3 צפייה בגלריה
זוג מפלרטט אילוסטרציה
זוג מפלרטט אילוסטרציה
זוג מפלרטט. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

"כשאת מרחיקה גברים ממך, את שומרת אותם בקרבתך". אלמוני
אלפי אתרים ומאמרים מייעצים לנשים לשחק אותה "קשות להשגה". כלומר, להעמיד פנים שהן מעוניינות במישהו פחות משהן באמת. למשל, הם מלמדים נשים כיצד למשוך גברים, ומנסחים כותרות בסגנון "כיצד לגרום לגבר להתחנן שתישארי איתו לנצח".
כך, בספר "הכללים: הסודות ללכוד את הגבר המושלם", שנכתב על-ידי אלן פיין ושרי שניידר, הנחת היסוד היא שגברים אוהבים אתגרים, ולפיכך האישה צריכה לשחק אותה קשה להשגה (בהנחה, כמובן, שהם מגלים בה עניין ראשוני). הכללים שהם מציעים כוללים הוראות מפורשות בסגנון: לעולם אל תפני ראשונה לגבר; במפגש הראשון, לא יותר מנשיקה מרפרפת, אם בכלל; ואל תיפתחי אליו מהר מדי.
גם ספרים אחרים מציעים טיפים רבים למתנסות ולמתנסים באסטרטגיה, ביניהם: לשמור על זמינות מוגבלת; להישמע עסוק/ה כל הזמן; לא להיות תמיד פנוי/ה; לחפש תשומת לב ואז לזלזל בה; להראות עניין ראשוני, ואז להראות שהוא פוחת.
המשחקת אותה קשה להשגה צריכה לשמור על מידה של תחכום, תזמון נכון ואיזון מתאים. עליה להיות קשה במידה מתונה, סלקטיבית בהתנהגות הקשה אך לא בלתי מושגת לחלוטין. אסטרטגיה זו צריכה להיות דומה לפלירטוט שבו אתה רוקד עם הזולת, הולך צעד קדימה ומספר צעדים אחורה. בפלירטוט אכן יש תחכום: יש בו עקיצות אינטלקטואליות המתובלות בהיבטים רגשיים. במהלך הפלירטוט, כל צד מגורה אך לא מסופק במלואו, בבחינת "לראות את הארץ, אך לא להיכנס אליה".
אם כן, בתחילת היחסים צריך לבנות עניין ראשוני, ואז להחליף כיוון, לקחת מרחק ולתת לבחור (או לבחורה) לרדוף אחרייך. כאשר משחק הקשה להשגה נעשה במסגרת פלירטוט ובצורה מתונה ונקודתית, זאת יכולה להיות טכניקה בריאה של חיזור.

3 צפייה בגלריה
"לבנות עניין ראשוני, ואז להחליף כיוון, לקחת מרחק ולתת לבחור לרדוף"
"לבנות עניין ראשוני, ואז להחליף כיוון, לקחת מרחק ולתת לבחור לרדוף"
"לבנות עניין ראשוני, ואז להחליף כיוון, לקחת מרחק ולתת לבחור לרדוף"
(צילום: Shutterstock)
אסטרטגיית הקשה להשגה מתאימה לעיקרון הכללי לפיו מה שיקר יותר (בכסף או במאמץ להשגתו) שווה יותר, ולכן דבר זול מרגיש לנו פחות חשוב. בתחום הרומנטי, אסטרטגיית הקשה להשגה יעילה ביותר כאשר משתמשים בה בהקשר של אהבה לטווח ארוך, שבה הנכונות להשקיע למען הזולת חשובה ביותר. לקשר אהבה מתמשך יש יתרונות משמעותיים, ולכן אנו מוכנים להשקיע מאמץ ומשאבים כדי להגשימו. נכונות זו משמשת כאבן-בוחן לרצינות כוונותינו.
יש הממליצים גם לאישה שכבר נמצאת בקשר רומנטי עמוק, להאט, להראות סימנים של קשה להשגה ושל קיום מחזרים נוספים, ובכך להגדיל את תשוקתו של בן הזוג. זו לרוב המלצה בעייתית שמעדיפה העמדת פנים שטחית על פני טיפוח קשר עמוק.
האסטרטגיה של הקשה להשגה היא התנהגות מחושבת הנותנת לאישה זמן נוסף להכיר את הגבר. גם גברים רבים רוצים שהאישה תהיה קשה להשגה כי אז הכיבוש המיני מספק יותר. ציידים אלו, המחשיבים עצמם כמומחים להכנסת נשים למיטה, מרוצים יותר כשמלאכת הצייד קשה, אך לא קשה מדי, כי אין להם את הזמן והרצון להקדיש למלאכת כיבוש ארוכה.
ולמרות שמטרת הצייד היא כיבוש מיני, הרי שהכיבוש יהיה מושלם לא רק כשהאישה תגיע לאורגזמה, אלא כשהיא תתאהב בצייד ותאמר לו, "אני אוהבת אותך". רק אז אותו צייד יוכל לעבור בשקט לאישה הבאה, שכמובן בהתחלה אמורה לשחק אותה קשה להשגה.

קלה להשגה

"אם נערה באה אליי ומבקשת ממני לצאת איתה, זה קצת יותר מדי מהר. בחורים אוהבים שנערות משחקות את הקשה להשגה". צ'נדלר פרסון
למרות הערך שאנשים מייחסים לאסטרטגית הקשה להשגה, מחקרים מראים שלשחק את ה"קלה להשגה", כלומר להעמיד פנים שאת מעוניינת במישהו יותר משאת באמת, יש תוצאות טובות למדי, וזאת בגלל שמשיכה רומנטית מבוססת על הדדיות, ואנו נמשכים יותר לאלו שנמשכים אלינו.
כך, רמזים של נשים לנכונותן לקיום יחסי-מין עם גבר מגבירים ביותר את המשיכה של הגבר לאישה. בין הרמזים הללו אפשר למנות: מבטים מפתים, הזזת הראש, ליקוק השפתיים, סידור השיער וחיוכים מבוישים ומפתים. רמזים אלו משפיעים על התנהגות הגברים יותר מאשר יופיין של הנשים, אולי משום שהם לכאורה מבטיחים לגברים שלא ידחו אותם.
מנגד, ישנן נשים שהן חייכניות ומלאות שמחה באופיין, וגברים רבים נוטים לבלבל זאת עם היותן קלות להשגה. אך העובדה שאישה מחייכת אליך ושמחה בחברתך, אינה מעידה על רצונה להיכנס איתך למיטה.

איזו אסטרטגיה טובה יותר?

"אני חושבת שבמשחק ברגשות יש משהו לא ישר. בהתפתחות הקשר יש לשמור על הזנת חומרי הבעירה כדי שהאש תחמם, אך לא תשרוף". אישה אלמנה
לשתי האסטרטגיות ישנן השפעות שונות על התגברות המשיכה. מחקר מציין שאסטרטגיית הקשה להשגה מגבירה את הרצון להיות עם המשחקת, ואילו אסטרטגיית הקלה להשגה מחזקת את החיבה אליה. עוד נמצא שאסטרטגיית הקשה להשגה היא בעלת ערך רק כאשר קיים כבר עניין ראשוני. כאשר השניים זרים לחלוטין, אסטרטגיה זו לא מצליחה.
לעומת זאת, ההצלחה של אסטרטגיית הקלה להשגה קיימת בכל המקרים. גם גברים וגם נשים מעדיפים בני זוג קלים להשגה עבור מין מזדמן, ובני זוג עם קושי השגה ממוצע עבור דייטים ויחסים רומנטיים.

3 צפייה בגלריה
"אסטרטגיית הקשה להשגה מגבירה את הרצון להיות עם המשחקת"
"אסטרטגיית הקשה להשגה מגבירה את הרצון להיות עם המשחקת"
"אסטרטגיית הקשה להשגה מגבירה את הרצון להיות עם המשחקת"
(צילום: Shutterstock)

אסטרטגיות הקשה והקלה להשגה פחות יעילות כאשר משתמשים בהן גברים. כשגברים משחקים במשחק הקשה להשגה, עלול הקשר להיקטע באיבו, כי האישה עלולה שלא לחזר במרץ אחרי הגבר.
מחקרים מגלים שגם האסטרטגיה של קל להשגה היא פחות יעילה כשגברים משתמשים בה, מאחר שככל שגלויים יותר הרמזים המיניים של הגברים, נשים נוטות להירתע מהם. אחת הסיבות היא שהן אינן רוצות להיתפס כ"מופקרות". סיבה נוספת היא שלעיתים אהבה בשלה אך לא ממומשת, היא בעלת ערך כשלעצמה.

המתנה לזמן המתאים

"משחקי האהבה אינם נדחים בגלל רדת החשכה". טום מאסון
משחקי הקשה והקלה להשגה הם בעייתיים לוויסות קצב התפתחות היחסים. אסטרטגיה טובה יותר היא המתנה לזמן המתאים. מישהו סיפר פעם שכאשר היה לו רומן עם אישה נשואה והוא רצה לקיים איתה יחסי מין, היא סירבה ואמרה לו שהם צריכים להמתין לזמן המתאים, והסבירה: "זה לא שאני לא רוצה לקיים יחסי מין איתך - אני רוצה מאוד. אך אני עדיין לא מרגישה בשלה לכך".
לאנשים שונים יש קצב התפתחות שונה מבחינה רומנטית - יש המתאהבים בקלות, ויש שלוקח להם זמן רב כדי להתאהב. יש המרגישים נוח עם סקס בפגישה הראשונה, ויש הרוצים לחכות לפגישה השלישית או השביעית. הבדלים אלו מצביעים על חשיבות של ויסות מותאם אישית לקצב התפתחות היחסים הרומנטיים.
המתנה לזמן המתאים נועדה ליצור עומק רומנטי בעזרת בילוי זמן משותף והיכרות טובה יותר. כמו באסטרטגיית הקשה להשגה, גם באסטרטגיית ההמתנה לזמן המתאים יש רצון לבחון ולהעצים את עמדתו של בן הזוג באמצעות דחיית סיפוקים (בעיקר מיניים) והשקעת זמן ומאמץ בחיזוק הקשר.
בשני המקרים, אהבה חייבת להתפתח ויש "להרוויח" אותה, כדי שתהיה משמעותית. ההמתנה לזמן המתאים היא גישה עמוקה יותר שאין בה הטלת ספק בכנות האוהבים, אלא טיפוח הקשר באמצעות תקופת חיזור ארוכה יותר, שאכן נמצאה כמנבאת טובה לאיכות הנישואים.
ביסוד אהבה רומנטית עמוקה מצוי הזמן, ולכן אין סיבה לחוסר סבלנות בזמן הקצר. כשאתם יודעים שגן העדן מצפה לכם, ההמתנה עשויה להיות "שווה את זה" ואף מהנה. כנאמר בתנ"ך: "ויעבוד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו כימים אחדים בעיניו באהבתו אותה".

אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה