רננה מעבירה את לשונה על שפתיה במבט חושני. משקה לבן ניגר על פניה ועל שדיה. היא מעבירה אצבע בין שדיה ומלקקת ממנה כל טיפה. התיאור הזה, בגרסה כזו או אחרת, בוודאי נשמע לכם מוכר, ואתם יכולים כבר לשער במה מדובר. ובכן, צדקתם, מדובר בסרטון פרסומת לטבעונות עם חלב שקדים בתפקיד הנוזל הניגר. הסרטון הזה הוא חלק מסדרה של תמונות וסרטונים שעושה שימוש במיניות מוחצנת ובגוף הנשי על מנת להעביר את המסר “Vegan – the best taste”.
מי שעומדת מאחוריהם היא רננה לוי (35), אמנית ויוצרת תוכן, שהחליטה להפיקם באופן עצמאי ובמימון אישי, ולהפיץ אותם באמצעות המדיה החברתית. השימוש במיניות הכעיס אנשים מסוימים, ורננה אף סבלה מאלימות ומ"סלאט שיימינג" שהופנו כנגדה בעקבות הפרסום. אבל היא עומדת מאחורי יצירותיה בגאווה, ומסבירה את הסיבות לשימוש במיניות הנשית לצורך העברת מסרים, ומדוע אחיזת השדיים מהווה אקט טבעוני ופמיניסטי כאחד.
"רציתי באופן מודע לעורר פרובוקציה כשעשיתי את הפרסומות האלה", מודה רננה. "אבל מה רע בלעורר פרובוקציה? המציאות של בעלי החיים זועקת שיעזרו להם, אז כן, בחרתי לעשות את זה באמצעות שימוש בגוף שלי ובמיניות שלי. כשאני מעלה תמונה של טלה לפייסבוק הוא יקבל אולי לייק אחד מסכן, אבל כשאני מעלה תמונה שלי מחזיקה את הציצים מבעד לבגד גוף – אוהו מה שהתמונה הזאת עושה. אני לא מיתממת להגיד שלא ידעתי שזה ימשוך תשומת לב. ברור שידעתי שזה ימשוך תשומת לב, זאת הסיבה שעשיתי את זה".
אז את אומרת שהמטרה מקדשת את האמצעים?
"כן. אבל אני לא מבינה למה צריך לקדש את האמצעים. אין שום בעיה עם כך שאני מחזיקה את הציצים שלי, הם קדושים בעיניי מלכתחילה. הרי קיבלנו גוף, זה כלי וזה דבר יפה, אז למה לא להראות אותו, לחגוג אותו ולהשתמש בו? מעבר לכך, אני לא מכריחה אף אחד לעשות משהו בניגוד לרצונו. אני מגרה לטבעונות, אבל מה הבעיה בגירוי? ומה הבעיה במיניות? מיניות היא הרבה מעבר לסקס ולמה שאנחנו עושים איתה. אפשר להכניס תשוקה ועונג לכל דבר, לא רק למיטה, אלא גם לאוכל למשל".

2 צפייה בגלריה
רננה לוי
רננה לוי
רננה לוי. מה רע במיניות?
(צילום: tel aviver)

החיבור שאת מייצרת בין תשוקה ועונג לבין טבעונות, הוא מרענן ולא שגרתי בחברה שבה טבעונות נקשרה עם סגפנות.
"אני באה לגרות אנשים ולהראות להם את הצד הזוהר, הסקסי והשובב של האוכל הטבעוני, שאפשר ליהנות ושהכל בסדר, אף אחד לא מת, תרתי משמע. אני לא יכולה להתענג על משהו מת שעבר ייסורים ואלימות, ולמה לא להתענג עד הסוף מהאוכל? אני רוצה להראות שלא צריך לוותר על היצרים והחייתיות שקיימת בנו. זה לא דבר פסול ואנחנו יצורים מיניים. אם אפשר לשמור על החושניות והתאווה גם מבלי להתאכזר לבעלי חיים, אז למה לא?"
את מגיעה לאנשים באמצעות הפרובוקציה. האם כולם מצליחים לראות את המסר שעומד מאחוריה?
"לא כולם. יש צלם נשים שלא הצליח להבין מה אני עושה, ונתקע בשימוש שאני עושה בגוף שלי. הוא ממש כעס עליי וזלזל בדרך שבה בחרתי להעביר את המסר. חמוד, אתה מצלם נשים. אתה יכול לצלם נשים בשביל אופנה, אבל אני לא יכולה לצלם את הגוף שלי כדי להעביר מסר שחשוב לי? התפיסה הרווחת בחברה היא שאפשר להגיד לאישה איך להשתמש בגוף שלה, אבל אישה יכולה לבחור להשתמש בגוף ובמיניות שלה למטרות שונות - כדי להתענג על עצמה, לחגוג את עצמה או להעביר מסר של טבעונות, ולאף אחד אין זכות להחליט בשבילה".
נשמע שמטרתך היא להעביר מסר פמיניסטי לצד המסר הטבעוני.
"בהחלט. נשיות, מיניות וטבעונות קשורות זו לזו. אנחנו חיים במציאות שבה אנחנו מדכאים את הקול הנשי ושולטים בגוף הנשי, כפי שאנחנו מדכאים ושולטים בבעלי חיים. מעניין שיש גינוי חריף כלפי נשים שמזדיינות מתי ועם מי שבא להן, אבל אין מספיק גינוי למה שאנחנו מעוללים לפרות. למה להשתמש בגוף של פרה זה 'מוסרי' או מקובל, וכשאני בוחרת להשתמש בגוף שלי ובחושניות שלי זה לא מוסרי? הגוף שלנו הוא הנכס שלנו, וזאת צריכה להיות ההחלטה שלנו איך להשתמש בו. אני יכולה לגעת בציצים שלי כי הם שלי. הציצים של הפרה, לעומת זאת, הם שלה. אנחנו לא יכולים לנכס לעצמנו גוף של מישהו אחר ולהשתמש בו כרצוננו ולצרכינו".
באיזה אופנים חווית בעצמך את ההשתקה של הקול הנשי?
"אני עובדת כדוגמנית, וכשאני מפרסמת חזיות ובגדי ים אף אחד לא בא אליי בתלונות. אבל כשאני מפרסמת טבעונות עם בגדים, יש כאלה שרוצים לדכא ולהשתיק את הקול הזה. פייסבוק למשל כבר הסירה את הסרטון של חלב השקדים שהכנתי, בטענה שאני מפרה את כללי העירום של פייסבוק. את קולטת? אין שם עירום בכלל, אני מחזיקה את הציצי שלי מבעד לבגד גוף".

2 צפייה בגלריה
רננה לוי
רננה לוי
רננה לוי. "למה להשתמש בגוף של פרה זה 'מוסרי' או מקובל, וכשאני בוחרת להשתמש בגוף שלי ובחושניות שלי זה לא מוסרי?"
(צילום: tel aviver)

למה לדעתך פרסומת להלבשה תחתונה נתפסת כלגיטימית, אבל הפרסומת הסקסית שלך עוררה סערה?
"הפרסומות שאני עושה להלבשה תחתונה הן מאוד נעימות לעין כי אני לא באה לשנות סדרי עולם, אני יפה ושותקת. וכשאני מפרסמת טבעונות אני לא שותקת – אני משמיעה את קולי ואת דעתי, וזה לא תמיד נעים לכולם".
אני מודה שלא ציפיתי מאקטיביסטית פמיניסטית לפרסם הלבשה תחתונה. איך הסתירה הזאת מתיישבת אצלך?
