו כמובן חיים דרמטיים, אבל גם זה לא מספיק.

     

    "לתוך המחזה שילבנו את הסיפור הגדול על החיים היהודיים, התרבות והזהות היהודית אחרי השואה, כשאנחנו משלבים בזה את סיפור חייו. המחזמר הוא למעשה ההיסטוריה של היהודים אחרי השואה".

     

    איך מצליחה תרבות יהודית לאחר השואה לעניין לא-יהודים בעולם?

    "זו שאלה מצוינת, וגם אנחנו התלבטנו בהתחלה. בשנת 2010, אחרי כשנתיים שבהן המחזמר הוצג בניו-יורק, הגענו לניו-אורלינס. היה אולי יהודי אחד בכל התיאטרון, אבל לא היה כיסא ריק הופעה אחרי הופעה. כל הגויים רקדו ושרו בלשון קודש 'עם ישראל חי'.

     

    מתוך
    "נינה סימון הכירה לרבי שלמה את תרבות הגוספל והכנסיות והוא נדלק". מתוך "סול דוקטור"(צילום: Ken Jaques)

     

    "האמת שיש פה סיפור גדול על אדם שבכלל לא התחיל כמוזיקאי. רק בגיל 28 הוא התחיל להלחין, בגיל 29 הקליט ואז התחיל להופיע. הוא חיפש דרך חדשה להשפיע ופגש את נינה סימון, שאותה תגלם כעת אסתר ראדה.

     

    "גם סימון לא היתה במקור זמרת, אלא פסנתרנית. היא התחילה לשיר רק בגלל שרצתה להשפיע על העולם שלה והתרבות שלה. היא הכירה לרבי שלמה את תרבות הגוספל והכנסיות והוא נדלק. היא מאוד השפיעה עליו וזה סיפור אמריקני קלאסי על שני עולמות, האפרו-אמריקני והיהודי, שנראים מאוד חסרי קשר, לכאורה. אלא שבין קרליבך לסימון נוצר חיבור שגרם להשפעה עמוקה - הוא הפך לקול של דור התחדשות היהודית - והיא הפכה לקול של התנועה לזכויות לאזרח".

     

    הבת של שלמה והבת של נינה

    על אף מורכבותו של הרב קרליבך והדמות שמוצגת בהתאם, במשפחות נרשמה אהדה גדולה למחזה: "אמא שלי ראתה ותמכה", הוא אומר. "אנחנו כמובן רכשנו את הזכויות ממשפחת קרליבך, ונשמה ודליה מאוד תמכו ועזרו לנו עם אינפורמציה. אבל לא ידענו איך תגיב ליסה, הבת של נינה סימון.

     

    מתוך
    מתוך "סול דוקטור"(צילום: Ken Jaques)

     

    "כשהופענו בפלורידה ראיתי שהיא ממתינה בקופה עם אנשים נוספים והיה ברור שהם מאוד כועסים. הייתי בטוח שלמחרת בבוקר תחכה לי הזמנה לתביעה בבית משפט, אבל מיד אחרי שהמחזה הסתיים ראיתי שליסה מחבקת את השחקנית שמגלמת את אמא שלה, והן בוכות האחת על כתפיי השנייה. ליסה אמרה - 'דני, באמת באתי עם עורך הדין שלי, והתכוונו לעשות נזק, בגלל שחשבתי שאתה כמו כולם. אבל אחרי שהמחזה התחיל, ראיתי איך אתה מספר את סיפור החיים של אמא שלי בדיוק כמו שזה היה. כל הערב בכיתי ושרתי ביחד עם השחקנים'. זה היה הקומפלימנט הכי גדול עבורי".

     

    המחזמר "סול דוקטור" יועלה בבכורה במסגרת פסטיבל ישראל ירושלים (7-9/6) ויוצג במשך שישה שבועות בבית שמואל בירושלים

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים