2 צפייה בגלריה
אישה גולשת באתר היכרויות
אישה גולשת באתר היכרויות
נשים מהוות את מרבית הקורבנות להונאות רומנטיות ברשת
(צילום: Shutterstock)

רובנו מרגישים בודדים במידה כזו או אחרת בזמן הסגר, עם הניתוק הכפוי ממעגלי התמיכה החברתית והרגשית שלנו, כאשר מי שחי בגפו, עלול לחוש את הבדידות הזאת ביתר שאת. אחד הפתרונות העומדים לרשותנו כדי לענות על הצורך באינטראקציה עם אחרים הוא התקשורת המקוונת, אלא שמסתבר שיש מי שמנצלים את השימוש הגובר באינטרנט ואת תחושת הבדידות כדי להונות אחרים, ובעיקר אחרות.
עוד בנושא:
מרכז ההונאות והפשע המקוון של המשטרה הבריטית הודיע השבוע על זינוק במספר הדיווחים על הונאות רומנטיות ברשת. בחודשים יוני עד אוגוסט הוגשו למעלה מ-600 תלונות לחודש, עלייה של 26% בהשוואה למספר התלונות שהוגשו בחודשים שקדמו לסגר שהושת על אנגליה. הדבר מצביע, לטענת המשטרה הבריטית, על עלייה במספר ההונאות הרומנטיות שבוצעו בזמן הסגר. כלומר, על כך שנוכלים ניצלו את תקופת הסגר כדי לרקום יחסים רומנטיים למטרת מרמה, שהתגלתה רק בסופו.
בהונאה רומנטית משתמשים הנוכלים בפרופיל מזויף ובזהות בדויה, על מנת ליצור מערכת יחסים רומנטית וחברית עם נשים וגברים. הם עושים זאת באמצעות רשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, יחד עם אתרים ואפליקציות להיכרויות כמו טינדר ואוקיי-קיופיד. הנוכלים רוכשים את אמון הקורבנות במשך שבועות או חודשים של שיחות ברשת, במהלכן הם מצליחים לשכנע את הקורבנות בכך שמתקיימת ביניהם מערכת יחסים אוהבת ואמיתית. עם הזמן, הם מתחילים לדרוש מהם להעביר לרשותם סכומי כסף גדולים באמתלות שונות, ולאחר שהצליחו להוציא מהם את כספם - נעלמים כלא היו.
בימים כתיקונם עושים הנוכלים שימוש בשלל תירוצים כדי להסביר את העובדה שעל הקשר להתקיים על גבי הרשת בלבד. כך למשל, הם עשויים להתחזות לאנשים המשרתים את המדינה או עובדים מחוץ לארץ. תקופת הסגר עשתה לנוכלים את החיים הרבה יותר קלים, וסיפקה להם תירוץ מצוין לקיומו של קשר וירטואלי בלבד. מעבר לכך, הם מנצלים את תחושת הבדידות שמובילה אנשים רבים ליצירת קשרים חדשים דרך הרשת.

2 צפייה בגלריה
טינדר. "בהונאה רומנטית משתמשים הנוכלים בפרופיל מזויף ובזהות בדויה"
טינדר. "בהונאה רומנטית משתמשים הנוכלים בפרופיל מזויף ובזהות בדויה"
טינדר. "בהונאה רומנטית משתמשים הנוכלים בפרופיל מזויף ובזהות בדויה"
(צילום: shutterstock)

"בזמן ששימוש באינטרנט יכול להוות דרך נהדרת להכיר אנשים חדשים וליצור מערכות יחסים, קיים גם סיכון גדול ליפול קורבן לתרמית רומנטית, כי הנוכלים יודעים היטב כיצד לנצל את הצורך של אנשים במגע אנושי", נמסר מעמותת Victim Support הבריטית, התומכת בקורבנות פשיעה ועוזרת להם לבנות מחדש את חייהם. עוד הוסיף דובר העמותה כי "מהפניות שהגיעו אלינו גילינו שהנוכלים משתמשים בנסיבות שנגרמו בגלל המגיפה כדי להשיג כסף. הם שיקרו שהם זקוקים לטיפול רפואי, או לכספים שיעזרו להם לשרוד אובדן עבודה".
למרות שעל פניו, הונאה רומנטית נשמעת כמו משהו ש"לנו בטח לא יקרה", לא מדובר על אירוע אזוטרי, אלא על תופעה שכיחה למדי. הנתונים מאנגליה מלמדים שבשנה שחלפה בין אוגוסט 2019 לאוגוסט 2020, דווחו בממוצע מעל 400 מקרים של הונאה רומנטית בחודש, וסך כל ההפסדים שלהם עומדים על סכום הקרוב ל-300 מיליון שקלים.

"כמעט כל אחד עלול להפוך לקורבן להונאה רומנטית"

"חשוב להבין שזה פשע מתוחכם להפליא, וכמעט כל אחד עלול להפוך למטרה", נמסר מהעמותה. "כשאנשים נכנסים לאתרי היכרויות הם מאוד פגיעים. הם אחרי גירושים או במקום נמוך בחייהם, והם חסרי ביטחון. כולנו רוצים מישהו שיאמר לנו דברים יפים ויגרום לנו להרגיש מיוחדים, והאהבה הזאת פועלת כמו סם".
כתוצאה, אותם קורבנות שנפלו ברשת של הנוכלים, נאלצים לקחת הלוואות מהבנק או לשאול כסף מהאנשים הקרובים להם, על מנת להעניקו לאהובם המתחזה. עם זאת, הנזק שנגרם לקורבנות אינו רק כלכלי אלא גם רגשי, משום שהם מרגישים שהם לא רק איבדו את כספם, אלא גם את מי שהם ראו כבן זוג אוהב ואת מה שהם חשבו שיש להם. כך שהנזק הריגשי הוא לא פחות חמור. בנוסף, הם נוטים להאשים את עצמם פעמים רבות.
מרבית קורבנות ההונאה הרומנטית הינן נשים, המהוות 58% מכלל הקורבנות, אולם חלקן עלה ל-63% בזמן הסגר בבריטניה. אין זה מקרה שאותם נוכלים עושים שימוש בדרכים שמזכירות אלימות במשפחה לשם השגת שליטה על קורבנותיהם, כולל שימוש במניפולציה ועיוות תפיסת המציאות של הקורבנות ("גזלייטינג") עד לנקודה שבה הם מתקשים לזהות שהם קורבן להונאה רומנטית. גם כאן קיומו של הסגר מקל על הנוכלים, שכן הם לרוב ינסו לבודד את קורבנותיהם מרשתות התמיכה הזמינות להם, בעיקר משום שחברים ומשפחה יכולים לזהות את הפשע שמתבצע ולהצביע עליו בפני הקורבן.
כתגובה לשיעור הגובר של ההונאות הרומנטיות בתקופת הקורונה, עלה באנגליה קמפיין בשיתוף המשטרה וחלק מאתרי ואפליקציות ההיכרויות, שמטרתו להעלות מודעות לתרמיות רומנטיות ולהזכיר לאנשים שאסור ליפול שדודים לרגליו של אדם שלא הכרנו מחוץ לרשת. "הפושעים הם מומחים בהתחזות לאנשים, וחוקרים עליכם במשך שעות לקראת ההונאה שלהם", פורסם מטעם משטרת לונדון. "אנחנו מזכירים לכולם להתאהב באדם, לא בפרופיל. זה יכול להגן עליכם ועל הכסף שלכם".