שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    התפריט של הישראלים נחשף – כמה שומן אנחנו צורכים ביום?
    משרד הבריאות מפרסם את סקר התזונה של ישראל וחושף – כמה גרם שומן אנחנו צורכים ביום? כמה אחוז מהישראלים צורכים חלבון על פי ההמלצות? מהו המינרל שרק 4% מאיתנו צורכים בכמות הנדרשת וגם איך השתנתה כמות צריכת הפחמימות של הישראלים מאז שנת 2000?

    המרכז הלאומי לבקרת מחלות מפרסם החודש את הסקר הלאומי לגבי מצב הבריאות והתזונה של הישראלים, אשר מגלה עד כמה אנחנו מקפידים על יישום המלצות המומחים לתזונה בריאה.

     

    הסקר, שכלל כמעט 3,000 נשאלים בגילאי 18 עד 64, חושף כי 41% מהישראלים צורכים יותר שומן רווי מהמומלץ, הישראלי הממוצע אוכל ביום 42 גרם פחמימות פחות מאשר דווח בסקר הקודם שבוצע בשנת 2000 וכי רק 19% מהישראלים צורכים סידן בכמות הנדרשת.

      

    אישה וגבר (צילום: shutterstock)
    עודף משקל. כמחצית מהמשתפים סובלים(צילום: shutterstock)

     

    הסקר בוסס על שאלון וראיון אישי. בשאלון התבקשו המשתתפים להשיב על הרגלי האכילה והתפריט היומי שלהם. בראיון שיחזרו המשתתפים את צריכת המזון שלהם ב-24 השעות שקדמו למפגש. בנוסף התבקשו המשתתפים להשיב על שאלון שכלל 117 מזונות בו הם פירטו האם ובאיזו תדירות הם צורכים אותם.

     

    כמעט מחצית מהנסקרים, יותר מ-47% מהם, הוגדרו כבעלי עודף משקל. 17 אחוזים מהמשתתפים הוגדרו כסובלים מהשמנה. לכשליש מהמשתתפים בסקר נמדד היקף מותניים שהיה גבוה מהרצוי.

     

      ( )

    קיראו עוד:

    רוצים לרדת במשקל? תתחילו לאכול חלבון

    דיאטה: כמה קילוגרמים אמורים לרדת בשבוע?

    העודף העקשן: כך תורידו את 2-3 הקילוגרמים המיותרים

      

    קלוריות: ירידה בצריכת הקלוריות היומית

    חרף נתוני ההשמנה הלא מעודדים, מהסקר עולה כי צריכת הקלוריות היומית של הישראלי הממוצע היא בהתאם להמלצות המומחים – 1,657 קלוריות ביום.

     

    גברים בארץ צורכים בממוצע 1,923 קלוריות ביום בעוד הנשים צורכות 1,398 קלוריות. המדובר בירידה של כ-200 קלוריות בצריכת הקלוריות הממוצעת מהסקר הקודם שבוצע בין השנים 1999-2001.

     

    הישראלים שצורכים הכי הרבה קלוריות הם גברים בגילאי 18-34 עם ממוצע יומי של 2,139 קלוריות. לעומתם נשים בגילאי 45 עד 64 צורכות הכי מעט קלוריות – 1,268 קלוריות בממוצע ביום.

     

    הדס צימרמן, דיאטנית קלינית, מסבירה כי הפער בין נתוני ההשמנה של הישראלים וממוצע צריכת הקלוריות המתון, נעוץ לטעמה במגבלות שיטת ביצוע הסקר: "הנטייה הטבעית של כולנו היא לדווח על כמות מופחתת של מזון מאשר זו שאכלנו בפועל. לכן דיווח עצמי הוא תמיד כלי בעייתי. למרות זאת ניתן לראות שחלה ירידה בכמות הקלוריות הממוצעות לעומת הסקר הקודם, דבר שמצביע על עלייה במודעות הציבור לתזונה מאוזנת".

      

    הישראלי הממוצע צורך 61 גר' שומן ביום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הישראלי הממוצע צורך 61 גר' שומן ביום(צילום: shutterstock)

     

    שומן: הישראלים צורכים ב-37% מהמומלץ

    מנתוני הסקר עולה עוד כי הישראלי הממוצע צורך 61 גרם שומן ביום. גברים צורכים בממוצע 70 גרם שומן ואילו הנשים צורכות 52 גרם בממוצע. המדובר בירידה של 9 גרם שומן ביום לעומת סקר התזונה הקודם.

     

    32.5% מסך הקלוריות היומית של הישראלי הממוצע מקורן בשומן - נתון התואם את המלצות המומחים, לפיהן יש להקפיד כי שומן יהווה 20 עד 35 אחוזים מסך הקלוריות היומיות. חרף המספרים הממוצעים, יותר מ-37% מהישראלים צורכים כמות שומן מעל המומלץ.

     

    עוד עולה מהסקר כי הצריכה היומית הממוצעת של יותר מ-41% מהישראלים של שומן רווי היא מעל לכמות המומלצת. צריכת השומן הרווי בקרב הישראלים היא של 18.2 גרם, המהווים כמעט 10% מסך צריכת הקלוריות היומית.

     

    "כל ארגוני הבריאות העולמיים ממליצים על הגבלת צריכת השומן הרווי, אשר תורם לעליית הכולסטרול הרע בדם – גורם סיכון משמעותי לחלות במחלות לב ומחלות רבות נוספות", מדגישה צימרמן.

     

    פחמימות: כמחצית מהצריכה הקלורית היומית

    צריכת הפחמימות היומית של הישראלי הממוצע עומדת על 196 גרם, 42 גרם פחות מהנתון שנמצא בסקר שבוצע בין 1999 ל-2001.

     

    גברים, כך עולה מהסקר, צורכים בממוצע 225 גרם פחמימות ביום, בעוד שנשים צורכות ביום ממוצע 167 גרם פחמימות. פיתה, לשם השוואה, מכילה בממוצע כ-50 גרם פחמימות.

     

    הפחמימות מהוות כ-48% מסך הצריכה הקלורית היומית הממוצעת של הישראלים, בהתאם להמלצות התזונאים, לפיהן כדאי שבין 45% ל-65% מסך הצריכה הקלורית היומית יהיו מפחמימות.

     

    לחם מלא (צילום: shutterstock)
    צריכת הפחמימות של הישראלים - בהתאם להמלצות(צילום: shutterstock)

     

    חלבון: גברים צורכים יותר מנשים

    ממוצע צריכת החלבון היומית של הישראלים עומד על 72 גרם. גברים, כך עולה מנתוני הסקר, צורכים בממוצע כמות רבה יותר מחלבון מנשים – 85 גרם ביום לעומת  59 גרם ביום בקרב נשים.

     

    כ-18 אחוזים מסך הקלוריות של הישראלי הממוצע מגיעים מחלבון, כשההמלצות גורסות כי חלבון צריך להוות בין 15 ל-25 אחוז מסך הקלוריות היומיות. רובם המוחץ של הישראלים, כמעט 90 אחוזים מהם, צורכים חלבון בהתאם לכמות המומלצת.  

     

    הישראלי הממוצע צורך 14 וחצי כפיות סוכר ביום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הישראלי הממוצע צורך 14 וחצי כפיות סוכר ביום(צילום: shutterstock)

     

    סוכר: צורכים כ-14 כפיות ביום

    נתון מדאיג במיוחד אשר עולה מהסקר שביצע המרכז הלאומי לבקרת מחלות, הוא נתון צריכת הסוכר הממוצעת של הישראלים – 72 גרם סוכר ביום

     

    "המדובר בכ-14 כפיות וחצי של סוכר ביום", מפרטת צימרמן ומוסיפה: "ההמלצות גורסות שיש לצרוך בין 9 ל-11 כפיות סוכר שמקורו גם מסוכר רגיל וגם מפירות. ישנם ארגוני בריאות שאף ממליצים על צריכת בין 5 ל-9 כפיות סוכר ליום. תזונה עתירת סוכר קשורה קשר הדוק לסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם ומחלות מטבוליות ולכן יש להקפיד על צריכתו במידה מועטה".

     

    סיבים תזונתיים: צורכים פחות מהמומלץ

    הישראלים צורכים בממוצע 19 גרם סיבים תזונתיים ביום. 83% מהישראלים צורכים סיבים תזונתיים, אשר נמצאים בערכים גבוהים בעיקר בירקות, בפירות ובדגנים מלאים, פחות מהמומלץ.

     

    סיבים תזונתיים, כך מסבירה הדיאטנית, תורמים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ולספיגה מיטבית של המזון ומפחיתים סיכון לחלות במחלות של דרכי העיכול, לרבות סרטן.

