4 צפייה בגלריה
חלום רע
חלום רע
חלומות הם דרכו של הלא מודע לדבר אלינו
(צילום: shutterstock)

יש בקרים כאלה, שבעודי מתעוררת בחיוך אחרי שנת לילה מצוינת, אני מסתובבת לחבק את אשתי שתחיה ומוצאת אותה בפרצוף כועס. כשאני מנסה לברר מה הצליח לעצבן אותה בשעה כזאת, מסתבר שזאת אני שעצבנתי אותה, רק שזה בכלל קרה בחלום.
כולנו מכירים את החלומות המוחשיים האלה שמרגישים כמו מציאות וזולגים בטבעיות גמורה גם אל היומיום העירני שלנו. לא פעם אנו מוצאים את עצמנו מסתובבים עם מועקה אמיתית, או לחילופין עם תחושת פרפרים לא מוסברת, רק בגלל חלום שחלמנו בלילה. וזה לא קורה סתם. החלומות שלנו הם צוהר אל נבכי התודעה. הם מדברים איתנו ומספרים לנו בדרכם סיפור, שאם נדע להקשיב ולפענח אותו, הוא יוכל להפוך לכלי בארגז הכלים ההתפתחותי שלנו.
בבסיס הרעיון עומדת ההנחה כי החלומות שלנו הם בעצם התממשות הלא מודע המודחק שלנו, ולא בכדי הם משתחררים בלילה, כשהמודע סוף-סוף נרדם ויורד מהמשמר, והלא מודע, על חלקיו המודחקים, משתחרר לחופשי וצף מעל פני השטח.

4 צפייה בגלריה
כפיות
כפיות
הסיבה למשמעות העמוקה של החלומות נעוצה בגלים אליהם עובר המוח בזמן השינה
(צילום: מעיין בשן)

בתרבויות עתיקות אפשר למצוא התעסקות רבה בנוגע למשמעויות החלום, שלא לדבר על כך שמפרשי חלומות תפסו לא פעם עמדות מפתח בכירות בשלטון בשל הכוח הטמון בחלומות ופיענוחם. ואז הגיע פרויד, ואחריו גם יונג, שני הפסיכונליטיקאים שקידשו את חקר החלומות ופענוח השדרים הלא מודעים המועברים באמצעותם.
הסיבה למשמעות העמוקה הניתנת לחלומות נעוצה בגלים אליהם עובר המוח כשאנחנו נרדמים. כאשר אנחנו עוברים לשינה עמוקה, גלי המוח מאטים, וככל שאלה מאטים, כך התודעה הופכת פתוחה וחשופה יותר. זו גם הסיבה שבגללה כל אותן מחשבות מודחקות, מביכות, כואבות וקשות שלנו, שהמודע עובד כל כך קשה כדי להסתיר מעינינו במהלך היום, יכולות לפרוץ החוצה במחול שדים מסחרר.
בדומה לפנטזיות, שכבר דיברנו עליהן כאן לא מעט, לכולנו יש את השריטות המיוחדות שלנו, את המקומות העמוקים, הכואבים והלא פוטוגניים באישיותנו שהיינו שמחים להדחיק, או לשלוח לרילוקיישן נצחי בצד השני של הכדור. אלא שלתפישת המטאיזם, ההדחקות האלה הן בדיוק מה שאנחנו מחפשים. חקירת אזורים אפורים ולא מודעים במוחנו היא זו שמעניקה לנו הזדמנות מופלאה לריפוי והתפתחות עצמית. אז איך עובדים עם החלומות שלנו בשלושה צעדים פשוטים?

1. זהו את התחושה איתה התעוררתם

הרעיון הוא לא לבטל את החלום מחד, ולא להיכנס עכשיו לכל פרט ופרט מנגד. השאיפה היא אחת: לזהות את הרטט בחלום, את התחושה איתה התעוררנו, ועמה לעשות עבודה או לפחות היכרות בשלב הראשון, בבחינת "מה הלא מודע שלי מנסה ללחוש ולספר לי על עצמי".
כך שאם קמת בבוקר וחלמת שבן הזוג שלך בוגד בך, זה ממש לא אומר שכך הדבר. זוהי לא נבואה, מסר גבוה או חלום בלהה. זה בסך הכל איתות המזמין אותך לחקירה והתבוננות על חוסר הביטחון או אולי אפילו החשדנות המתקיימת בלא מודע שלך.

4 צפייה בגלריה
זוג במיטה
זוג במיטה
אין מצב שארדם אחרי הסיוט הזה
(Shutterstock)

באותה מידה, אם התעוררת אחרי חלום של מסיבת הוללות עם בני מינך, זה עדיין לא אומר שום דבר על העדפותיך המיניות. זה בסך הכל אומר שהתודעה שלך מתרחבת ומשחקת איתך במגוון של אפשרויות חדשות. במקום להילחץ אפשר פשוט לראות את החלומות כשער אל הלא מודע, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, גישה פתוחה ולא מצונזרת לאמיצים הנכנסים בשעריו.

2. אין צורך לזכור את כל פרטי החלום

בתחילת דרכנו הזוגית, אשתי הייתה מתארת לי כל חלום שלה באריכות ולפרטי פרטים עד שעוד רגע הייתי נרדמת שוב באמצע היום. אז בוודאי שאפשר לפענח כל פרט המגלם מסר בשפת החלומות האוניברסלית, אבל לתפישתי, וכך אני מנחה את תלמידיי המתקדמים ביותר, ממש לא חייבים לחזור ולספר את החלום שוב ושוב, או לרדת לפרטי פרטיו. התחושה איתה קמתם, התדר ששלט בחלום, הוא זה שרלוונטי עבורכם להתבונן ולחקור אותו הלאה.

4 צפייה בגלריה
אישה ישנה
אישה ישנה
נהלו יומן חלומות. זה יצייד אתכם במידע שתוכלו לעשות בו שימוש בהמשך
(צילום: shutterstock)

3. כתבו את החלומות מיד עם ההשכמה

אצלנו ליד המיטה, באופן קבוע, תמצאו שתי מחברות ועטים, כשעוד לפני הצחצוח אנחנו מתעוררות וכותבות לעצמנו את פלט המחשבה הראשוני. מאחר והיום אינו אלא השתקפות של הלילה, לאחוז בקצה החלום נותן לנו רמז מהותי על היום שהפציע, ומצייד אותנו במידע שיכול לשנות את כל מהלכו.
לסיכום, ככל כשתציפו את החלומות שלכם לרמת המודע ותעשו עימם עבודה, כך תגלו שלא רק החלומות שלכם מושפעים וחווים טרנספורמציה, אלא גם ההתנהלות במהלך היום משתנה בהתאמה. אם חלומות רדיפה הם הנישה שלכם, אט-אט הם יתמתנו ויירגעו. אם אלה פחדים זוגיים או אינטימיים שחוזרים על עצמם, תוך התבוננות ועבודה, הם יהפכו למפגשים חווייתים עם אוצרות מסקרנים בנפשכם החבויה.
ובפעם הבאה שאתם מתעוררים בבוקר ומוצאים לתדהמתכם את בן הזוג שלכם כועס עליכם בגלל מה שעשיתם בחלום שלו, הזכירו לו את מה שיונג אמר, לפיו כל חלום, גם אם הוא על מישהו אחר, הוא עדיין החלום של בעליו, והאחריות על הפענוח, כמו גם הריפוי, חלה עליו בלבד.
חלומות מתוקים שיהיו!
פריידי מרגלית היא מייסדת תפישת המטאיזם ועומדת בראשה של קהילת מרחב מודעות.