היום (10.1) הוא יום התודה הבינלאומי, יום שמוקדש כולו להוקרה, הודיה והערכת הטוב שסביבנו והטוב שניתן לנו. אמירת תודה נוגעת לרבדים מאוד עמוקים בנפש, והיא עומדת בליבם של מערכות היחסים עם הזולת. אבל רגע לפני שאנחנו רצים להעניק את התודות המשמחות והמרפאות שלנו, שווה שנכיר לעומק את המשמעות של אמירת התודה, ונלמד איך להשתמש בה ביום התודה, ובכל יום ויום מימות השנה.

3 צפייה בגלריה
זוג מבוגר
זוג מבוגר
"הודיה היא הצהרה פנימית שמתחייבת לראות את הטוב שכל הזמן סובב אותנו"
(צילום: Shutterstock)

התודה היא קודם כול בשבילי

כמו דברים רבים אחרים, גם התודה מתחילה בראש ובראשונה אצלנו פנימה, כך שלפני שנבחן אותה במישור היחסים, חשוב שנבין שהודיה היא עמדה אפשרית לחיים, הצהרה פנימית שמתחייבת לראות את הטוב שכל הזמן סובב אותנו, במקום להתעלם ממנו או לתת לו לחלוף. לפי העמדה הזו, שום דבר טוב שקורה לנו הוא לא מובן מאליו, ויש הרבה מאוד מקום להרגיש אהובים וברי מזל.
אם אתם חושבים שאמירת התודה נעשית אך ורק עבור זה שמקבל אותה, כדאי שתדעו שהיא משמעותית לא פחות עבור זה שמעניק אותה. ביום התודה הזה אני ממליצה להתחיל בשיחה פנימית שבה נשאל - על מה אני מודה? מה יש בי ובחיי שראוי להערכה? מה בי ובחיי אינו מובן מאליו? השאלות האלו יעזרו לכם להפנות את תשומת הלב למקומות חיוביים, להתמלא בגאווה ובתחושת ערך, ולהיזכר בתחושה הקסומה שמספקת ההודיה.

חיבור וקירוב לבבות

מערכות יחסים מתבססות על עקרונות של הוגנות והדדיות. גם בלי שנדבר או נסכים על דברים, כשזה נוגע לאנשים אחרים, בכולנו טמונה הציפייה הטבעית שיחסי ה"תן-וקח" יהיו פחות או יותר זהים. הבעיה היא שהערך שניתן לדברים הוא סובייקטיבי, כך שיוצא שבזמן שהאחד מאמין בכל ליבו שהוא מעניק באופן הוגן, יש סיכוי טוב שהמקבל יחשוב אחרת.
זוהי נקודה קריטית כשזה מגיע לזוגיות, בגלל שהיא אחראית להרבה מאוד ריבים וויכוחים שאנחנו לא תמיד מקשרים אליה. למשל, בזמן שאנחנו חושבים שאנחנו מתווכחים על מי מאיתנו עושה יותר או פחות עבור הבית והמשפחה, יכול מאוד להיות שאנחנו בעצם מדברים על הוגנות וניצול, או על ההרגשה הכללית שתופסים אותנו כמובנים מאליהם. הצעתי היא שתנסו לברר עד כמה כל אחד מכם מרגיש מוערך בקשר, ואיזה מקום יש להבעת תודה בצורה שוטפת במערכת היחסים שלכם.

3 צפייה בגלריה
אהבה בין בני זוג
אהבה בין בני זוג
"הזכירו לעצמכם ולאהובים שלכם עד כמה אתם מעריכים את הנתינה שלהם"
(צילום: Shutterstock)

בסוף, לא תמיד ניתן לשנות את מה שכל אחד מבני הזוג נותן ותורם לקשר, אבל תמיד ניתן לשנות את ביטויי ההערכה וההודיה שמופנים כלפיו או כלפיה. נצלו את יום התודה כדי להזכיר לעצמכם ולאהובים שלכם עד כמה אתם מעריכים את הנתינה שלהם, ועד כמה משמעותית טביעת האצבע הייחודית שלהם בחייכם.
מערכות יחסים מוצלחות הן כאלה שיש בהן הרבה הוקרה והערכה, ושמשתמשים בהן בתודה כדי להראות לבן/ת הזוג שלמרות היציבות והביטחון, הוא או היא אף פעם לא ייתפסו אצלנו כמובנים מאליהם, שאף טרחה שלהם לא נעלמת מהעין שלנו, ושהם משמעותיים וחשובים לחיינו.

שלושת כללי התודה

למרות שכולנו מרגישים את הלב שלנו מתמלא כשאומרים לנו תודה, בתחום הזוגי אנחנו לא כל כך ממהרים להעניק לאהובים שלנו מילות תודה, ולא מספיק שוזרים את ההודיה בחיי השגרה השוטפים. יש לכך סיבות רבות ומגוונות. למשל, אנחנו לא חושבים שצריך להגיד תודה על דברים טריוויאליים כמו להכין ארוחת ערב או לערוך קניות בסופר, ואנחנו לא חושבים שצריך להגיד תודה על משהו שהוא אולי טוב, אבל רחוק מלהיות מספק. אבל האמת היא שאמירת תודה פועלת בצורה שונה, ואם נזכור את שלושת כללי התודה הבאים, יהיה לנו קל יותר להכניס את התודה לחיינו הזוגיים, ולראות את השיפור המיידי ביחסים שיגיע יחד איתה.
1. הודו על התרומה של בן/ת הזוג למאמץ המשפחתי, ובפרט על המעשים הכי יומיומיים שלהם. שום דבר ממה שאנחנו עושים, מהמאמצים ומהנתינה שלנו אינו מובן מאליו, גם אם אנחנו עושים את הדברים האלה באהבה וגם אם זה כביכול התפקיד שלנו בבית. כל אחד מאיתנו ישמח לדעת שרואים את התרומה שלו או שלה לחבילה המשפחתית, ושהתרומה הזאת נחשבת ומוערכת, ואמירת תודה היא דרך מצוינת לגמול בחזרה ולהוקיר על כך.

3 צפייה בגלריה
"הודו על התרומה של בן/ת הזוג למאמץ המשפחתי"
"הודו על התרומה של בן/ת הזוג למאמץ המשפחתי"
"הודו על התרומה של בן/ת הזוג למאמץ המשפחתי"
(צילום: shutterstock)

2. הודו על כל מאמץ שנעשה עבור כל שינוי שייחלתם לו. החיים המשותפים מבקשים מאיתנו לשנות דפוסי מחשבה והתנהגות, וזה לא תמיד קל. כשאנחנו משתדלים מאוד לענות על בקשה או צורך של בן/ת הזוג, אנחנו זקוקים למילים טובות שיסמנו לנו שגם אם עדיין לא הגענו ליעד, אנחנו לפחות בכיוון. התעלמות מהטרחה שלנו תרפה את ידינו ותגרום לנו להאמין שאין בשביל מה להמשיך להשקיע, בזמן שמילים טובות שרואות ומעריכות את המאמץ, יהוו דלק חשוב ביותר להמשך תהליך השינוי.
3. הודו על הכלל ועל הפרט, על הדברים שקרו ("תודה שהקדמת לחזור אתמול, כדי שאספיק לצאת", "תודה על האירוע המדהים שהפקת לכבוד יום ההולדת של הילד"), ועל התחושות שמתלוות לאורך כל הדרך ("תודה שבזכותך אני מרגיש/ה חשוב/ה ומשמעותי/ת", "תודה שאת/ה מכיל/ה את השיגעונות שלי"). שתפו את הפרטנרים שלכם בתרומה שלהם לחייכם, ובכך תחזקו את החיבור שלכם אליהם מחד, ואת הרצון שלהם להמשיך להשקיע מאידך.
ביום התודה השנה בחרו להסתכל על מה שכבר יש לכם, הודו לבן/ת הזוג על כל מה שאתם רואים שהם עושים למענכם, וזכרו שאמירת תודה היא הזדמנות מצוינת להביע הערכה לאהובים שלכם ולחיבור המיוחד שיצרתם יחד.
אז שלחו הודעה מרגשת, הסתכלו בעיניים, לטפו וחבקו, הביעו מילים שמספרות מה ומי הם בחייכם, ותנו לחסד שנוצר לחלחל גם אליכם. לפעמים מילת תודה אחת יכולה לעשות הרבה יותר מאלף מעשים, ובכל מקרה היא אף פעם לא תהיה מיותרת. נסו את זה בבית, זה ישתלם.
חדי אקסלרד היא מרצה בתוכנית התואר השני ללימודי משפחה באקדמית תל אביב–יפו, יועצת זוגית ומשפחתית, מנהלת הקבוצה "הזוגיות חשובה לי", ובעלת UPDATE - מוצרים לשיפור מערכות יחסים.