שנת 2023 הביאה לחיינו טלטלות גדולות: מחאות, הפגנות ופילוג, מלחמה מהקשות שידענו, אבל ושכול. אין ספק שרובנו נשמח לשים אותה מאחורינו. עבור רווקים ורווקות רבים בישראל, הרגעים הקשים של החודשים האחרונים העצימו את תחושת הבדידות, ועודדו נהירה לאפליקציות ההיכרויות למיניהן. אבל איך אירועי השנה הקודמת הולכים להשפיע על חיי האהבה שלנו בשנה החדשה, כיצד ייראו הדייטים שלנו בשנת 2024, ולאילו תופעות שווה להתכונן? אספתי מספר מגמות שאנחנו עתידים להיתקל בהן.

1. אינטימיות רגשית היא המפתח

החודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה חידדו עבור כולנו מה חשוב לנו באמת. קשרים עם משפחה וחברים הפכו להיות קריטיים ביותר להישרדות הרגשית שלנו, וכולנו מצאנו את עצמנו נפתחים רגשית בצורות שלא הכרנו קודם. גם הקשרים הרומנטיים שלנו מושפעים מכך, ובשנת 2024 אנו צפויים לשים במרכז את היכולת ליצור אינטימיות רגשית. זה אומר שפחות נתעניין באלו שלא יסכימו להראות פגיעות ולהיות אותנטיים בדייטים איתנו, בניגוד לאלו שיפגינו פתיחות רגשית ולא ייבהלו משיחות אינטימיות.
4 צפייה בגלריה
דייט רומנטי
דייט רומנטי
פגיעות זה סקסי
(צילום: Shutterstock)
אפליקציית ההיכרויות 'באמבל' ערכה בספטמבר האחרון סקר בינלאומי בקרב למעלה מ-25 אלף משתמשים מרחבי העולם, ומצאה שכשליש (32%) מהנשאלים מרגישים שהיכולת להיות באינטימיות רגשית מושכת עבורם אפילו יותר מהמראה הפיזי. "אצל מי שמחפש זוגיות והקמת משפחה, אינטימיות רגשית תמיד הייתה המפתח, ומי שמתכחש לזה לא יצליח ליצור זוגיות", אומרת יעל גלילי, מאמנת ליצירת אהבה וזוגיות.

2. דומה מושך דומה

השנה החולפת שהתאפיינה בשיסוי ובריבים, חידדה לרווקים ולרווקות הישראלים שהשקפת עולם משותפת היא קריטית להיכרות, כי בואו, מי רוצה לריב עם בן הזוג שלו על פוליטיקה? הסקר של באמבל מראה שנשים, באופן כללי, פחות פתוחות לצאת עם אדם שאוחז בדעות פוליטיות מנוגדות לשלהן. ההנחה היא שבשנה הקרובה אנשים יבררו מוקדם יותר בדייטינג על ערכי ליבה שחשובים להם, כמו גידול ילדים, אמונות דתיות, קשרים משפחתיים, מטרות עתידיות, פוליטיקה ותפיסות חברתיות.
"אצל מי שמחפש זוגיות והקמת משפחה, אינטימיות רגשית תמיד הייתה המפתח, ומי שמתכחש לזה לא יצליח ליצור זוגיות"

3. דייט ראשון בטלפון

למרות טרנד ההיכרויות עם מילואימניקים בזמן המלחמה, רווקים ורווקות רבים יגידו לכם שתכלס? ממש לא קל להכיר כאן בני זוג בתקופה האחרונה, וזוגות שכן שפר עליהם המזל ומצאו את שאהבה נפשם, נאלצים להתמודד חוסר יכולת להיפגש באופן סדיר, לאור שעות הפנאי המועטות של החיילים. על קו התפר הזה, זוגות רבים מוצאים את עצמם משוחחים יותר בצורה וירטואלית, רק שבמקום התכתבות, רבים מעדיפים לשוחח בשיחות וידיאו בפייסטיים. בשנת 2024 אנחנו צופים שהטרנד הזה יתרחב, ואף יחליף את הדייט הראשון הפרונטלי.
4 צפייה בגלריה
פייסטיים
פייסטיים
דייט ראשון בפייסטיים. חוסך זמן על היכרות לא מדויקת
(צילום: shutterstock)
דייט ראשון בשיחת וידיאו יעזור לכם להבין אם יש בכלל חיבור ראשוני מבחינת הערכים המשותפים שלכם. הטרנד הזה מתחבר גם לטרנד העולמי שהפציע בקורונה. אגב, בשנת 2017, כש'אוקיי קיופיד' שאלה את משתמשיה - "האם אי פעם יזמת וידיאו צ'אט עם מישהו לפני דייט פרונטלי?", רק 16 אחוז מהנשאלים אמרו כן. חמש שנים מאוחר יותר, 23 אחוז כבר השיבו בחיוב.

4. בריאות הנפש זה בנפשנו

מסיבות ברורות, טיפול נפשי יעלה בסדר העדיפויות של כולנו בשנה הקרובה. בזמן שאנחנו מחפשים לרפא את עצמנו כפרטים וכעם מהטראומה הקולקטיבית שחווינו, נחפש גם מערכות יחסים בריאות יותר. זה אומר שיותר אנשים יעריכו בריאות רגשית אצל הפרטנר הפוטנציאלי שלהם, ויתרחקו ממערכות יחסים רעילות, ילמדו להציב גבולות ויישאפו לתקשורת בריאה.
"במציאת זוגיות יש הרבה משמעות לעבודה על התפתחות אישית והיכרות עם עצמי", אומרת גלילי. "הרבה פעמים אנחנו עושים דברים מתוך אוטומט, ולא מבינים למה אנחנו מחבלים לעצמנו ביכולת ליצור זוגיות. יש לנו אחריות אישית לזהות אם בצד השני יש פרטנר, לקבל את המידע ולבחור מה לעשות איתו.
"בנוסף, בקרוב יתחילו לחזור גברים ונשים מהמלחמה, ורבים מהם יצטרכו לקבל טיפול. העבודה שלנו כפרטנרים היא לא להיכנס למקום המטפל. הקשבה זה מעולה, אבל העזרה שאנחנו יכולים לתת היא בתור בני ובנות זוג ולא כמטפלים. אני אומרת את זה מאחר שהרבה פעמים נשים, גם בגלל הסללה החברתית וגם בגלל מבנים ביולוגיים של המוח, רוצות לדאוג, לטפל ולהפגין אמפתיה. אנחנו צריכות לדעת מתי אנחנו עוברות את הגבול, לדעת לסמוך על בן הזוג ולתת לו קרדיט שהוא ידע לטפל בעצמו".

5. לא לשכוח לנשום

כולנו עוד מלקקים את הפצעים מהאירועים הקשים שעברנו, ובשנה החדשה נחפש הכלה, רכות וחמלה. כשזה מגיע להיכרות עם בן/ת זוג חדשים, זה אומר בעיקר סבלנות, לקחת את הזמן ולבנות קשר בצורה איטית ומתונה. כולנו, גם חיילים שחזרו מהלחימה וגם מי שנמצא ונמצאת בעורף, נחפש מקום שבו נוכל להיות מי שאנחנו, בלי שזה יערער את הצד השני.

4 צפייה בגלריה
זוג בדייט
זוג בדייט
"יש כרגע צורך בעיניים טובות האחד לשני וביכולת להכיל שתיקות מביכות"
(צילום: Shutterstock)
"יש כרגע צורך בעיניים טובות האחד לשני, ביכולת להכיל שתיקות שהן לא מביכות, ובעיקר בסבלנות, שהיא החלק הראשון בבנייה של קשר זוגי, שיצטרך להיות עכשיו הרבה יותר איטי", אומרת גלילי. "לכאורה, זה הפוך מהגחמה שלנו, מהרצון ומהתשוקה המובנת למצוא אהבה ולהתנחם בה. אהבה היא גם תרופת מנע וגם תרופה מטפלת, והרבה פעמים בשם הרצון הזה להרגיש טוב, אנחנו מאבדים סבלנות. סבלנות יכולה גם להיחוות כבזבוז זמן. 'מה, אני צריכה לצאת איתו עכשיו לחמישה דייטים ורק אז לראות?', אז כן. תצאו לחמישה דייטים ואז תחליטו. מי שיצליח לנשום, לשהות ולדחות סיפוקים, ייצור בדיוק את הזוגיות הבריאה שכולנו שואפים להגיע אליה".
"אהבה היא גם תרופת מנע וגם תרופה מטפלת, והרבה פעמים בשם הרצון הזה להרגיש טוב, אנחנו מאבדים סבלנות. סבלנות יכולה גם להיחוות כבזבוז זמן. אך מי שיצליח לנשום, לשהות ולדחות סיפוקים, ייצור בדיוק את הזוגיות הבריאה שכולנו שואפים להגיע אליה"

6. פחות זה יותר

כחלק מהרצון לדייק את עצמנו ולהיות רק ליד מי שעושה לנו טוב בשנה החדשה, גם בהיכרויות נעדיף דייטים איכותיים וממוקדים, על פני ריבוי דייטים גרועים. אחת הבעיות באפליקציות היא כמובן אשליית השפע, אך כשאנחנו מתמקדים באיכות, ההיצע אולי קטן, אבל מצד שני אמור להיות לנו הרבה יותר פשוט למצוא מישהו מדויק יותר לצרכים שלנו.
4 צפייה בגלריה
יעל גלילי
יעל גלילי
יעל גלילי. "מי שמבלה באפליקציות יותר משלושה חודשים, יתקשה למצוא זוגיות"
(צילום: סלי בן ארי)
"מי שמחפש איכות, לא תספיק לו תמונה בלי פרטים", אומרת גלילי. "הרבה אנשים לא כותבים פרטים בפרופיל שלהם או עונים על שאלות, וזה פחות מושך, בטח לאלו שמחפשים קשר ארוך. סטטיסטיקות מראות שמי שנמצא יותר משלושה חודשים בתוך האפליקציות, יתקשה יותר למצוא זוגיות. מי שבא מוכוון מטרה, תוך מקסימום שלושה חודשים סוגר עניינים ויוצא. 38 אחוזים מוצאים את האהבה שלהם באפליקציה, אבל מי שלא בא ממוקד, מתחיל להסתבך".

7. מהי שפת האהבה שלך?

לכל אחד ואחת מאיתנו יש שפת אהבה מרכזית, שדרכה אנחנו אוהבים לקבל אהבה, בין אם זה זמן איכות, מתנות, מילים טובות, מגע פיזי או פעולות שרותיות האחד למען השני. לכל אחד מאיתנו יש גם דרך אחרת לאהוב, והשפות שאנחנו מדברים הן לא תמיד זהות. בשנה הקרובה אנחנו צפויים להכיר טוב יותר את עצמנו ואת שפת האהבה שלנו, וללמוד את שפת האהבה של בן/ת הזוג שלנו.
"כשתתחברי לצרכים הבסיסיים שלך ותביני את הצרכים הבסיסיים שלו, תראי שהם לא תמיד אותם הצרכים. זה שאני זקוקה להכלה, ודאות, ביטחון והקשבה כבר מההתחלה, לא אומר שזה מה שהפרטנר שלי צריך ממני. אם הוא אוהב מתנות, כל הפתקים הרומנטים שתשאירי לו על הדלת, לא יעשו לו את זה. אם היא זקוקה לזמן איכות וככה היא מרגישה אהובה, לא משנה כמה מתנות היא תקבל, היא תרגיש שאתה לא רואה אותה".
איך פותרים את הצרכים הסותרים? אם למשל הפרטנר שלנו זקוק לחיזוקים חיוביים מילוליים, בצורה של הודעות טקסט במהלך היום, אבל עבורנו זה פחות בא באופן טבעי, אפשר להחליט על אימוג'י שמשותף רק לנו, ולשלוח אותו מדי כמה שעות כדי לסמן לצד השני שאנחנו חושבים עליו. כך נוכל ליצור משהו משותף שהוא רק שלנו, ולהראות לצד השני שאנחנו לוקחים בחשבון את הצרכים שלו.
"אין צוואה גדולה מיצירת אהבה", מסכמת גלילי. "איבדנו כבר כל כך הרבה, מה אנחנו יכולים לעשות חוץ מלאהוב את החיים ואחד את השני? זה אומנם קשה מאוד עכשיו, אבל בסוף האהבה היא התרופה".
שנה אזרחית טובה ומלאת אהבה לכולנו.