בעלי נכסים במתחם תיאטרון הבימה בתל אביב נגד תוכנית המטרו: בעלי זכויות בכיכר הבימה וברחוב מרמורק במרכז תל אביב הגישו היום (ה') לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) התנגדות להקמת תחנת המטרו המתוכננת בכיכר הבימה פינת שדרות רוטשילד, במסגרת קו המטרו 2M. לידי ממון ו-ynet הגיעו פרטי מסמך ההתנגדות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן וילצ'יק ושות', בעלי הנכסים טוענים כי מדובר בתוכנית שבראש ובראשונה "הורסת את כיכר התרבות של תל אביב" ופוגעת בייחודיות של שדרות רוטשילד, "על שדרת העצים ההיסטורית שבה, אשר נפגעת בפגיעה בלתי הפיכה".
2 צפייה בגלריה
תיאטרון הבימה
תיאטרון הבימה
תיאטרון הבימה
(צילום: אוראל כהן)
קו M2 כולל 22 תחנות בשבע רשויות מקומיות על ציר מזרח-מערב. הקו, שאורכו 26 ק"מ, מתחיל במחלף יוספטל שבצפון חולון ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב, ממשיך דרך הערים גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה בפתח תקווה.
הקו צפוי לעבור במוקדים מטרופוליניים חשובים, בהם בית החולים וולפסון בחולון, המכללה האקדמית תל אביב-יפו, אצטדיון בלומפילד, שוק הכרמל, חוף הים, תיאטרון הבימה, אוניברסיטת בר אילן וכן באזורי תעסוקה מתחם שרונה, מע"ר (מרכז עירוני ראשי) יגאל אלון/השלום ואזור התעשייה סגולה.
המתנגדים: מדובר בתוכנית שבראש ובראשונה "הורסת את כיכר התרבות של תל אביב" ופוגעת בייחודיות של שדרות רוטשילד, "על שדרת העצים ההיסטורית שבה, אשר נפגעת בפגיעה בלתי הפיכה"
במסגרת העבודות להקמת המטרו, יותר ממחצית מכיכר הבימה תופקע לטובת הקמת התחנה, ובנייני מגורים בציר מרמורק צפויים להפקעה או הריסה. לטענת המתנגדים, בהם בין היתר גם קרן מרדכי קריתי הפועלת לקידום תרבות ואמנות בארץ, התוכנית מאפשרת להפקיע את השטחים של בעלי הזכויות, באופן שמגלם "פגיעה קשה במקרקעין, כמו גם הריסת המבנים הקיימים עליהן. היא עוצרת כל בנייה אפשרית, והוראותיה מגלמות פגיעה קשה ובלתי מידתית בקניינן של המשיגות".
לטענתם, התוכנית ההתחלתית שתוכננה על ידי נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הממשלתית המופקדת על קידום תוכניות המטרו, הייתה אמורה לעבור בקטע של רחוב קינג ג'ורג' עד מחלף השלום, ישירות מתחת לרחובות דיזנגוף וקפלן, אולם תוואי זה שונה, והתחנה הועתקה לכיכר הבימה. אלא שעל הפי ההתנגדות, החלופה "נעשתה ללא בסיס ראוי".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אלי וילצ'יק
עו"ד אלי וילצ'יק
עו"ד אלי וילצ'יק
(צילום: דודי ארדון)

תגובות

מהות"ל נמסר בתגובה: "פרויקט המטרו הוא מהפרויקטים המורכבים ביותר שתוכננו במדינת ישראל, ולצד ההשלכות הרבות על הסביבה הבנויה ועל השטחים הפתוחים במרחב העירוני, מטרתו לתת שירות מיטבי למוקדי עניין עירוניים ומטרופוליניים במרכזי הערים הצפופות של גוש דן.
"הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה להפקיד את תוכנית קו M2 להשגות ולהערות הציבור. השיקולים לתכנון התוואי באזור היכל התרבות והבימה, והסיבות לשינויו בין הפרסום על הכנת התוכנית לפי סעיף 77-8 לחוק תכנון ובנייה לבין התוואי המוצע בתוכנית המופקדת הוצגו בהרחבה בפני הות"ל בעת הדיון.
"התוכנית מסמנת תחנה לתחבורה ציבורית ורצועת מתע"ן תת-קרקעית מתחת למגרשים סביב כיכר הבימה ורחוב מרמורק, אך אינה מסמנת את הבניינים להריסה מתוך הכרה בערך המירקם העירוני באזור זה. הליך שמיעת ההשגות נועד על מנת להעמיק בכל הסוגיות המוסדרות בתכנית, לטייב את התכנון ולשנות את הנדרש ככל שיימצא לנכון על ידי החוקרת שמונתה לשם כך והמלצותיה יועברו לדיון מליאת הות"ל".
מנת"ע נמסר בתגובה: "המטרו הוא פרויקט תחבורתי לאומי, שנועד לשרת את כלל תושבי מדינת ישראל. תכנון הקווים מהווה מלאכה מורכבת, הלוקחת בחשבון שורה ארוכה של מרכיבים, בהם אילוצים הנדסיים, הנגשת המטרו לנוסעים וקישוריות. בימים אלה דן הות"ל בהתנגדויות השונות לתוכניות, בסופן תכריע הוועדה על תוואי המטרו הסופי, אותו תוציא נת"ע לביצוע".