     

    ירקות מבושלים (צילום: shutterstock)
    83% מהישראלים לא צורכים סיבים תזונתיים בהתאם להמלצות(צילום: shutterstock)

     

    סידן: בערכים גבוהים במוצרי חלב

    מנתוני הסקר עולה כי הישראלים צורכים ביום 585 מ"ג סידן, המצוי בערכים גבוהים במוצרי חלב, שקדים, דגים, טופו, שומשום וירקות ירוקים. על פי המלצות התזונאים יש לצרוך בממוצע בין 800 ל-1,000 מיליגרם סידן ביום.

     

    כמעט 81% מהישראלים, כך עולה מהסקר, צורכים סידן בכמות פחותה מהמומלץ.

     

    נתרן: כמחצית מוסיפים מלח למזון

    צריכת הנתרן, לעומת צריכת הסידן, היא גובהה מהמומלץ. הישראלי הממוצע צורך 2,735 מיליגרם נתרן ביום, וזאת מבלי להחשיב את המלח שהוא מוסיף לארוחה.

     

    על פי המלצות ארגוני הבריאות אין לחרוג מכמות של 1,500 מיליגרם נתרן ביום. כמעט 82% מהישראלים חורגים מההמלצה. מהסקר עוד עולה כי 46 אחוזים מהישראלים מוסיפים מלח למזון שלהם בעת האכילה.

     

    מינרלים: כשליש צורכים פחות ברזל מהמומלץ

    ישראלים צורכים 10.2 מיליגרם ברזל ביום, מעל המלצות המומחים לפיהן יש לצרוך בין 5 ל-8 מיליגרם ברזל. עם זאת כמעט 30 אחוז מהישראלים צורכים פחות ברזל מהנדרש.

     

    רק 4% מקרב הישראלים צורכים אשלגן בהתאם להמלצות. אשלגן הינו הכרחי לתפקוד תקין של מערכת העצבים ותהליך חילוף החומרים בגוף. מחסור באשלגן בדם יכול לבוא לידי ביטוי בעצירות, הפרעות בקצב הלב, עייפות, חולשה ותחושות נימול.

     

    אשלגן גם נמצא כמפחית סיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. מזונות עתירים באשלגן הינם בשר, קטניות, ירקות, בעיקר בברוקולי, בגזר, בעגבניות, בבטטות ובקישואים, בפירות הדר, מלונים ובננות, במוצרי חלב ובקטניות.

     

    אבוקדו - עתיר באשלגן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אבוקדו - עתיר באשלגן(צילום: shutterstock)

     

    כ-43% מהישראלים צורכים אבץ בהתאם למומלץ. תת צריכה של אבץ עשויה לגרום לנשירת שיער, דלקות בעור, פגיעה בראייה ופגיעה באיכות הזרע בקרב גברים. ערכים גבוהים של אבץ ניתן למצוא בבשר בקר, עוף ודגים וכן באגוזים, שקדים וקטניות.

     

    כמעט 55% מהישראלים צורכים פחות מגנזיום מהכמות המומלצת – בין 255 ל-350 מיליגרם ביום. בין סימני המחסור במגנזיום: התכווצות שרירים, נימול, עייפות וחולשה. מינירל המגנזיום, אשר משתתף בכ-300 תהליכים בגוף, מצוי בערכים גבוהים בקטניות, דגנים מלאים, סויה, שקדים, אגוזי קשיו, בוטנים, ירקות בעלי עלים ירוקים, קוואקר, אבוקדו ובננה.  

     

    ויטמינים: לא צורכים מספיק 

    הסקר מצייר תמונה מדאיגה יחסית לגבי הרגלי צריכת הויטמינים של הישראלים – רק כרבע מאיתנו צורך ויטמין A בהתאם להמלצות. 87% אחוזים מאיתנו צורכים ויטמין E מתחת לרצוי.

     

    צריכת ויטמין ה-D של יותר מ-92% מהישראלים הינה פחותה מהמומלץ. כמעט 60 אחוזים מהישראלים צורכים ויטמין C מתחת לערכים המומלצים ו-45% צורכים B12 פחות מהרצוי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כמה שומן אנחנו אוכלים ביום?
    צילום: shutterstock
    צילום: קרנית יהב-רק
    הדס צימרמן
    צילום: קרנית יהב-רק
    שלום דוקטור
    מומלצים