"תגידי, זה אמיתי?! את קולטת שאני מתכתבת עם מחשב?", עדן בוהדנה (24), רווקה מיבנה, שואלת אותי נסערת, אחרי שהבינה שפנויים ופנויות רבים החלו להשתמש לאחרונה בבינה מלאכותית כמו ChatGPT, כדי לכתוב ביוגרפיה עצמית באפליקציות להיכרויות, וכדי להתכתב עם בני זוג פוטנציאליים.
ChatGPT הוא מודל המשתייך לקטגוריית הבינה המלאכותית היוצרת. מדובר באלגוריתמים מבוססי למידת מכונה, שיודעים ליצור תוכן על בסיס המידע שעליו הם התאמנו.
"זה לא מרגיש לי אותנטי ואפילו יש בזה סוג של הולכת שולל", אומרת עדן. "אני כבר שלוש שנים פעילה באפליקציות היכרויות למיניהן, ומשתמשת בעיקר ב'אוקיי-קיופיד'. אני מאמינה שזה יכול להוביל לדברים טובים, אבל בינתיים רוב החוויות שלי שליליות, כי גם גברים שכותבים שהם מחפשים קשר רציני, בשלב מאוחר יותר מגדירים עצמם כ'לא נכנסים להגדרות' או 'נזרום, ונראה לאן זה יוביל'. לכן העובדה שאנשים עכשיו משתמשים בתשובות שמחשב נתן להם כדי לתאר את עצמם, רק מחזקת את ההרגשה שלי שקשה להכיר אנשים אמיתיים וכנים מאחורי המקלדת".
עדן: "העובדה שאנשים עכשיו משתמשים בתשובות שמחשב נתן להם כדי לתאר את עצמם, רק מחזקת את ההרגשה שלי שקשה להכיר אנשים אמיתיים וכנים מאחורי המקלדת"
האם ציינת באפליקציה מה את מחפשת ומה המטרה הזוגית שלך? "אני מציינת זאת במהלך ההתכתבות, אבל האמת היא שלא כתבתי זאת במפורש בפרופיל, כי לא כתבתי ביוגרפיה. לא ידעתי איך להגדיר מי אני בכמה שורות, וגם לא מה אני מחפשת. אז כמו רבים אחרים שעושים נקודה או לב, בחרתי בלב".
אני מציעה לעדן לנסות בעצמה לפנות ל-ChatGPT, ולראות איזו ביוגרפיה הוא כבר ייצר עבורה. אנחנו מקישות יחד באלגוריתם את המשפט הבא: "היי, אני עדן, עובדת סוציאלית. חברותית ואוהבת לבלות. מחפשת גבר לקשר רציני".
אחרי כמה דקות מתקבלת התוצאה הבאה: "היי, אני עדן. אני עובדת סוציאלית ואוהבת להכיר אנשים חדשים ולפתח קשרים חמים ואמיתיים. אני יודעת להקשיב לאחר, אופטימית ומייצרת אווירה חיובית סביבי, כשהכיף והאתגר חשובים לחיי. אני מחפשת קשר רציני ואמיתי עם החבר הכי טוב שלי והתומך הכי גדול שלי".
6 צפייה בגלריה
עדן בוהדנה
עדן בוהדנה
עדן בוהדנה. "איך מחשב יכול לכתוב דבר כזה?"
(צילום: סלפי)
עדן המומה מהתוצאה שהתקבלה, ומגיבה בצחוק רועם. "מדהים! מה זה?! אני בשוק. איך מחשב יכול לכתוב דבר כזה? זה ממש כמו בן אדם אמיתי. אבל זה גם מוזר, כי מי בדור שלנו יכתוב דבר כזה על עצמו? אנשים היום מסתתרים מאחורי המקלדת, תרתי משמע, וזה חושפני מדי ומפורט. זה לא מרגיש אותנטי אלא יותר כמו מודעה יחצנית, לכן זה אפילו מרתיע. זה מזכיר לי שנתקלתי בפרופיל של ידיד שלי, וחצי מהדברים שהוא כתב על עצמו, הוא בכלל לא מבין מה הם אומרים", צחקה והוסיפה: "כנראה שגם הוא השתמש באפליקציה הזאת".
בעודנו משוחחות, עדן נתקלת בפרופיל נוסף, רק שעכשיו היא כבר למדה לזהות שהוא נוצר בעזרת הבינה המלאכותית: "הנה בבקשה. עכשיו אני מבינה שהרבה משתמשים בזה באמת. תקשיבי לזה", היא אומרת ומקריאה: "היי, אני רובי. הייתי רוצה לומר שהשם שלי נולד בהשראת רובי וויליאמס, אבל האמת היא שאני פשוט הנכד של סבא ראובן. אני אוהב לחקור את העולם וללמוד כל יום דברים חדשים. אני מחפש בת זוג ושותפה לפשע, שאוכל לחזור אליה בסוף כל יום ולראות איתה ביחד את השקיעה בערב ואת הזריחה בבוקר'".
תעשי לו סווייפ ימינה? "תראי, על פניו זה חמוד, אבל מה אם אקרא את זה ואחשוב לעצמי שמצאתי את הגבר המושלם, ואז כשנתכתב הוא אפילו לא ידע לכתוב 'היי, מה קורה' בכוחות עצמו? או גרוע מכך, הוא ירשים אותי בהתכתבות באמצעות הרובוט, ואז כשנגיע לדייט הוא לא ידע מה לומר? לא הגיוני שיהיו משפטים שנונים ועמוקים מאחורי המסך, ואז פנים אל פנים הוא כבר לא ייראה לי שנון או עמוק, או יצירתי או מצחיק. אני מעדיפה שהוא יהיה עצמו.
"יודעת מה? אפילו שתיקה עדיפה על רובוט. האידיאל הוא בן זוג שיכתוב מהלב ויהיה כן ואמיתי איתי. זה מספיק כדי להקסים אותי. הרי מה עשו אנשים פעם, כשזה לא היה קיים? הם היו מתמודדים! הם היו מתאמצים ומצליחים, ואפילו גדלים מהתהליך ומתפתחים. בסוף אדם צריך לצאת מהמסך לעולם האמיתי. לעמוד מול הכיתה ולהציג את המצגת, להתייצב לראיון עבודה וגם להגיע לדייט ולהביא את עצמו כפי שהוא. השימוש בצ'אט הזה עלול ליצור פער, שבמציאות לא נצליח לגשר עליו".
עדן: "על פניו זה חמוד, אבל מה אם אקרא את זה ואחשוב לעצמי שמצאתי את הגבר המושלם, ואז כשנתכתב הוא אפילו לא ידע לכתוב 'היי, מה קורה', בכוחות עצמו?"

"חיי האהבה שלי מתחלקים לשניים: לפני ChatGPT ואחריו"

אבי צדקה (32) הוא רווק מבת ים. בניגוד לעדן, הוא מאמין ש-ChatGPT הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לעולם ההיכרויות בזמן האחרון. "חיי האהבה שלי מתחלקים לשניים: לפני שיצא ChatGPT ואחריו. בהתחלה הייתי סקפטי, כי הכרתי את כל הצ'אטים והבוטים האוטומטיים של אתרי הקניות והשירות, אז לא האמנתי שזה יכול באמת ללמוד את המוח האנושי ולעזור, אבל תקשיבי, ממש הופתעתי לטובה. זה גאוני".

6 צפייה בגלריה
אבי צדקה
אבי צדקה
אבי צדקה. חייו מתחלקים ללפני שהכיר את הבינה המלאכותית ואחרי שלמד להשתמש בה כראוי
(צילום: אופיר לביא)
ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות ויחסים בעידן הדיגיטלי, מחזקת את דבריו של אבי ומסבירה כי ChatGPT הוא לא רק מנוע חיפוש מידע כמו גוגל. האלגוריתם הזה ממש אומן על מאגרי נתונים של טקסטים אנושיים, ובכך ספג את הניואנסים הייחודיים למין האנושי. "ChatGPT לא נועד כדי לדקלם עובדות מוויקיפדיה אלא כדי לשוחח באופן אנושי, לסייע לנסח משפטים, לכתוב טקסטים, לספר בדיחות ואפילו לכתוב קוד", היא מסבירה.
"להבדיל ממנועי בינה מלאכותית אחרים, ChatGPT מסוגל להבין את ההקשר המצבי, ולכן תוכלי לבקש ממנו עצות בכל נושא ועניין. מועמדים החלו לעשות בו שימוש לכתיבת קורות חיים שמצד אחד יתאימו באופן מושלם למשרה שעל הפרק, ומצד שני יתבלטו על פני קורות חיים אחרים, ועד כה זה עובד לא רע. לא סתם פנויים ופנויות החלו לעשות בזה שימוש כדי לבנות לעצמם פרופילים מנצחים באתרי היכרויות. אבל זה לא נגמר רק בפרופילים, רווקים עושים בו שימוש כדי שיכתוב להם את משפט הפתיחה המנצח, ואני יודעת שיש הרבה שמבקשים מהבוט לעשות את כל שיחת ההיכרות הראשונית במקומם, ופשוט עושים העתק-הדבק לאפליקציה".
ד"ר לירז מרגלית: "רווקים עושים ב-ChatGPT שימוש כדי שיכתוב להם את משפט הפתיחה המנצח, ואני יודעת שיש הרבה שמבקשים מהבוט לעשות את כל שיחת ההיכרות הראשונית במקומם, ופשוט עושים העתק-הדבק לאפליקציה"
אבי, שהבין מיידית את היתרונות שבטכנולוגיה, מעיד כי הוא נעזר בה כדי לייצר לעצמו משפטי פתיחה מגוונים. "אני משתמש בצ'אט להצגה עצמית, התכתבות מקדימה לפני דייט, וגם לצורך הדייט עצמו ואחריו. היום יש לי בטחון מול נשים ואני מרגיש טוב יותר עם עצמי בתהליך, כי יש לי עם מי להתייעץ, ואני יכול לשאול ולחקור ויודע מה לומר ומה לא".
תוכל לתת דוגמה? "מישהי רצתה שנקבע ביום שלא יכולתי להיפגש, ולא ידעתי איך לכתוב לה שאני עסוק אבל עדיין מעוניין בה, אז הצ'אט פשוט עזר לי ועניתי לה שאני לא יכול באותו היום, אבל אני ממש אשמח להיפגש איתה והצעתי תאריכים אחרים. לא בטוח שהייתי מגיב כראוי לסיטואציה הזאת לפני כן. לדעתי, הרבה גברים נרתעים מלדבר עם חברים על זוגיות ולהתייעץ איתם. זה לא מקובל ואפילו מביך. מה גם שאני לא יודע אם חברים שלי ידעו בכלל לתת לי את העצה נכונה. הסוד הוא לשאול את האלגוריתם שאלות בצורה הכי מדויקת, אחרת זה פשוט לא עובד".
6 צפייה בגלריה
ד"ר לירז מרגלית
ד"ר לירז מרגלית
ד"ר לירז מרגלית. מחקר כבר הראה שמשפטי פתיחה שיוצרו על ידי בינה מלאכותית זכו ליותר תגובות
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
לא פשוט שואלים שאלה וזה נותן תשובה? "מי שחושב שיש פתרונות קסם, טועה. אי אפשר פשוט לבוא ולשאול שאלות בלי להשקיע בהצגה העצמית שלנו, בניתוח עצמנו ובניתוח של האדם שמולנו. צריך חשיבה רחבה כדי לדייק את התוצאה הטובה ביותר. למשל, כשאני אבקש משפט פתיחה, אני מראש אכתוב כיצד אני רוצה שהשיחה תתנהל, אשאל מה לומר במקרה של שתיקה או אם ארצה לשמור על עמימות. כך הצד השני לא ירגיש שהוא מתכתב עם מחשב, כי ההתכתבות תהיה מותאמת לאופי שלנו. זה אומר שאני מקבל תשובה ועושה את ההתאמות בעצמי, עורך ומשנה את הנוסח לפי שיקול דעתי. הרבה אומרים שה'בוט' חושב בשבילנו, אבל זו טעות כי החשיבה האנושית האמיתית מתקיימת אחרי התשובות שמקבלים".
אבי: "כשאני אבקש משפט פתיחה, אני מראש אכתוב איך אני רוצה שהשיחה תתנהל, ואשאל מה לומר במקרה של שתיקה. כך הצד השני לא ירגיש שהוא מתכתב עם מחשב"
אבל מה קורה בדייט עצמו, כשאי אפשר להתייעץ עם הצ'אט-בוט? "מגיעים מוכנים אחרי עבודה מקדימה, בדיוק כמו שמגיעים לראיון עבודה. לפני הפגישה אבקש מהצ'אט לתת לי משפטים תואמי סיטואציה שמתאימים למקום הדייט, כיווני שיחה אפשריים, בדיחות רלוונטיות ודרכים ליצור עניין. כך אגיע עם יותר ביטחון והשיחה תזרום. לפני כן התקשיתי ליצור עניין ולגרום לבת הזוג הפוטנציאלית להיות מושקעת בשיח, אבל היום אני יודע לעשות זאת בצורה טובה, ואפילו למדתי איך להחמיא על דברים שחשובים לה ספציפית".
האם אתה מסוגל לסמוך על שיקול דעתך גם ללא הצ'אט, או שפיתחת תלות באלגוריתם? "הצ'אט לא מבטל את שיקול הדעת שלי. להיפך, הוא מפתח אותו, כי אני בוחר מה לומר או לעשות ממגוון אפשרויות. זה בטח לא מבטל אותי כאינדיבידואל, אלא מעצים אותי. אני משקיע ולומד והופך לגרסה המשופרת של עצמי. אני מגיב בצורה נכונה יותר, מודע לצד השני ומצליח להבין מה הוא צריך ומחפש".
נשים יודעות שאתה משתמש ב-ChatGPT? "אני לא חושב שיש מישהי שלא יודעת שאנשים משתמשים בזה. זה לגיטימי לחלוטין, ואם התשובות אותנטיות אז אין צורך לדבר על זה. אותי אף פעם לא שאלו, ואני גם לא אספר שנעזרתי בצ'אט לכתוב את הביו שלי או הודעה. אני גם לא מרגיש שנעזרתי במחשב. מבחינתי, זה שיח שלי עם עצמי או עם חבר, וכמו שאני לא אכתוב שחבר עזר לי או שחיפשתי בגוגל המלצה לאן לצאת ואיזה סרט לראות, אז אני לא מרגיש שום צורך לציין זאת".
6 צפייה בגלריה
אבי צדקה
אבי צדקה
אבי צדקה. אף פעם לא שאלו אותו אם מה שהוא כותב יוצר על ידי ChatGPT
(צילום: סלפי)
איך תגיב למישהי שחושבת שהמחשב נתן לך את כל התשובות ושזה לא באמת אתה? "אני לא משחק אותה מישהו שאני לא. אני גם לא מבין איך לחפש מידע בצ'אט שונה מכל אחד אחר שמחפש מידע בגוגל. אני בסך הכול רוצה להצליח ולמצוא זוגיות, וזה דורש לעשות את המקסימום ולהופיע בפני בת הזוג הפוטנציאלית בגרסה הכי טובה שלי. בסוף זה אני שבוחר את השאלות ואת התשובות ואת התגובות לפי הניתוח שלי. ה'בוט' הזה לא יכול להתקיים בלי האדם שעומד מאחוריו. פשוט תנסו ואז תבינו".
את ההבדל בגישתו של אבי לגישתה של עדן, מסבירה ד"ר מרגלית בדרך הבאה: "לפי סקרים יותר גברים עושים בכך שימוש מאשר נשים. מרבית הנשים יעדיפו להימנע, כי הן חוששות שזה עשוי לפגוע באותנטיות של הקשר, שזה הבדל מגדרי מעניין. גבר מסתכל על תהליך ההיכרות כמו על משימה, שבה הוא נדרש להביא בחורה לדייט. אישה ממוקדת יותר בקשר עצמו ובכל מה שמגיע אחרי הדייט, ולכן היא יותר תחשוש מחוסר אותנטיות בשלבים הראשונים של הקשר.
"יש ממש ניסוי שבחן גברים שעושים שימוש במשפטי פתיחה של הצ'אט לעומת משפטי פתיחה אותנטיים, והוא הראה יתרון משמעותי לרובוט בהיענות למשפטי הפתיחה. המטרה של משפט הפתיחה היא לעורר סקרנות, עניין, לגרום לצד השני לרצות להכיר אתכם יותר. לכן, כשכל ההודעות נראות אותו דבר, הודעה שנראית שונה, בגלל שהיא משעשעת או מעניינת, תזכה בסבירות גבוהה יותר לתגובה. הודעות מסוג זה גם מעבירות מסר של ביטחון עצמי ואפילו קצת יומרנות, שבמינון הנכון מתקבלת טוב באפליקציות".

"הפכנו לדור עצלן שרק מחפש פתרונות קלים וזמינים"

ובעוד שלאבי ועדן היו דעות מאוד נלהבות לגבי הצ'אט, לטוב או לרע, יולנדה למל (38), רווקה מרמת השרון, לא בדיוק מתרגשת כשהיא שומעת ממני על הטכנולוגיה המתקדמת. "אני כל כך הרבה זמן בעולם הזה של האפליקציות והדייטים, ששום דבר כבר לא יכול להפתיע או לרגש אותי, גם לא הבינה המלאכותית הזאת, ששמעתי עליה עכשיו לראשונה, אבל בכנות, זה קצת מעציב אותי.
"גם ככה מאוד קשה למצוא היום זוגיות. תוסיפי לזה בינה מלאכותית וזה צעד אחד קדימה שרק מגדיל את תחושת הניכור. האשליה שיש אינספור אפשרויות, חוברת עכשיו לאשליה נוספת של שיח ותקשורת, שממילא קשה לייצר, ועכשיו גם לא באמת מתקיים כי המחשב הוא שמכתיב מה לומר ומה לעשות. זה מרגיש שהפכנו לדור עצלן שרק מחפש פתרונות קלים וזמינים".
6 צפייה בגלריה
יולנדה למל
יולנדה למל
יולנדה למל. "הפכנו לדור עצלן"
(צילום: יולנדה)
אולי זה דווקא פתרון יצירתי לפתח שיח ולנסות להתבלט ב"שפע המדומה"? "מישהו שיזמין אותך לדייט בבית שלו, ולא יזיז אפילו את הרכב, לא שונה מגבר שיבקש מהמחשב לכתוב לו הודעה במקומו. מה הלאה? מחר הוא גם ישלח את הרובוט שיגיע לדייט במקומו? לדעתי, זה ממש מאבד מהאותנטיות ואני מעדיפה להתכתב עם גבר שיחשוב, יתאמץ וישקיע, ולא עם עצלן שעכשיו גם כותבים עבורו מה לומר".
יולנדה: "אני מעדיפה להתכתב עם גבר שיחשוב, יתאמץ וישקיע, ולא עם עצלן שעכשיו גם כותבים עבורו מה לומר"
"כל עוד נשארים אותנטיים למי ומה שאנחנו – זה לגיטימי", משיבה ד"ר לירז מרגלית לחששותיה של יולנדה. "כמובן שאם אנחנו אנשים שלא יודעים להתנסח ולא אוהבים לכתוב, ולפתע נכתוב שירים לבן הזוג, אז פה באמת יהיה טעם לפגם שלא יחזיק מים. אבל כל עוד נעזרים בבינה המלאכותית כדי למנף ולהעצים יכולות שכבר קיימות אצלנו, אין עם זה בעיה. אם מספקים לבינה המלאכותית 'פרומטים', כלומר הנחיות, כמו: 'אני אדם שלא מרבה להתבטא, אני מאוד ציני ואין לי חוש הומור. תכתוב לי בבקשה ברכת יומולדת שתהיה בהלימה עם האופי שלי', זה בסדר גמור.
"אבל אם אותו אדם יבקש מהבינה המלאכותית להיות משהו שהוא לא, אז זה עשוי להיות מגוחך ולא אמין, ועלול אפילו להיחשב לרמאות, כי זה ממש ייצר מצג שווא של אדם אחר, והאכזבה תהיה גדולה. מצד שני, אם אותו אדם מספר למנוע על עצמו, על סגנון השיחה שלו, על האישיות שלו ומבקש מהמנוע לקחת בחשבון את המשתנים האלו בזמן כתיבת הטקסט - זה בהחלט יכול לאפשר חיבור יעיל".
יולנדה, האם תבטלי מראש גבר שישתמש ב-ChatGPT באפליקציה? "אני לא אשפוט מראש מישהו שמשתמש בזה. אם הוא ימצא חן בעיניי, אני אזרום ואראה לאן השיחה תיקח אותנו. אם זה ירגיש לי טכני מדי או קר ומנוכר, ולא אישי ורגשי, אז כנראה שזה לא ימשיך מעבר. אבל אם תתפתח שיחה שנונה וטובה, בוודאי שאתן צ'אנס. בסופו של דבר, אנשים פשוט מחפשים את הדברים האמיתיים ונמנעים מפייק".

6 צפייה בגלריה
ההתכתבות של יולנדה
ההתכתבות של יולנדה
ההתכתבות של יולנדה
(צילום: יולנדה)

רצה הגורל ומיד לאחר שסיימנו לדבר, יולנדה שלחה לי תמונה מהתכתבות עם מחזר פוטנציאלי, שהשתמש בבינה מלאכותית כדי להתחיל איתה באפליקציה. הוא כתב: "שאלתי את bard (הבינה המלאכותית של גוגל, ס.ק.א) מה מקור השם יולנדה, והוא ענה - 'שם גרמני-הולנדי שמבטא יופי, עדינות ואצילות', האם זה נכון? (אימוג'י קריצה)".
יולנדה מספרת שהיא מופתעת לטובה מהמקוריות, ומבחינתה יש כאן ממש חשיבה מחוץ לקופסה, לצד מאמץ שנעשה רק כדי להרשים אותה, מה שמוכיח כי אופן השימוש בבינה המלאכותית הוא שיכריע את עתיד הקשר, ולא עצם השימוש בו.
לסיום, אני שואלת את ד"ר מרגלית לאן מועדות פני עולם ההיכרויות, והיא משיבה שהאפליקציות הולכות לייעל משמעותית את תהליך ההיכרות באמצעות הבינה המלאכותית: "בעולם החדש לא רק מחליקים שמאלה או ימינה, אלא מאפשרים למשתמשים לקבל התאמה מורכבת, על סמך סגנון התקשורת הייחודי שלהם, המוטיבציות והתכונות האישיות.
"הכיוון הוא לא להחליף אינטראקציה אנושית ברובוטים, אלא לחסוך זמן ולסלול את הדרך לחיבורים משמעותיים מההתחלה. יכולות אלו יאפשרו לייצר חוויות מותאמות אישית, ויסללו את הדרך לחיבורים שמבוססים על ידע שכבר צברנו על עולם הזוגיות וההתאמות הרומנטיות. כמובן ששימוש בבינה המלאכותית הולך להפוך להיות ברירת המחדל, ומי שידע להשתמש נכון בבינה המלאכותית, יהיה לו יתרון משמעותי".