"למה זאת חייבת להיות סתירה? אני מפרסמת הלבשה תחתונה אבל עושה רק מה שאני רוצה לעשות. ברור לי שיש נשים שמגדירות את עצמן פמיניסטיות ויגידו שמה שאני עושה זה סותר, אבל אני לא עושה דבר בניגוד לרצוני. גוף זה דבר יפה ואין עם זה שום בעיה כשזה נעשה מתוך הסכמה, בחירה ורצון אישי. הבעיה מתחילה כשמישהו מקבל את הפרסומת לחזייה אבל לא מקבל את הסרטון לטבעונות".
אלו תגובות קיבלת מהסביבה?
"הרבה אנשים היו בעד, פרגנו וחיזקו. היו גברים שכתבו לי שהם הופכים להיות טבעוניים, והרבה נשים כתבו לי 'הלוואי שהיה לי את האומץ והסקסיות שלך'. אבל היו כמה תגובות, בודדות אומנם, שהיו ממש קשות. היה טבעוני שבחר לכתוב לי שאני מבזה את המין הנשי, והייתה אישה שכתבה לי שאני צריכה להתבייש שאני אוחזת ככה בציצים שלי. זה לא גרם לי להתבייש, אבל זה כן גרם לי לשבריר שניה לכיווץ בלב. אתם שואלים 'איך את יכולה להשתמש בגוף שלך ככה?', ואני שואלת 'איך אתם יכולים לדבר אליי ככה?' מי אתם? היו גם גברים שאמרו לי שמה שאני עושה זה פורנו. הם הכניסו לתבנית מאוד ספציפית את מה שאני עושה".
נפגעת?
"לא. זה לא פוגע בי אלא מכעיס. זה גורם לי לרצות עוד יותר לקחת את הזכות להשתמש בגוף שלי, ולעשות מה שבא לי. אבל היה מקרה אחד שפגע בי מאוד: מישהו התחיל איתי בעקבות הסרטונים ורצה שאצא איתו. כשסירבתי הוא פתח קבוצה בפייסבוק עם גברים נוספים, שאליה הוא העלה צילומי מסך של התמונות שלי, והחווה את דעתו על הגוף ועל האיברים המיניים שלי בצורה שנועדה להשפיל. הוא רצה שאראה את ההשפלות האלה, אז הוא הכניס אותי לקבוצה ומיד הוציא אותי ממנה, כדי שאוכל לראות מה יש בה מבלי שאוכל לכתוב. הוא גם כתב שם שאם יאנסו אותי זה בגלל שאני הזמנתי את זה, וקרא לזה חוק רננה לוי".
אני כל כך מצטערת. זאת חוויה נוראית.
"למה הוא חושב שהוא יכול להשפיל אותי ככה ולהסית? למה הוא חושב שאם אישה מסרבת לו אז הוא יכול לעשות משהו נגדה? אף אישה לא מזמינה שיאנסו אותה, כמו שאף פרה לא מזמינה שישחטו אותה. וגם אם אהיה ערומה אני לא מזמינה שיחדרו לגוף שלי מבלי שאתן הסכמה לכך. אני לא סתם גוש בשר שלא מרגיש, שניתן לחלל אותו. זאת חשיבה מעוותת, מפחידה ומסוכנת, וצריך להוקיע אותה מהעולם הזה".
למה את עושה את זה? למה את צריכה להוביל את השינוי ולהעמיד את עצמך על קו האש?
"כי אם לא אני אז מי יוביל אותו? החשיבה של כולם היא 'טוב, אחרים יעשו את השינוי', אבל השינוי מתחיל אצלנו. אם אני רוצה שאנשים יחשפו לטבעונות אז אני צריכה לפרסם את הטבעונות, ולא מספיק לשתף בפייסבוק פוסט עם עגל. וזה לא פשוט, אהיה כנה איתך. לא פשוט להתמודד, לצד הפרגון והאהבה, עם הצד שמשפיל ובוחר לעשות דברים מאוד לא יפים. אני חושבת שלאותם אנשים מפריע משהו בעצמם, ותמיד כשיציבו לנו מראה לא נסכים להודות בכתמים של עצמנו אלא נאשים את המראה".